Levrier 1950's

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
wvdaan

Re: Levrier 1950's

Bericht door wvdaan »

Cyclissimo schreef: 12 mar 2025, 17.16 In mijn ervaring maakt een 'brede' 1/8 ketting met derailleur vaak wel wat herrie, zeker in verhouding tot nieuwere systemen... Het ronde wieltje heeft vaak wel al een rubber laagje op het loopvlak bij deze deraileurs..... waardoor die aan lopen binnen de derailleur.
Ik zat daar juist ook aan te denken. Hij schakelt netjes, maar "schiet door" de 2e versnelling heen. Ik vermoed dat de ketting net te breed is en grijpt op de andere tandwielen die hem dan vervolgens omhoog gooien. disraeligears.co.uk (topwebsite) heeft wat folders ed. waar een kettingmaat van 1/2x1/8 wordt gespecificeerd voor deze tandwielset. ik heb een moderne ketting in die maat liggen volgens mij, zal dat maar eens proberen.
non-fixie

Re: Levrier 1950's

Bericht door non-fixie »

wvdaan schreef: 12 mar 2025, 18.29
Ik zat daar juist ook aan te denken. Hij schakelt netjes, maar "schiet door" de 2e versnelling heen. Ik vermoed dat de ketting net te breed is en grijpt op de andere tandwielen die hem dan vervolgens omhoog gooien. disraeligears.co.uk (topwebsite) heeft wat folders ed. waar een kettingmaat van 1/2x1/8 wordt gespecificeerd voor deze tandwielset. ik heb een moderne ketting in die maat liggen volgens mij, zal dat maar eens proberen.
Ik heb zelf goede ervaring met de SRAM PC-1. Officieel is het een een 1/8" single-speedketting, maar met een pinlengte van 7,8mm is hij net zo smal van buiten als veel 3/23" kettingen.

En soepel genoeg voor een 2 x 5 derailleursysteem, in ieder geval met de good old Allvit:

pc-1.jpg
pc-1.jpg (412.25 KiB) 6102 keer bekeken
Plaats reactie