één van de moeilijkste onderdelen om te dateren op een 'gewone' oude fiets zijn naar mijn mening de pedalen. Voor racefietspedalen is er genoeg naslagwerk en leveren ook de pedalen zelf al goede hints - merk, lettercodes, type pedaal (clipless? riempjes?). Maar op een gewone fiets zitten vaak merkloze exemplaren, die vaak lang in dezelfde vorm gemaakt zijn, en pedalen worden ook relatief makkelijk vervangen voor een nieuw setje.
Mijn huidige twijfelgeval zit op een Batavus Starflite van 1963. Enerzijds zien ze er uit alsof ze er al 60 jaar op zitten, maar op de 1 of andere manier doen ze toch wat nieuwer aan:
Een ander geval zijn de bekende Union U30 pedalen. Die worden zelfs nu nog gemaakt, maar ik heb hier een setje waarvan ik denk dat ze best jaren 60 kunnen zijn. In vergelijking met een setje uit 1980 (op mijn Gazelle Tour de France) zijn de reflectoren meer geeloranje, en er staan nog geen cijfers etc op..
De voorgangers van deze pedalen zijn dan wel weer makkelijk te herkennen, ze zitten op meerdere Batavus sportfietsen in mijn collectie uit begin jaren 60:
Iemand een idee van de datering van de eerste set pedalen uit dit bericht? En weet iemand wanneer die U30 pedalen met reflectoren voor het eerst zijn gemaakt?
Pedalen - datering
Pedalen - datering
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
-
Re: Pedalen - datering
Dat is zeker een punt ja.
Oudere union pedalen hebben heel vaak een productiemaand en jaar ingeslagen op de uiteinden van de assen. Vanaf ergens midden jaren 60 helaas niet meer. Dan zit er vaak een soort kruiskop passing op de as (wat je daarmee moet op een pedaal?!)
De reflectorloze variant zie je in de jaren 50 veel en rond 1960 wordt die langzaamaan verdrongen door de variant met kleine ronde reflectortjes. Eerst alleen op de luxe modellen en daarna ook op andere. De precieze overgang zou interessant zijn om te onderzoeken. Maar gezien pedaalreflectie nog lang niet verplicht was zullen die zonder reflectie nog wel lang gemaakt zijn lijkte me.
Dat zou wel te zien moeten zijn in folders lijkt me. Fabrikanten zijn vaak trots op de nieuwigheidjes. Ik herinner me zoiets wel in de Locomotief catalogus bij de tour d'italia. Maar dat is dan het type met de kleine reflectoren.
De oudste pedalen met grote reflector die ik ken zijn de Way Assauto pedalen die als ik het me goed herinner al in 1959 op de markt kwamen met catalux reflectoren. Ook sheffield maakte zulke pedalen. Union zal niet heel veel later geweest zijn lijkt me. Ik zou zelf gokken op ongeveer 1965. Maar dat is vooral op het gebrek van pedalen met kleine reflectoren na die tijd gebaseerd.
De kleinere Weco(?) Pedalen die je laat zien kunnen zeker uit 1963 zijn. Ik heb zo'n paar in dezelfde vorm maar zonder reflectie ooit gehad uit 1959 (ook op de as gedateerd). Ook een tijd waarin de gegalvaniseerde pedalen hun intrede doen. Wel vaak op goedkopere modellen. Ik vind ze er ook altijd modern uit zien voor die tijd, maar misschien ook omdat ze veel lijken op wat in de jaren 70 standaard werd.
Oudere union pedalen hebben heel vaak een productiemaand en jaar ingeslagen op de uiteinden van de assen. Vanaf ergens midden jaren 60 helaas niet meer. Dan zit er vaak een soort kruiskop passing op de as (wat je daarmee moet op een pedaal?!)
De reflectorloze variant zie je in de jaren 50 veel en rond 1960 wordt die langzaamaan verdrongen door de variant met kleine ronde reflectortjes. Eerst alleen op de luxe modellen en daarna ook op andere. De precieze overgang zou interessant zijn om te onderzoeken. Maar gezien pedaalreflectie nog lang niet verplicht was zullen die zonder reflectie nog wel lang gemaakt zijn lijkte me.
Dat zou wel te zien moeten zijn in folders lijkt me. Fabrikanten zijn vaak trots op de nieuwigheidjes. Ik herinner me zoiets wel in de Locomotief catalogus bij de tour d'italia. Maar dat is dan het type met de kleine reflectoren.
