Gazelle dames rijwiel uit 1932

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Vietzemaaker

Gazelle dames rijwiel uit 1932

Bericht door Vietzemaaker »

Vandaag een leuke fiets opgehaald bij mijn lieve (H)ex. :D

Afbeelding

Afbeelding
Aan de hand van het framenummer kom ik uit op bouwjaar 1932 (correct me if I am wrong)

Wat weet ik van de fiets? Deze is plm 15 jaar geleden hersteld door de plaatselijke fietsenmaker waar mijn (H)ex hem destijds heeft gekocht. Ze heeft hier een tiental jaar woon werk verkeer mee gereden alvorens de terugtraprem niet meer goed werkte. Daarna is de fiets in de tuin beland ter decoratie. Ik had gevraagd of ik het achterlicht eraf mocht halen. Maar nee dat wilde ze niet. Ik kon wel de koplamp krijgen die nog ergens op zolder moest liggen. Oh vreugde, want enkele dagen later kreeg ik een appje dat ik de fiets in zijn geheel op kon halen. Nog beter! Hieronder wat detail foto's

Afbeelding
De draad jasbeschermer, die aan de andere kant deels kapot is. Aan deze zijde is hij ook behoorlijk groen uitgeslagen, dus zal vervangen moeten worden.

Afbeelding

Afbeelding
Het achterlicht wat ik eigenlijk wilde hebben (maar kreeg de hele fiets er bij) Ik heb hier nog geen merk op gevonden.
Wellicht dat een van jullie het weet aan de hand van de plaatjes.

Afbeelding
Labels op het achterspatbord. Een fietsenhandel uit Enschede. Daaronder "De tandem" Dat is de fietsenmaker die hem gerestaureerd heeft. Op het koperen plaatje waar dit op geplakt zit heb ik niets kunnen ontdekken.

Afbeelding
Een Lucifer dynamo die vooralsnog muurvast zit.

Afbeelding
De bel (zit ook vast)

Afbeelding
De fietspomp haken (beide aanwezig)

Afbeelding
Brooks zadel

Afbeelding
Lamphaak (los bijgeleverd)

Afbeelding
Union koplamp (los bijgeleverd)

Kortom een fiets met wat werk :D
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Vietzemaaker

Re: Gazelle dames rijwiel uit 1932

Bericht door Vietzemaaker »

Afbeelding

Foto van de achter naaf. Voor zover mij bekend naar aanleiding van het lezen op het forum hier stamt deze uit 1953. Deze is dus al eens vervangen.
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Plaats reactie