Groene Gazelle Race '1968'
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Groene Gazelle Race '1968'
Ik heb onlangs deze Gazelle gekregen, stond jaren in de struiken buiten en toen ik zei 'das zonde' mocht ik deze van de eigenaar meenemen.
Ik heb in de documentenbank een folder gevonden waar een afbeelding instaat van een blauwe. De stickers lijken overeen te komen met mijn groene. En verder klopt er weinig van de fiets.
Ik vermoed dat de schakellevers. de achterderailleur, het stronglight P3 balhoofd en het Brookszadel origineel zijn. Wat ik zou willen weten is of deze fiets een zadelpen hoorde te hebben met de kleuren van de Nederlandse vlag erin?
Verder ben ik benieuwd waar de fiets mee uitgerust zou zijn wat betreft de remmen. Nu zitten er Modolo Speedy remgrepen op en Shimano 600 remhoeven.
Ik heb in de documentenbank een folder gevonden waar een afbeelding instaat van een blauwe. De stickers lijken overeen te komen met mijn groene. En verder klopt er weinig van de fiets.
Ik vermoed dat de schakellevers. de achterderailleur, het stronglight P3 balhoofd en het Brookszadel origineel zijn. Wat ik zou willen weten is of deze fiets een zadelpen hoorde te hebben met de kleuren van de Nederlandse vlag erin?
Verder ben ik benieuwd waar de fiets mee uitgerust zou zijn wat betreft de remmen. Nu zitten er Modolo Speedy remgrepen op en Shimano 600 remhoeven.
- Bijlagen
-
- IMG_1473.jpeg (539.82 KiB) 2351 keer bekeken
-
- IMG_1909.jpeg (479.99 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1908.jpeg (457.43 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1907.jpeg (456.53 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1905.jpeg (524.26 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1904.jpeg (315.65 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1890.jpeg (472.13 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1892.jpeg (510.96 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1888.jpeg (394.21 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1887.jpeg (544.47 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1885.jpeg (506.35 KiB) 2356 keer bekeken
-
- IMG_1884.jpeg (559.55 KiB) 2356 keer bekeken
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Op https://www.gazellechampionmondial.nl/index.html vind je vanalles over Gazelle racefietsen zoals framenummers, kleuren en folders.
- marco verbaant
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Groene Gazelle Race '1968'
framenummer = 1968 idd, maar veel onderdelen zijn fors jonger; commandeurs (de panto verstellers zijn 80's, de klemband is wel ouder), remgrepen en remhoeven (die geen set zijn. Modolo grepen 80's, remhoeven Shimano 70/80's) , crankset, stuur- (Cinelli) en stuurnok (die geen set vormen), achterderailleur is jonger, maar wel vaak op Gazelle's gemonteerd. Destijds waren Weinmann remmen doorgaans origineel, maar veel frames werden toen ook al los verkocht.
De zadelpen met Nederlandse kleuren??? waarom?
Wel een echt leuk ding, ik zou me er wel mee vermaken. En jij wellicht ook wel...
GENIET
De zadelpen met Nederlandse kleuren??? waarom?
Wel een echt leuk ding, ik zou me er wel mee vermaken. En jij wellicht ook wel...



"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Hoi Marco, dank voor je antwoord.
Ik was in de veronderstelling dat de Nederlands gekleurde Campagnolo Panto downtube verstellers origineel waren voor deze fiets. Hier heb je ook een bijbehorend gekleurde zadelpen van.
Ik heb de zadelpen opgemeten en die is 26,8mm.
Aan de onderkant van het Brooks Professional zadel kwam ik een datumstamp ‘67’ tegen. Het enige wat dus origineel blijkt te zijn is:
- het zadel
- stronglight p3 balhoofd
- downtube verstellers frame klem
Ik was in de veronderstelling dat de Nederlands gekleurde Campagnolo Panto downtube verstellers origineel waren voor deze fiets. Hier heb je ook een bijbehorend gekleurde zadelpen van.
Ik heb de zadelpen opgemeten en die is 26,8mm.
