A.N.O Bossche racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon

Re: A.N.O Bossche racefiets

Bericht door TonTon »

fietser schreef: 5 mar 2025, 19.37 Ja, dat was al op eerdere foto's te zien maar het heeft niets met Otten te maken. Wat niet op de foto's te zien was is de hele rechterkant van de fiets en ook niet de overgang van onderbuis naar bracket. Dat zijn nog plekken waar een framenummer kan staan, maar ik neem aan dat het je al was opgevallen als daar iets zat.
Ik heb alles afgespeurd, maar helaas geen enkel nummer te traceren. Misschien was het z’n klein merk, dat ze helemaal geen framenummers gebruikten.
TonTon

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 5 mar 2025, 23.44
TonTon schreef: 5 mar 2025, 19.32 Onderaan de bracket staat Nervex en een nummer, zie foto
hoek tussen de onder-zitbuis 59.5 graden
hoek zitbuis-achtervork 64 graden
achtervorken 22.2 mm diameter
hartafstand achtervorken 38mm
Bedankt voor de uitleg, nu spreekt het nummer nog meer
non-fixie

Bericht door non-fixie »

TonTon schreef: 6 mar 2025, 20.51 Ik heb alles afgespeurd, maar helaas geen enkel nummer te traceren. Misschien was het z’n klein merk, dat ze helemaal geen framenummers gebruikten.
Het niet inslaan van framenummers was redelijk gebruikelijk als het frame door een toeleverancier werd gemaakt. Het werd dan aan de klant overgelaten om er zijn eigen nummer in te slaan. Dat gebeurde vaker niet dan wel, is mijn ervaring.

Wellicht omdat de frames vaak gelakt en al werden geleverd. Als je er dan alsnog een nummer in slaat moet je daar ook weer wat mee, qua bescherming. Dan krijg je zoiets als dit:

Afbeelding

Dit is de onderzijde van een frame dat de Goudse fietsenmaker Rob van Oel in België heeft laten maken:

Afbeelding
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 6 mar 2025, 21.31
TonTon schreef: 6 mar 2025, 20.51 Ik heb alles afgespeurd, maar helaas geen enkel nummer te traceren. Misschien was het z’n klein merk, dat ze helemaal geen framenummers gebruikten.
Het niet inslaan van framenummers was redelijk gebruikelijk als het frame door een toeleverancier werd gemaakt. Het werd dan aan de klant overgelaten om er zijn eigen nummer in te slaan. Dat gebeurde vaker niet dan wel, is mijn ervaring.

Wellicht omdat de frames vaak gelakt en al werden geleverd. Als je er dan alsnog een nummer in slaat moet je daar ook weer wat mee, qua bescherming. Dan krijg je zoiets als dit:

Afbeelding

Dit is de onderzijde van een frame dat de Goudse fietsenmaker Rob van Oel in België heeft laten maken:

Afbeelding
Tja het is echt een speurtocht maar ben weer iets verder dankzij de achterkleinzoon van de oprichter. Zie nieuw bericht.
TonTon

Bericht door TonTon »

Ik had een mailtje naar Speelgoed Otten in ‘s Hertogenbosch gestuurd en de O in A.N.O staat inderdaad voor Otten.

Beste Ton,

U bent op het juiste adres. Nieuwstraat 16 5211NL ‘s-Hertogenbosch
1928 t/m 1970 Mijn Overgroot Vader en mijn Opa hebben de Fietsenzaak/Fabriek gehad met het merk A.N.O. Adrianus Nicolaas Otten.
1971 Heeft het pand leeggestaan.
1972 Mijn Vader is in het pand met Speelgoed begonnen.
1985 Ben ik bij mijn ouders in de Speelgoedzaak gaan werken.
2016 Ben ik uit de zaak (nr.16) van mijn ouders gestapt en voor mijzelf op 16a met Speelgoed begonnen.
2023 Is mijn vader gestopt met de winkel.
2024 Heb ik nummer 16 & 16a samengevoegd naar 1 grote winkel.

Mvg,

J.F. Otten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Wat een aardige reactie. :)
fietser

Bericht door fietser »

Leuk dat de eigenaar van de speelgoedwinkel de moeite genomen heeft om deze jaartallen op een rij te zetten. Ik kan daar nog de Zaltbommelse periode aan toevoegen. Toen A.N. Otten in 1915 voor het eerst trouwde was hij al rijwielhandelaar, vermoedelijk gevestigd in Zaltbommel. Daar ging zijn zaak in ieder geval in 1921 failliet. Later volgde de tweede aanloop in Den Bosch.
ANO 22-07-1915.jpg
ANO 22-07-1915.jpg (72.9 KiB) 5342 keer bekeken
ANO 15-03-1921.jpg
ANO 15-03-1921.jpg (108 KiB) 5342 keer bekeken
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 8 mar 2025, 21.08 Wat een aardige reactie. :)
Ja dat vond ik ook, heel attent van die man, want vaak willen de mensen niets van doen hebben met het verleden.
TonTon

Bericht door TonTon »

fietser schreef: 9 mar 2025, 01.15 Leuk dat de eigenaar van de speelgoedwinkel de moeite genomen heeft om deze jaartallen op een rij te zetten. Ik kan daar nog de Zaltbommelse periode aan toevoegen. Toen A.N. Otten in 1915 voor het eerst trouwde was hij al rijwielhandelaar, vermoedelijk gevestigd in Zaltbommel. Daar ging zijn zaak in ieder geval in 1921 failliet. Later volgde de tweede aanloop in Den Bosch.

ANO 22-07-1915.jpg

ANO 15-03-1921.jpg
Wat leuk dat er dan zo’n vondst boven water komt, dat is echt een stukje historie. Bedankt
Plaats reactie