Zo deed vrijwel iedere fietsenmaker dat in Nederland. Daarom zijn er ook duizenden verschillende merken (zie een kleine greep aan merken:
https://www.transportfiets.net/2020/08/ ... ken_lijst/). Ongeveer de helft van alle transportfietsen vallen onder bekende grote merken, sommige met wat merk eigen onderdelen, de andere helft onder onbekende plaatselijke merken zonder enige merk eigen kenmerken. De laatste varieren van komplete zelfbouw, inkoop frame en eigen afbouw tot inkoop van komplete fietsen bij een groothandelaar en daar zelf een eigen merk op plakken. Maar allemaal gebruikte ze min of meer dezelfde onderdelen die via verschillende groothandelaren werden verkocht (zie onderdelen catalogi in de documentatiebank). De variatie zit dan meer in wat in de periode aan onderdelen gangbaar was. Zo kun je nog redelijk onderscheid maken tussen fietsen uit de jaren '20, '30 en na-oorlogs. Ook kunnen soms merkjes in de frame onderdelen helpen, als daar bijvoorbeeld Gwh, ACS of RHC is ingeslagen (producenten van framebuizen & lugs), al is van Gwh de periode dat die werd toegepast nog niet heel goed bekend. Bij kleine merken bestaat het framenummer meestal uit 5 cijfers. Wat gezegd wordt is dat dat werd gedaan om niet te laten blijken dat het door een onervaren maker geleverd is (maar of dat ook zo is weet ik niet). Al heb ik zelf een transportfiets van onbekend merk met framenummer 591, en ik heb nog kleinere nummers gezien.
P.s. om het nog complexer te maken, bij opnieuw lakken plakte de fietsenmaker er vaak een nep of eigen merk transfers op. Dus zelfs als je een transportfiets hebt met transfers aanwezig, dan kan het nog betekenen dat je niet kan achterhalen wat het echte merk geweest is van die fiets.