vreemde maat
- marco verbaant
vreemde maat
Op mijn nieuwe (oktober 2024) Fuji Jari 2.1 gravelbike wilde ik andere bidonhouders monteren. Nou hoeven de inbusboutjes ervan niet superstrak te worden aangedraaid. En bij aankoop vond ik de inbussleutel al een beetje ruim erin vallen. Ook andere inbussleutels hadden dit. Dus lijkt het een beetje vreemde maat. Japans..? Vooralsnog heb ik het nu dus voor elkaar te kregen om de bout aan de inbuskop naar zijn (malle)moer te helpen. Een bout naar zijn moer zeg maar. Wie herkent dit, een vreemde inbusmaat.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Re: vreemde maat
2024? Dikke kans dat het geen inbus met inwendig zeskant was maar een Torx.marco verbaant schreef: ↑4 mei 2025, 17.35 Op mijn nieuwe (oktober 2024) Fuji Jari 2.1 gravelbike wilde ik andere bidonhouders monteren. Nou hoeven de inbusboutjes ervan niet superstrak te worden aangedraaid. En bij aankoop vond ik de inbussleutel al een beetje ruim erin vallen. Ook andere inbussleutels hadden dit. Dus lijkt het een beetje vreemde maat. Japans..? Vooralsnog heb ik het nu dus voor elkaar te kregen om de bout aan de inbuskop naar zijn (malle)moer te helpen. Een bout naar zijn moer zeg maar. Wie herkent dit, een vreemde inbusmaat.
/Marten
-
Ja, Of Engelse inch inbusmaten. Die zijn er ook.
Amerikaanse producten zitten ze op.. Mogelijk ook op Japanse.
- marco verbaant
Nee, Torx herken ik welm-gineering schreef: ↑4 mei 2025, 18.00 2024? Dikke kans dat het geen inbus met inwendig zeskant was maar een Torx.

-
Dan zou de draad van het boutje duidelijk niet M5 moeten zijn. Lijkt me anno nu minder waarschijnlijk dan een wat te voordelig ingekocht boutje gemaakt met versleten gereedschapMaarten Waarlé schreef: ↑4 mei 2025, 19.49 Ja, Of Engelse inch inbusmaten. Die zijn er ook.
/Marten
-
Ja, inderdaad dien je dan ook andere draad te hebben dan metrisch.
Wij hebben heden ten dage Whitmyer hoofdsteunen op onze rolstoelen met de Engelse inbusmaten.
je krijgt er een etui met gereedschap bij omdat niemand het thuis heeft liggen.
Het wordt dus hier en daar nog wel toegepast .
Wij hebben heden ten dage Whitmyer hoofdsteunen op onze rolstoelen met de Engelse inbusmaten.
je krijgt er een etui met gereedschap bij omdat niemand het thuis heeft liggen.
Het wordt dus hier en daar nog wel toegepast .
- marco verbaant
Het is gewoon metrische draad, de boutjes zelf zijn van mijns inziens te zacht (en dus superslijtagegevoelig) materiaal. Drie keer een reguliere inbussleutel erin en het is gedaan. Ik heb nu wat andere vervangende uit de bak met boutjes nu hergebruikt. Problem solved. Het is altijd wat met zoiets simpels als een bidonhoudersboutje, ze passen lang niet altijd in het bevestigingsoog, of hebben een vast ringetje, of zijn te lang en steken boven de houder uit.
Uniformiteit is ver te zoeken....

- marco verbaant
marco verbaant schreef: ↑4 mei 2025, 22.56 Het is gewoon metrische draad, de boutjes zelf zijn van mijns inziens te zacht (en dus superslijtagegevoelig) materiaal. Drie keer een reguliere inbussleutel erin en het is gedaan. Ik heb nu wat andere vervangende uit de bak met boutjes nu hergebruikt. Problem solved. Het is altijd wat met zoiets simpels als een bidonhoudersboutje, ze passen lang niet altijd in het bevestigingsoog, of hebben een vast ringetje, of zijn te lang en steken boven de houder uit.Uniformiteit is ver te zoeken....
- Bijlagen
-
- alan keys.jpg (87.62 KiB) 758 keer bekeken