lak herstellen Gazelle Impala

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Dannie

lak herstellen Gazelle Impala

Bericht door Dannie »

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Gazelle impala die ik graag wat zou opknappen. Het is geen zeldzame fiets (geloof ik), maar wel een mooie en hij fietst bovendien heerlijk.

Nu zitten er in het chroom, op de spatborden en het frame wat roestplekken en vroeg ik me af of ik daar wat aan te doen is.

Alle tips zijn welkom!

Hoe te werk te gaan?

Waar zou ik evt de groene lak (fotos) kunnen vinden (enig idee welke kleur dit is)?

Voor het chroom dacht ik dat met aluminium folie (na opschuren) en dan blanke lak zou kunnen of anders hammerite hoogglans lak? Sta zeker open voor andere suggesties.

Dank en groet,
Bijlagen
IMG_9239.jpeg
IMG_9239.jpeg (885.18 KiB) 1814 keer bekeken
IMG_9233.jpeg
IMG_9233.jpeg (597.63 KiB) 1814 keer bekeken
IMG_9232.jpeg
IMG_9232.jpeg (574.32 KiB) 1814 keer bekeken
IMG_9234.jpeg
IMG_9234.jpeg (473.07 KiB) 1814 keer bekeken
Jorisoudefiets

Re: lak herstellen Gazelle Impala

Bericht door Jorisoudefiets »

Chroom:
Inderdaad een prop aluminium in een emmer water gooien en daarmee het schrome poetsen. Je kunt 2 komponenten danwel autolak kwaliteit op internet kopen.

Groen metallic:
Bij een autospuiterij hebben ze een meetapparaat. Ze scannen de (gepoetste schone) lak en dan kunnen ze een potje (of soms zelfs een spuitbus) verf maken.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Dannie

Bericht door Dannie »

Dank!

Een autospuiter, daar was ik niet op gekomen..
Enige goede adresjes in de buurt van Arnhem of Eindhoven?

En dit, zou dit ook de zelfde kleur zijn?
https://www.fietsleven.nl/spuitlak-gaze ... -850567400

Zou denken dat gazelle een paar standaard kleuren heeft toch?
Johan Vlaardingen

Bericht door Johan Vlaardingen »

Waarom overspuiten? gewoon reinigen en poetsen en evt conserveren (in de blanke lak zetten) het oude patina behouden (als men een "perfect" ogende fiets wil moet men een nieuwe nemen).
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jorisoudefiets schreef: 13 mei 2025, 16.42
Groen metallic:
Bij een autospuiterij hebben ze een meetapparaat. Ze scannen de (gepoetste schone) lak en dan kunnen ze een potje (of soms zelfs een spuitbus) verf maken.
ik sluit niks uit, maar meestal hebben ze meer oppervlak nodig voor een match dan je op een fiets vindt. En metallic matchen is hopeloos, lokale reparaties blijf je zien. Behalve de kleur zit je ook met de metallic reflectie, dus voor een onzichtbare reparatie moet je dat breed uitwaaieren
/Marten
Jorisoudefiets

Johan Vlaardingen schreef: 13 mei 2025, 18.36 Waarom overspuiten? gewoon reinigen en poetsen en evt conserveren (in de blanke lak zetten) het oude patina behouden (als men een "perfect" ogende fiets wil moet men een nieuwe nemen).
inderdaad, alles wat aan het roesten is reinigen en daar een laagje blanke lak op doen is een van de veel toegepaste manieren, de bijtip versie manier 2, en geheel overspuiten manier 3.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Jorisoudefiets

Dannie schreef: 13 mei 2025, 18.29 Dank!

Een autospuiter, daar was ik niet op gekomen..
Enige goede adresjes in de buurt van Arnhem of Eindhoven?

En dit, zou dit ook de zelfde kleur zijn?
https://www.fietsleven.nl/spuitlak-gaze ... -850567400

Zou denken dat gazelle een paar standaard kleuren heeft toch?
Dat lijkt als je de kleur googled niet de juiste kleur te zijn.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Johan Vlaardingen

Bericht door Johan Vlaardingen »

m-gineering schreef: 13 mei 2025, 19.17
ik sluit niks uit, maar meestal hebben ze meer oppervlak nodig voor een match dan je op een fiets vindt. En metallic matchen is hopeloos, lokale reparaties blijf je zien. Behalve de kleur zit je ook met de metallic reflectie, dus voor een onzichtbare reparatie moet je dat breed uitwaaieren
Juist, zullen we het even niet hebben over de belijning/biezen die men weg spuit met dergelijke handelingen.
Jorisoudefiets schreef: 13 mei 2025, 19.18
inderdaad, alles wat aan het roesten is reinigen en daar een laagje blanke lak op doen is een van de veel toegepaste manieren
Voor oppervlakte roest is dat inderdaad volgens mij de juiste werkwijze, mocht de roest van binnenuit komen zijn er andere handelingen vereist.

Als ik kijk naar de foto's van dit project lijkt mij dat Brillo/staalwol voor deze een wereld van verschil zal maken in de voorbehandeling. Met respect voor de vrouwelijke leden van het forum, overspuiten is net als een oud wijf met een bak plamuur op hun bek (in de ochtend schik je jouzelf de pleuris en loop je hard weg). Originaliteit boven alles zou ik zeggen, ouderdom heeft zo zijn charme (en dat mag gezien worden).

L.S. Wat ook een mooi resultaat geeft als de fiets van roest ontdaan is, deze met een kwast insmeren met motorolie en vervolgens goed uitpoetsen (deze methode is niet voor eeuwig en dient periodiek herhaald te worden). Ik heb dit zelf gedaan na fietsen met commandant opgefrist te hebben, het resultaat is boven verwachting.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ik heb ook wel eens een restauratie met de juiste kleur metallic nagellak gezien. Was best goed gelukt, maar dan moet je even samen met de vrouw naar de make-up afdeling. :lol:
Sportief fietsend!
Vietzemaaker

Bericht door Vietzemaaker »

Inderdaad zoals al eerder gemeld, chroom kun je poetsen met een Brillo sponsje, dit werkt het best voor niet te zeer aangetaste chroomdelen. Voor erg aangetast chroom pak je gewoon een prop aluminium folie. Overigens maak ik die niet nat met water zoals eerder geschreven.
Hieronder een voorbeeld van een bel die ik met (droog) aluminiumfolie bewerkt heb.

Afbeelding
Before

Afbeelding
After

Voor het bijtippen van lak gebruikte ik vroeger altijd Humbrol enamel lak.
Maar de juiste kleur groen metallic zal wel lastig te vinden zijn.
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Plaats reactie