Matthias

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Matthias

Re: Matthias

Bericht door Matthias »

Ja inderdaad, ik vind persoonlijk, dat een eenvoudig frame van ronde buizen, (stang)trommelremmen, versnellingen met een kettinkje, enz. toch wel kenmerken van een oldtimer zijn (voor oude racefietsen en mountainbikes zijn dat natuurlijk weer net andere kenmerken), het is niet dat je deze fietsen nu nog zo vaak tegenkomt op straat. Al zijn Natuurlijk later ook zulke fietsen gemaakt als 'retro' maar goed het is de techniek van vroeger. Afijn als vereniging moet je dat natuurlijk met elkaar bepalen.

Ik ben overigens opgegroeid in Dieren, dus het zal niet verbazen dat ik iets heb met (oude) Gazelles, achja welke fietsliefhebber heeft er niets met Gazelle ;)

en als ik toch aan t vertellen ben, ik ga naar m'n werk heen en weer op een Speedbike, dus een beetje het nieuwste van het nieuwste. Wat dat betreft adem ik fietsen.
gek van techniek, oude rommel en dus ook fietsen ;)
Matthias

Bericht door Matthias »

dag allen, ik ben al een hele poos niet meer online geweest, maar de tandem die er destijds bij het voorstellen niet uitzag is inmiddels opgeknapt. niet perfect, maar hij is toch best heel mooi geworden. en we hebben m gebruikt bij onze bruiloft, met wat bloementjes voorop.
IMG_20240918_123626437.jpg
IMG_20240918_123626437.jpg (461.31 KiB) 28796 keer bekeken
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Matthias schreef: 22 sep 2023, 13.51 achja welke fietsliefhebber heeft er niets met Gazelle ;)
Matthias, deze :arrow: https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=9383, van een PFG liefhebber, wacht nog geduldig op een Echte Gazelle Liefhebber ...
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Matthias schreef: 13 mar 2025, 14.24 dag allen, ik ben al een hele poos niet meer online geweest, maar de tandem die er destijds bij het voorstellen niet uitzag is inmiddels opgeknapt. niet perfect, maar hij is toch best heel mooi geworden. en we hebben m gebruikt bij onze bruiloft, met wat bloementjes voorop.
IMG_20240918_123626437.jpg
Die is wel heel netjes geworden in vergelijk met foto 1! Heb je de originele lak nog onder de spuitbusverf uit weten te halen of opnieuw gespoten? En nieuwe kettingkasten gevonden?
Leuk van oude barrel naar huwelijks voertuig. Doe je goed.
Groeten Martijn
Matthias

Bericht door Matthias »

de spuitbusverf was helaas te goed om er af te krabben oid. heb het wel geprobeerd, want dat zou natuurlijk heel veel werk schelen, kwa stickers enz.

nou het hele project begon een beetje omdat ik een nieuwe hele fraaie kettingkast op marktplaats vond, en die verkoper gaf er nog wat andere onderdelen bij die ik wel kon gebruiken. dusja, toen dacht ik nu moet ik ook doorpakken en er iets moois van maken.

ik heb hem gewoon gespoten met grondverf en autolak, en vervolgens epifanes lak als finish. ik heb wel een beetje twijfels bij hoe krasbestendig die epifanes is, maar het ziet er wel goed uit. en ik moest die epifanes wel gebruiken omdat ik 2 transfers heb die niet teken andere lak kunnen
Jorisoudefiets

Bericht door Jorisoudefiets »

Spuitbusverf is nooit zo sterk, tenminste, ik ken het niet.
DD lak ofzo in verdunde vorm en met de kwast aanbrengen, zolang het mooi vloeit (geen koud of vochtig weer, geen wind) dan kan het er heel mooi uit zien.
Wegbrengen naar een poedercoater is een optie (met contant geld kun je een nette prijs afspreken, maar poedercoat is wel erg hard en kan scheurtjes geven als een frame onderdeel buigt.
Natlak bij de autospuiter heeft mijn voorkeur (ook contant betalen, € 75 betaalde ik laatst voor een motor frame inclusief kaal stralen). Dat is lak wat op kan rekken.

Het is vooral de vraag of je zoveel in de betreffende fiets wil investeren. Ik persoonlijk nuanceer de kosten altijd. Als je je auto wegbrengt voor onderhoud dan ben je honderden euro's kwijt. Mag de fiets dan ook een beetje kosten?
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Matthias

Bericht door Matthias »

fietshobbyist schreef: 13 mar 2025, 17.30
Matthias schreef: 22 sep 2023, 13.51 achja welke fietsliefhebber heeft er niets met Gazelle ;)
Matthias, deze :arrow: https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=9383, van een PFG liefhebber, wacht nog geduldig op een Echte Gazelle Liefhebber ...
ha fietshobbyist, ja is een fraaie fiets. wat is het idee achter dat versnellingssysteem eigenlijk? ik ken dat helemaal niet.
het probleem is een beetje dat wij bij ons huurhuisje een klein schuurtje hebben, waar geen eindeloze hoeveelheid fietsen in past.
tdebruin

Bericht door tdebruin »

wat is het idee achter dat versnellingssysteem eigenlijk?
De Duomatic is een versnellingsnaaf zonder kabel. Je hebt 2 standen, schakelen van de ene stand naar de ander en terug gebeurt door terug te trappen / remmen. Ideaal in de stad.

Op de onvolprezen site van @velofilie staat uitgebreide technische info: https://www.velofilie.nl/09/09e

Zie ook https://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/
Plaats reactie