Fongers BB 1946

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jrietveld

Re: Fongers BB 1946

Bericht door jrietveld »

Vraag is of die Lukas Timmer de eigenaar was van de fiets (die bij concurrent Bisschof was gekocht).
Mooi dat we zo via het forum steeds meer over de fiets in kwestie te weten zijn gekomen!

@Maarten: ik heb ook nog een paar revisienummers die ik ga nakijken; ik zal de jouwe meenemen. Overigens worden deze nummers na verloop van tijd herhaald (ze blijven m.i. altijd onder de 3.000), dus je moet dit revisieboek toch van voor naar achter door.

groet, Jos
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
Ja begrijp dat de nummers zich herhalen. Per jaar dan misschien?
Ik zag dat ze een fiets of 3 tot 7 binnen kregen per dag in 1952, 300 werkdagen (alleen zondag vrij). Dat zouden dan 1500 tot 2000 fietsen per jaar kunnen zijn.
De DZ heeft naast de 1666 als toevoeging 51 zoals je zelf tijdens de restauratie al eens geconstateerd hebt . dat zou voor mij een reden zijn om het nummer in 1951 terug te gaan zoeken.
De Haagse CCG 65 heeft inderdaad nummer 1418 als revisie getal. Ben benieuwd of je iets tegen komt bij je bezoek.

Over Bisschoff versus Timmer, Het is natuurlijk mogelijk dat de eigenaar de fiets naar een andere fietsenmaker heeft gebracht dan waar hij deze gekocht heeft. Daar kan van alles gespeeld hebben. Ook hele gewone praktische dingen die de keuze voor de andere fietsenmaker in zijn dorp bepaald kan hebben.
Groeten,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik ga deze revisienummers proberen te vinden (kan even duren).
Als er andere Fongers-bezitters zijn met gereviseerde fietsen kan ik die ook meenemen.

groet, Jos
Maarten Waarlé

Als je dat een keer kan doen. dat zou super zijn.
Ik moest nog denken aan de toevoeging nul of de letter O aan de BB vanaf midden 1940.
Zou dat niet te maken hebben met de bezetting vanaf Mei 1940 en daarmee onmogelijkheid om bijvoorbeeld buizen of lugs uit Engeland te halen.
Dat Fongers de configuratie van de BB naar een andere samenstelling heeft willen kenmerken.
Ik denk dan niet aan Engelse trommelremmen of andere onderdelen uit het UK omdat de aanvankelijke aanmaak van frames daar nog geen rekening mee houdt en omdat dat bij alle modellen van Fongers speelt . Maar de speciale ''eind verdikte'' buizen ,daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Ik zag op de reparatie bladzijde van 1954 dat inderdaad de nodige fietsen van 10 jaar terug behandeld werden. In een aantal gevallen ging het om roest behandeling en overlakken. Zou interessant zijn om daar eens op te turven. Zou me niet verbazen dat er in de oorlogsjaren en kort daarna een lak en of chroom kwaliteitsprobleem was. Er was op alle gebieden schaarste en ook surrogaatmiddelen werden toegepast.
Ik moet daarbij denken aan de zamac metalen spaaknippels die Charles aantrof in een voorraad uit de oorlog.
Ze vielen uit elkaar als je er naar keek maar waarschijnlijk was het nieuw een redelijk alternatief voor messing..
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik betwijfel of die 0 iets te maken heeft met niet-leverbare verdikte buizen; deze 0 werd ook toegevoegd aan de modelcode van de batches HZ en DZ die in 1944 werden gemaakt (die normale buizen hebben).

Ik zal in de reparatieboeken nazien hoe de leeftijdsverdeling is van de voor revisie aangeboden fietsen (kan even duren).

groet, Jos
Maarten Waarlé

Boeiend te lezen dat de HZ/DZ er ook aanvullend mee werden gemerkt .
Ik neem aan dat na de oorlog de O aanvulling op de HZ/DZ weer verdwenen?
de rode

Bericht door de rode »

Staat die O niet voor b.v oorlog :?
jrietveld

Bericht door jrietveld »

De 0 staat niet voor 'oorlog', want dan zouden alle andere modellen uit die periode hem ook mee hebben gekregen (hij is alleen gebruikt voor de modellen BB/BD en HZ/DZ; vanaf 1947/8 verdwijnt die O weer bij de laatste categorie). Het lijkt qua notatie overigens meer het cijfer nul dan de letter o.

Jos
Plaats reactie