De oudste pedalen met grote reflector die ik ken zijn de Way Assauto pedalen die als ik het me goed herinner al in 1959 op de markt kwamen met catalux reflectoren. Ook sheffield maakte zulke pedalen. Union zal niet heel veel later geweest zijn lijkt me. Ik zou zelf gokken op ongeveer 1965. Maar dat is vooral op het gebrek van pedalen met kleine reflectoren na die tijd gebaseerd.
De kleinere Weco(?) Pedalen die je laat zien kunnen zeker uit 1963 zijn. Ik heb zo'n paar in dezelfde vorm maar zonder reflectie ooit gehad uit 1959 (ook op de as gedateerd). Ook een tijd waarin de gegalvaniseerde pedalen hun intrede doen. Wel vaak op goedkopere modellen. Ik vind ze er ook altijd modern uit zien voor die tijd, maar misschien ook omdat ze veel lijken op wat in de jaren 70 standaard werd.
Dank voor dit en alle andere info! Ik ga eens kijken of ik een Union folder uit de jaren 60 kan vinden, dat zou veel helpen. Ook wel weer mooi dat die U30 pedalen in bijna ongewijzigde vorm al meer dan 50 jaar worden geproduceerd.Cyclissimo schreef: ↑1 jun 2025, 22.28 De reflectorloze variant zie je in de jaren 50 veel en rond 1960 wordt die langzaamaan verdrongen door de variant met kleine ronde reflectortjes.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Hier twee advertenties uit 1955.
-
Ik bleef toch nog even geintrigeerd door deze vraag en ben even de catalogi uit de jaren 60 in de database ingedoken.
Het gekke is dat alle merken massaal lijken over te stappen op WA pedalen op hun sportieve modellen. Het Union pedaal met kleine reflectortjes kwam ik hier en daar wel nog tegen tot 1966. Daarnaast zie je het model als op jouw empo heel veel en eind jaren 60 het 'standaard' union pedaal in zowel wit als zwart.
Maar juist het Union model waar je vraag over ging is nergens te zien.
Ik kan me voorstellen dat ze bij Union wat later kwamen met de grote refelctoren in dit model en dat dat ook een reden is geweest om juist de andere pedalen of WA te monteren. Maar dat blijft natuurlijk een veronderstelling.
Opvallend is dat in de pjk catalogus van 1966 er zelfs nog vernikkelde transportpedalen te koop zijn en er overwegend nog meer zonder reflecfie is te koop dan met.
Het gekke is dat alle merken massaal lijken over te stappen op WA pedalen op hun sportieve modellen. Het Union pedaal met kleine reflectortjes kwam ik hier en daar wel nog tegen tot 1966. Daarnaast zie je het model als op jouw empo heel veel en eind jaren 60 het 'standaard' union pedaal in zowel wit als zwart.
Maar juist het Union model waar je vraag over ging is nergens te zien.
Ik kan me voorstellen dat ze bij Union wat later kwamen met de grote refelctoren in dit model en dat dat ook een reden is geweest om juist de andere pedalen of WA te monteren. Maar dat blijft natuurlijk een veronderstelling.
Opvallend is dat in de pjk catalogus van 1966 er zelfs nog vernikkelde transportpedalen te koop zijn en er overwegend nog meer zonder reflecfie is te koop dan met.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250606_112107_DuckDuckGo.jpg (57.84 KiB) 3211 keer bekeken
Top zeg, dank voor het nazoekwerk! Ik had even gekeken en er staan inderdaad datums op het uiteinde van de pedaalas van de Unions met kleine ronde reflectoren die ik hier heb, beide '60. Nooit aan gedacht om daar te kijkenCyclissimo schreef: ↑6 jun 2025, 12.19 Ik bleef toch nog even geintrigeerd door deze vraag en ben even de catalogi uit de jaren 60 in de database ingedoken.

Je noemt "het standaard Union pedaal in zwart en wit". Welk model bedoel je daar mee?
-
Deze. Geen idee hoe die heten officieel.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250611_120846_DuckDuckGo.jpg (99.36 KiB) 1809 keer bekeken
Goed om te zien dat redelijk recentelijk geplaatste bestanden op de documentatiebank al worden geraadpleegd.
Sportief fietsend!