Thompson trapas voor oude transportfiets
Thompson trapas voor oude transportfiets
Hallo,
Sinds een aantal jaar rijd ik op mijn opa's oude fiets. Helaas lijkt de trapas die erin zat versleten te zijn. Mijn fietsenmaker heeft mij verwezen naar dit forum om te zoeken naar een Thompson trapas voor een oude transportfiets. Ik ben zelf niet erg thuis in fietsonderhoud dus ik hoop dat hiermee de informatie een beetje volledig is. Zo niet, dan hoor ik het ook graag.
De historie van de fiets is met de tijd een beetje verloren gegaan. Ik heb een foto bijgevoegd als bijlage. Mijn opa was vrij lang. Het verhaal in de familie gaat dat hij deze fiets naar zijn eigen specificaties heeft laten maken in de Gazellefabriek in Dieren. Er staan geen merkuitingen op maar mijn fietsenmaker kon bevestigen dat hij door Gazelle gemaakt is. De leeftijd is niet precies duidelijk maar zal ergens tussen de 70 en 50 jaar moeten zijn.
Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen anders kan ik niet meer doorfietsen op deze geweldige fiets.
Sinds een aantal jaar rijd ik op mijn opa's oude fiets. Helaas lijkt de trapas die erin zat versleten te zijn. Mijn fietsenmaker heeft mij verwezen naar dit forum om te zoeken naar een Thompson trapas voor een oude transportfiets. Ik ben zelf niet erg thuis in fietsonderhoud dus ik hoop dat hiermee de informatie een beetje volledig is. Zo niet, dan hoor ik het ook graag.
De historie van de fiets is met de tijd een beetje verloren gegaan. Ik heb een foto bijgevoegd als bijlage. Mijn opa was vrij lang. Het verhaal in de familie gaat dat hij deze fiets naar zijn eigen specificaties heeft laten maken in de Gazellefabriek in Dieren. Er staan geen merkuitingen op maar mijn fietsenmaker kon bevestigen dat hij door Gazelle gemaakt is. De leeftijd is niet precies duidelijk maar zal ergens tussen de 70 en 50 jaar moeten zijn.
Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen anders kan ik niet meer doorfietsen op deze geweldige fiets.
- Bijlagen
-
- IMG_20250408_195032192_HDR.jpeg (608.37 KiB) 1340 keer bekeken
Re: Thompson trapas voor oude transportfiets
Een Thompson as is niet iets wat specifiek is voor een transportfiets. Qua leeftijd lijkt de fiets dichter bij de 50 jaar oud dan bij 70 jaar oud te zitten, als ik kijk naar het achterspatbord. Wat de trapas betreft: ik zou de zaak eerst eens demonteren. Het lastigst daarbij is het loskrijgen van de spietjes in de cranks. Als je alles gedemonteerd hebt is een en ander in veel gevallen nog te redden met nieuwe kogels en het ruimhartig toepassen van kogelagervet. Is het toch niet te redden dan is een nieuwe as mogelijk ook nog wel te vinden.
Twee wielen één gedachte
-
Het lastige is de kettingkast heel houden. Crankspieen zijn pas een probleem als iemand voor je er al een probleem van gemaakt heeftVictor schreef: ↑8 apr 2025, 20.38 Een Thompson as is niet iets wat specifiek is voor een transportfiets. Qua leeftijd lijkt de fiets dichter bij de 50 jaar oud dan bij 70 jaar oud te zitten, als ik kijk naar het achterspatbord. Wat de trapas betreft: ik zou de zaak eerst eens demonteren. Het lastigst daarbij is het loskrijgen van de spietjes in de cranks. Als je alles gedemonteerd hebt is een en ander in veel gevallen nog te redden met nieuwe kogels en het ruimhartig toepassen van kogelagervet. Is het toch niet te redden dan is een nieuwe as mogelijk ook nog wel te vinden.

/Marten
alles lijkt zo,n beetje ooit vervangen maar het zeldzame en hoge Mohawk frame duid erop dat dit echt een heel oude is eerder 90 jaar oud ! als het een gazelle is staat het framenummer net onder het zadel in de bovenste framelug en kunnen wij je zeggen hoe oud deze is ; heb je ook een foto van het tandwiel ?
- Jeroen Zuiderwijk
Zie ook ingesoldeerde achterpadden. Dat heb ik ook nog nooit bij een Gazelle (transport)fiets gezien vanaf begin jaren '20.
In ieder geval voor een Thompson trapas zijn er vele maat verschillen, en je moet precies de juiste hebben. Ongeveer de juiste gaat niet werken. Zie: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
In ieder geval voor een Thompson trapas zijn er vele maat verschillen, en je moet precies de juiste hebben. Ongeveer de juiste gaat niet werken. Zie: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Dank voor zover! Ik ga proberen vanmiddag tijd vrij te maken om de as te demonteren, dan zal ik terugkomen met wat foto's en maten hiervan. Ik zal ook opzoek gaan naar een framenummer.
Wat betreft de leeftijd: 90-100 jaar zou niet helemaal overeenkomen met het verhaal, maar goed, wie weet klopt daar weer geen snars van. Het kan goed kloppen dat alles ooit vervangen is, hij is zeker 50 jaar in gebruik geweest. Het tandwiel is ook niet meer origineel, de vorige versie (die ook al niet origineel was) heb ik moeten laten vervangen. Er zit nu wel een mooi oud Gazelle tandwiel in.
Ik probeer vanmiddag terug te komen met meer informatie!
Wat betreft de leeftijd: 90-100 jaar zou niet helemaal overeenkomen met het verhaal, maar goed, wie weet klopt daar weer geen snars van. Het kan goed kloppen dat alles ooit vervangen is, hij is zeker 50 jaar in gebruik geweest. Het tandwiel is ook niet meer origineel, de vorige versie (die ook al niet origineel was) heb ik moeten laten vervangen. Er zit nu wel een mooi oud Gazelle tandwiel in.
Ik probeer vanmiddag terug te komen met meer informatie!
Helaaa krijg ik de trapas niet los omdat de crankspies muurvast zitten...dat wordt toch weer een tripje naar de fietsenmaker. Wel heb ik een (vaag) framenummer gevonden. Ik vermoed dat hij ooit is overschilderd, maar hij is half leesbaar. Kan iemand hiermee het frame identificeren?
als je het wat zichtbaarder schuurt met een schuurpapiertje wel waarschijnlijk
-
Mijn twee centen:
Het lijkt mij meer een ingegraveerde postcode dan een framenummer.
Dirk
Het lijkt mij meer een ingegraveerde postcode dan een framenummer.
Dirk
- Jeroen Zuiderwijk
Dat zou ik niet doen, dan wis je het framenummer permanent uit als die ondiep ingestanst is. Beter met een staalborstel of verfafbeit.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/