Dat was ook mijn vraag. Kan de oude eruit of is het wijzer om de binnenbalhoofdbuis te verlengen?m-gineering schreef: ↑24 apr 2025, 16.42Ik ben meer bekend met de vraag of de oude binnenbalhoofdbuis er uit kan, en of er een nieuwe en langere voor in de plaats kan worden gesoldeerd.
Voorvork gezocht voor Gazelle Champion Mondial
Re: Voorvork gezocht voor Gazelle Champion Mondial
-
Er zijn mensen die de buis verlengen, maar ik geloof daar niet in.Barend schreef: ↑24 apr 2025, 16.51Dat was ook mijn vraag. Kan de oude eruit of is het wijzer om de binnenbalhoofdbuis te verlengen?m-gineering schreef: ↑24 apr 2025, 16.42Ik ben meer bekend met de vraag of de oude binnenbalhoofdbuis er uit kan, en of er een nieuwe en langere voor in de plaats kan worden gesoldeerd.
/Marten
- marco verbaant
Ik geloof ook niet dat je een verlengde vorkbuis exact weer recht krijgt. Met gevolg dat de lagers nooit 100% evenwijdig staan. Wat toch de essentie is van een balhoofdstel, lijkt me...m-gineering schreef: ↑24 apr 2025, 17.00 Er zijn mensen die de buis verlengen, maar ik geloof daar niet in.

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
De opties die ik zie:
1. Originele vork herstellen
Ik heb dat een keer door een lokale fietsenmaker laten doen ("Oh, dat wil ik wel proberen. Geen garantie. Geef maar hier en kom volgende week maar terug"). Kreeg een keurig rechte vork terug. Ik weet niet meer of ik er überhaupt voor betaald heb, maar meer dan een paar tientjes is het zeker niet geweest.
2. Identieke, passende vork van een andere fiets
Losse vorken zijn wel te vinden en doorgaans ook niet zo duur, maar je moet er wel veel geduld voor hebben en moeite voor doen (Marktplaats volgen, beurzen bezoeken).
Een compleet frame (of fiets) vinden gaat waarschijnlijk een stuk sneller en is vermoedelijk niet veel duurder. Wat leidt tot een nieuw dilemma: ga je de vork gebruiken voor je oude frame/fiets of gewoon de nieuwe opknappen? Waarmee je weer terug bij af bent, namelijk bij een frame zonder vork.
3. Een vervangende vork passend (laten) maken
Ook een prima optie. Heel bevredigend (echt restaureren!), en je houdt er een framebouwer ook weer even mee van de straat.
Decisions, decisions ...