Levrier 1950's
Re: Levrier 1950's
Ik kwam deze banden tegen op Marktplaats tegen. Zwaarder uitgevoerd maar wel 571.
Bij Toon “Nostalgie Oirschot”
Bij Toon “Nostalgie Oirschot”
- Bijlagen
-
- IMG_2311.png (1.53 MiB) 34824 keer bekeken
Re: Levrier 1950's
Vandaag een crankstel opgehaald bij Simon van bikestoremember. Ik had het op de website zien staan en kon de kans niet laten schieten. Het is zover ik zie 1op1 met mijn levrier crank. De rest van de fiets staat op bijna alle onderdelen de merknaam. ik verwacht dat de crank destijds bij een extern bedrijf op bestelling is gemaakt, de nieuwe die ik nu heb staat namelijk ook iets in. Ik lees C.V.H. Ik heb het idee dat alle onderdelen op de fiets extern zijn gemaakt en levrier alleen de boel in elkaar schroefde.
Re: Levrier 1950's
Cyriel van Hauwaert. Wielrenner en fietsenmaker. Deed beide op hoog niveau.
Re: Levrier 1950's
Vanaf 5:35 is op dit oude filmpje van Raleigh te zien hoe daar cranks en voorbladen werden gefabriceerd:
https://www.youtube.com/watch?v=nJDiewI ... gemotoring
https://www.youtube.com/watch?v=nJDiewI ... gemotoring
Sportief fietsend!
Re: Levrier 1950's
De cranks passen jammer genoeg niet. Ze lijken wel taps naar buiten te lopen. Zal het binnenkort nog eens nameten en kijken of ze misschien die paar 10e mm zijn uit te boren?
Ook ben ik bezig geweest met de versnellingen. De cyclo aandrijflijn maakte veel herrie wat van de tandwielen af kwam. Bij nadere inspectie zaten er maar vier kogels in die door een stukjes metaal op afstand werden gehouden. Vond het al raar, maar heb het schoongemaakt en teruggeplaatst. Geluid houdt aan, dus toch alles eruit en vol met nieuwe kogels gezet. Het geheel fietst een stuk beter. Alleen hapert er een van de aandrijvinging wanneer je wat druk op de pedalen zet. Leuk die dubbele versnellingen maar je moet wel dubbel zoveel troubleshooten. Het zit hem nu in de afstelling van de cyclo derailleur en een krom voortandwiel.
Ook ben ik bezig geweest met de versnellingen. De cyclo aandrijflijn maakte veel herrie wat van de tandwielen af kwam. Bij nadere inspectie zaten er maar vier kogels in die door een stukjes metaal op afstand werden gehouden. Vond het al raar, maar heb het schoongemaakt en teruggeplaatst. Geluid houdt aan, dus toch alles eruit en vol met nieuwe kogels gezet. Het geheel fietst een stuk beter. Alleen hapert er een van de aandrijvinging wanneer je wat druk op de pedalen zet. Leuk die dubbele versnellingen maar je moet wel dubbel zoveel troubleshooten. Het zit hem nu in de afstelling van de cyclo derailleur en een krom voortandwiel.
- fietshobbyist
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Levrier 1950's
Dat antwoord wilde ik ook geven. Onlangs nog met een NOS Way Assauto crankstel moeten doen. Mogelijk door het verchromen was het gat wat te krap geworden.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Levrier 1950's
In mijn ervaring maakt een 'brede' 1/8 ketting met derailleur vaak wel wat herrie, zeker in verhouding tot nieuwere systemen. Zeker met een stalen wieltje als geleide hoor je dat best wel. Het ronde wieltje heeft vaak wel al een rubber laagje op het loopvlak bij deze deraileurs.
Ook willen de 'asjes' van de kettingschakels (hoe heet dat officieel?) weleens teveel uitsteken (nieuwere kettingen op die maat zijn doorgaans niet voor derailleurs gemaakt) waardoor die aan lopen binnen de derailleur. Al zou dat bij een Cyclo juist weer moeten meevallen bij gebrek aan kooi.
De cyclo is op zich weinig aan af te stellen behalve de speling op de wieltjes. Daarnaast is hij te richten in de kettinglijn en eventueel de pad te verbuigen als hij niet spoort.
Ook willen de 'asjes' van de kettingschakels (hoe heet dat officieel?) weleens teveel uitsteken (nieuwere kettingen op die maat zijn doorgaans niet voor derailleurs gemaakt) waardoor die aan lopen binnen de derailleur. Al zou dat bij een Cyclo juist weer moeten meevallen bij gebrek aan kooi.
De cyclo is op zich weinig aan af te stellen behalve de speling op de wieltjes. Daarnaast is hij te richten in de kettinglijn en eventueel de pad te verbuigen als hij niet spoort.
-
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Levrier 1950's
boren en ruimers volgen het gat, ze zijn niet echt stijf. Uitdraaien of kotteren is een betere optie als je zelf wil bepalen waar het gat komt. Maar al deze opties zijn niet geschikt om een gat kleiner te makenfietshobbyist schreef: ↑12 mar 2025, 13.12Als het om tienden gaat, worden het marges waarbij een ruimer het aangewezen gereedschap wordt.
Temeer omdat je niet wilt dat een crank op de as 'wiebelt'.
Ruimer.jpg'

/Marten