Groene Gazelle Race '1968'

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Wouterfietst

Groene Gazelle Race '1968'

Bericht door Wouterfietst »

Ik heb onlangs deze Gazelle gekregen, stond jaren in de struiken buiten en toen ik zei 'das zonde' mocht ik deze van de eigenaar meenemen.

Ik heb in de documentenbank een folder gevonden waar een afbeelding instaat van een blauwe.
Schermopname_29-4-2025_17590_oudefiets.nl.jpeg
Schermopname_29-4-2025_17590_oudefiets.nl.jpeg (72.13 KiB) 2359 keer bekeken
De stickers lijken overeen te komen met mijn groene. En verder klopt er weinig van de fiets.
Ik vermoed dat de schakellevers. de achterderailleur, het stronglight P3 balhoofd en het Brookszadel origineel zijn. Wat ik zou willen weten is of deze fiets een zadelpen hoorde te hebben met de kleuren van de Nederlandse vlag erin?

Verder ben ik benieuwd waar de fiets mee uitgerust zou zijn wat betreft de remmen. Nu zitten er Modolo Speedy remgrepen op en Shimano 600 remhoeven.
Bijlagen
IMG_1473.jpeg
IMG_1473.jpeg (539.82 KiB) 2351 keer bekeken
IMG_1909.jpeg
IMG_1909.jpeg (479.99 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1908.jpeg
IMG_1908.jpeg (457.43 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1907.jpeg
IMG_1907.jpeg (456.53 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1905.jpeg
IMG_1905.jpeg (524.26 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1904.jpeg
IMG_1904.jpeg (315.65 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1890.jpeg
IMG_1890.jpeg (472.13 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1892.jpeg
IMG_1892.jpeg (510.96 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1888.jpeg
IMG_1888.jpeg (394.21 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1887.jpeg
IMG_1887.jpeg (544.47 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1885.jpeg
IMG_1885.jpeg (506.35 KiB) 2356 keer bekeken
IMG_1884.jpeg
IMG_1884.jpeg (559.55 KiB) 2356 keer bekeken
DaVinci

Re: Groene Gazelle Race '1968'

Bericht door DaVinci »

Op https://www.gazellechampionmondial.nl/index.html vind je vanalles over Gazelle racefietsen zoals framenummers, kleuren en folders.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

framenummer = 1968 idd, maar veel onderdelen zijn fors jonger; commandeurs (de panto verstellers zijn 80's, de klemband is wel ouder), remgrepen en remhoeven (die geen set zijn. Modolo grepen 80's, remhoeven Shimano 70/80's) , crankset, stuur- (Cinelli) en stuurnok (die geen set vormen), achterderailleur is jonger, maar wel vaak op Gazelle's gemonteerd. Destijds waren Weinmann remmen doorgaans origineel, maar veel frames werden toen ook al los verkocht.
De zadelpen met Nederlandse kleuren??? waarom?
Wel een echt leuk ding, ik zou me er wel mee vermaken. En jij wellicht ook wel... :D :D :D GENIET
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Wouterfietst

Hoi Marco, dank voor je antwoord.

Ik was in de veronderstelling dat de Nederlands gekleurde Campagnolo Panto downtube verstellers origineel waren voor deze fiets. Hier heb je ook een bijbehorend gekleurde zadelpen van.

Ik heb de zadelpen opgemeten en die is 26,8mm.
Aan de onderkant van het Brooks Professional zadel kwam ik een datumstamp ‘67’ tegen.
IMG_1916.jpeg
IMG_1916.jpeg (319.64 KiB) 2071 keer bekeken
Het enige wat dus origineel blijkt te zijn is:
- het zadel
- stronglight p3 balhoofd
- downtube verstellers frame klem
IMG_1927.jpeg
IMG_1927.jpeg (437.21 KiB) 2071 keer bekeken
IMG_1926.jpeg
IMG_1926.jpeg (582.75 KiB) 2071 keer bekeken
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Leuke vondst. Ze zijn best zeldzaam uit deze tijd. Als je voorbeelden wilt vinden kun je op internet wel wat oude Gazelle Race modellen vinden.
Er is ook een folder bekend uit die tijd met alle opties. Weet even niet meer of deze ook in de documentatiebank van de club staat. Hier iig wel https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html Vooral die uit 69 geeft een duidelijk overzicht van de verschillende montages. Ik denk model F2 voor de jouwe. Dat is het goedkopere model, gezien je voorvork van Durifort is en niet van Reynolds. Ook de aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is anders. Dat maakt ook verschil voor de afmontage. Al was er toen nog veel maatwerk zoals je ook in de folder kunt zien.
Het stuur was waarschijnlijk van Titan. De remmen Weinmann 666 of al 500/730. Gezien de Simplex klemband voor de shifters kun je wel uitgaan dat hij Simplex Prestige derailleurs heeft gehad. Die zijn per jaar net even anders, maar wel gedateerd, in die jaren. Als luxere optie kan de Criterium ook nog. Normandy naven. Lyotard pedalen. En eventueel een stalen of aluminium Stronglight crankstel.
Gezien er is gekozen voor een Brooks professional ipv de standaard B15 is er misschien wel voor meer upgrades gekozen? Maar dat is speculatie natuurlijk.
Benieuwd naar wat het wordt!
marco verbaant

Wouterfietst schreef: 30 apr 2025, 08.57 Hoi Marco, dank voor je antwoord.

Ik was in de veronderstelling dat de Nederlands gekleurde Campagnolo Panto downtube verstellers origineel waren voor deze fiets. Hier heb je ook een bijbehorend gekleurde zadelpen van.