Aan de onderkant van het Brooks Professional zadel kwam ik een datumstamp ‘67’ tegen. Het enige wat dus origineel blijkt te zijn is:
- het zadel
- stronglight p3 balhoofd
- downtube verstellers frame klem
-
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Leuke vondst. Ze zijn best zeldzaam uit deze tijd. Als je voorbeelden wilt vinden kun je op internet wel wat oude Gazelle Race modellen vinden.
Er is ook een folder bekend uit die tijd met alle opties. Weet even niet meer of deze ook in de documentatiebank van de club staat. Hier iig wel https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html Vooral die uit 69 geeft een duidelijk overzicht van de verschillende montages. Ik denk model F2 voor de jouwe. Dat is het goedkopere model, gezien je voorvork van Durifort is en niet van Reynolds. Ook de aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is anders. Dat maakt ook verschil voor de afmontage. Al was er toen nog veel maatwerk zoals je ook in de folder kunt zien.
Het stuur was waarschijnlijk van Titan. De remmen Weinmann 666 of al 500/730. Gezien de Simplex klemband voor de shifters kun je wel uitgaan dat hij Simplex Prestige derailleurs heeft gehad. Die zijn per jaar net even anders, maar wel gedateerd, in die jaren. Als luxere optie kan de Criterium ook nog. Normandy naven. Lyotard pedalen. En eventueel een stalen of aluminium Stronglight crankstel.
Gezien er is gekozen voor een Brooks professional ipv de standaard B15 is er misschien wel voor meer upgrades gekozen? Maar dat is speculatie natuurlijk.
Benieuwd naar wat het wordt!
Er is ook een folder bekend uit die tijd met alle opties. Weet even niet meer of deze ook in de documentatiebank van de club staat. Hier iig wel https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html Vooral die uit 69 geeft een duidelijk overzicht van de verschillende montages. Ik denk model F2 voor de jouwe. Dat is het goedkopere model, gezien je voorvork van Durifort is en niet van Reynolds. Ook de aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is anders. Dat maakt ook verschil voor de afmontage. Al was er toen nog veel maatwerk zoals je ook in de folder kunt zien.
Het stuur was waarschijnlijk van Titan. De remmen Weinmann 666 of al 500/730. Gezien de Simplex klemband voor de shifters kun je wel uitgaan dat hij Simplex Prestige derailleurs heeft gehad. Die zijn per jaar net even anders, maar wel gedateerd, in die jaren. Als luxere optie kan de Criterium ook nog. Normandy naven. Lyotard pedalen. En eventueel een stalen of aluminium Stronglight crankstel.
Gezien er is gekozen voor een Brooks professional ipv de standaard B15 is er misschien wel voor meer upgrades gekozen? Maar dat is speculatie natuurlijk.
Benieuwd naar wat het wordt!
- marco verbaant
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Groene Gazelle Race '1968'
De B in de nabijheid van 67 is van het tweede kwartaal van dat jaar, nog preciezer.Wouterfietst schreef: ↑30 apr 2025, 08.57 Hoi Marco, dank voor je antwoord.
Ik was in de veronderstelling dat de Nederlands gekleurde Campagnolo Panto downtube verstellers origineel waren voor deze fiets. Hier heb je ook een bijbehorend gekleurde zadelpen van.
Ik heb de zadelpen opgemeten en die is 26,8mm.
Aan de onderkant van het Brooks Professional zadel kwam ik een datumstamp ‘67’ tegen.
Het enige wat dus origineel blijkt te zijn is:
- het zadel
- stronglight p3 balhoofd
- downtube verstellers frame klem
De panto zadelpen is van dezelfde periode als de beurs commandeurs.
Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten. Alhoewel de zadelpen misschien van staal is, wat het dan weer wat makkelijker maakt. Over de wielen hebben we het nog niet gehad? Kun je daar wat over melden. Destijds kwamen we niet verder dan een freewheel met 5 kransjes.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Groene Gazelle Race '1968'
mijn oplossing:marco verbaant schreef: ↑30 apr 2025, 11.12 Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten.