Ik heb de zadelpen opgemeten en die is 26,8mm.
Aan de onderkant van het Brooks Professional zadel kwam ik een datumstamp ‘67’ tegen.

Het enige wat dus origineel blijkt te zijn is:
- het zadel
- stronglight p3 balhoofd
- downtube verstellers frame klem
De B in de nabijheid van 67 is van het tweede kwartaal van dat jaar, nog preciezer.
De panto zadelpen is van dezelfde periode als de beurs commandeurs.
Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten. Alhoewel de zadelpen misschien van staal is, wat het dan weer wat makkelijker maakt. Over de wielen hebben we het nog niet gehad? Kun je daar wat over melden. Destijds kwamen we niet verder dan een freewheel met 5 kransjes.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 30 apr 2025, 11.12 Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten.
mijn oplossing: ;)
Bijlagen
futile.jpg
futile.jpg (157.27 KiB) 1971 keer bekeken
/Marten
Wouterfietst

Cyclissimo schreef: 30 apr 2025, 09.56 Leuke vondst. Ze zijn best zeldzaam uit deze tijd. Als je voorbeelden wilt vinden kun je op internet wel wat oude Gazelle Race modellen vinden.
Er is ook een folder bekend uit die tijd met alle opties. Weet even niet meer of deze ook in de documentatiebank van de club staat. Hier iig wel https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html Vooral die uit 69 geeft een duidelijk overzicht van de verschillende montages. Ik denk model F2 voor de jouwe. Dat is het goedkopere model, gezien je voorvork van Durifort is en niet van Reynolds. Ook de aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is anders. Dat maakt ook verschil voor de afmontage. Al was er toen nog veel maatwerk zoals je ook in de folder kunt zien.
Het stuur was waarschijnlijk van Titan. De remmen Weinmann 666 of al 500/730. Gezien de Simplex klemband voor de shifters kun je wel uitgaan dat hij Simplex Prestige derailleurs heeft gehad. Die zijn per jaar net even anders, maar wel gedateerd, in die jaren. Als luxere optie kan de Criterium ook nog. Normandy naven. Lyotard pedalen. En eventueel een stalen of aluminium Stronglight crankstel.
Gezien er is gekozen voor een Brooks professional ipv de standaard B15 is er misschien wel voor meer upgrades gekozen? Maar dat is speculatie natuurlijk.
Benieuwd naar wat het wordt!
Ik heb de folder gevonden welke als 1969 vermeldt staat en in de folder zelf voor modeljaar '68 wordt aangeduid.

Ik ga vanavond bij een kennis langs en die heeft een set Universal Super'68 remhoeven, welke zouden passen bij deze fiets.
Universal_Super'68.jpg
Universal_Super'68.jpg (176.87 KiB) 1871 keer bekeken
marco verbaant schreef: 30 apr 2025, 11.12 De B in de nabijheid van 67 is van het tweede kwartaal van dat jaar, nog preciezer.
De panto zadelpen is van dezelfde periode als de beurs commandeurs.
Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten. Alhoewel de zadelpen misschien van staal is, wat het dan weer wat makkelijker maakt. Over de wielen hebben we het nog niet gehad? Kun je daar wat over melden. Destijds kwamen we niet verder dan een freewheel met 5 kransjes.
De zadelpen heb ik er zonder enige moeite uit weten te krijgen.
Het stuur en het balhoofd heb ik mij nog niet om bekommerd.
In het ergste geval moet ik de stuurbocht doorslijpen en de pen inzagen.

Ik heb 2 dagen geleden de hele fiets dik in de kruipolie gezet voordat ik ben gaan schroeven.
Wouterfietst

Gisteren veel vooruitgang geboekt met de Gazelle.

De trapas uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagerschalen. De buitenste cups zijn van Stronglight, maar de as zelf is van Shimano.

Ook heb ik via Marktplaats een zeer net Titan stuur aangekocht en kon ik via een vriend de volgende onderdelen overnemen.

- Campagnolo Record naven / wielset
Gazelle_Race_rechterkant.jpg
Gazelle_Race_rechterkant.jpg (568.44 KiB) 1511 keer bekeken
- Nervar crankset
Nervar_crankset.jpg
Nervar_crankset.jpg (320.28 KiB) 1495 keer bekeken
- Campagnolo Record voor derailleur
Campagnolo_Record_voor_derailleur.jpg
Campagnolo_Record_voor_derailleur.jpg (312.34 KiB) 1495 keer bekeken
- Campagnolo Valentino Extra derailleur
Campagnolo_Valentino_derailleur.jpg
Campagnolo_Valentino_derailleur.jpg (290.82 KiB) 1511 keer bekeken
- Universal Super'68 remhoevenset NOS
Universal_Super68_remhoef_achter.jpg
Universal_Super68_remhoef_achter.jpg (374.73 KiB) 1511 keer bekeken
- Set NOS klembandjes bidonhouder
Gazelle_bidonhouder.jpg
Gazelle_bidonhouder.jpg (294.71 KiB) 1511 keer bekeken
marco verbaant

... en een fraaie tijdscorrecte TA ref:215 bidonhouder, "the best ever" (al vind ik de Critérium ref: 216 van die firma met één klemband nét even mooier/klassieker).. :D Denk dat je voorderailleur t.z.t. iets lager gesteld moet worden. Paste de Campagnolo cranks vlekkeloos op de Shimano as...???
Goed bezig Wouter, geniet ;)
Plaats reactie