- Bijlagen
-
- futile.jpg (157.27 KiB) 1971 keer bekeken
/Marten
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Ik heb de folder gevonden welke als 1969 vermeldt staat en in de folder zelf voor modeljaar '68 wordt aangeduid.Cyclissimo schreef: ↑30 apr 2025, 09.56 Leuke vondst. Ze zijn best zeldzaam uit deze tijd. Als je voorbeelden wilt vinden kun je op internet wel wat oude Gazelle Race modellen vinden.
Er is ook een folder bekend uit die tijd met alle opties. Weet even niet meer of deze ook in de documentatiebank van de club staat. Hier iig wel https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html Vooral die uit 69 geeft een duidelijk overzicht van de verschillende montages. Ik denk model F2 voor de jouwe. Dat is het goedkopere model, gezien je voorvork van Durifort is en niet van Reynolds. Ook de aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is anders. Dat maakt ook verschil voor de afmontage. Al was er toen nog veel maatwerk zoals je ook in de folder kunt zien.
Het stuur was waarschijnlijk van Titan. De remmen Weinmann 666 of al 500/730. Gezien de Simplex klemband voor de shifters kun je wel uitgaan dat hij Simplex Prestige derailleurs heeft gehad. Die zijn per jaar net even anders, maar wel gedateerd, in die jaren. Als luxere optie kan de Criterium ook nog. Normandy naven. Lyotard pedalen. En eventueel een stalen of aluminium Stronglight crankstel.
Gezien er is gekozen voor een Brooks professional ipv de standaard B15 is er misschien wel voor meer upgrades gekozen? Maar dat is speculatie natuurlijk.
Benieuwd naar wat het wordt!
Ik ga vanavond bij een kennis langs en die heeft een set Universal Super'68 remhoeven, welke zouden passen bij deze fiets.
De zadelpen heb ik er zonder enige moeite uit weten te krijgen.marco verbaant schreef: ↑30 apr 2025, 11.12 De B in de nabijheid van 67 is van het tweede kwartaal van dat jaar, nog preciezer.
De panto zadelpen is van dezelfde periode als de beurs commandeurs.
Belangrijk is ook of de stuur- en zadelpen los kunnen, aluminium en staal hebben de nare eigenschap dat er nogal eens galvanische corossie optreedt. Door deze reactie komen ze muurvast te zitten. Alhoewel de zadelpen misschien van staal is, wat het dan weer wat makkelijker maakt. Over de wielen hebben we het nog niet gehad? Kun je daar wat over melden. Destijds kwamen we niet verder dan een freewheel met 5 kransjes.
Het stuur en het balhoofd heb ik mij nog niet om bekommerd.
In het ergste geval moet ik de stuurbocht doorslijpen en de pen inzagen.
Ik heb 2 dagen geleden de hele fiets dik in de kruipolie gezet voordat ik ben gaan schroeven.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Gisteren veel vooruitgang geboekt met de Gazelle.
De trapas uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagerschalen. De buitenste cups zijn van Stronglight, maar de as zelf is van Shimano.
Ook heb ik via Marktplaats een zeer net Titan stuur aangekocht en kon ik via een vriend de volgende onderdelen overnemen.
- Campagnolo Record naven / wielset - Nervar crankset - Campagnolo Record voor derailleur - Campagnolo Valentino Extra derailleur - Universal Super'68 remhoevenset NOS - Set NOS klembandjes bidonhouder
De trapas uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagerschalen. De buitenste cups zijn van Stronglight, maar de as zelf is van Shimano.
Ook heb ik via Marktplaats een zeer net Titan stuur aangekocht en kon ik via een vriend de volgende onderdelen overnemen.
- Campagnolo Record naven / wielset - Nervar crankset - Campagnolo Record voor derailleur - Campagnolo Valentino Extra derailleur - Universal Super'68 remhoevenset NOS - Set NOS klembandjes bidonhouder
- marco verbaant
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Groene Gazelle Race '1968'
... en een fraaie tijdscorrecte TA ref:215 bidonhouder, "the best ever" (al vind ik de Critérium ref: 216 van die firma met één klemband nét even mooier/klassieker)..
Denk dat je voorderailleur t.z.t. iets lager gesteld moet worden. Paste de Campagnolo cranks vlekkeloos op de Shimano as...???
Goed bezig Wouter, geniet

Goed bezig Wouter, geniet

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"