mijn Gazelle heeft een varkensneus achterlicht met verklikkerglaasje, en is beslist vooroorlogs.
Ik vermoed 1929. Het lijkt me wel het originele spatbord, gezien de kleuren e.d.
( het verklikglaasje was stuk en het achterlichtglas gestolen, heb het nu hersteld met onderdelen van een koets achterlicht).
Koets achterlichten
Re: Koets achterlichten
Hoi Julian,
Gazelle gebruikte tot 1938 achterspatborden zonder varkensneusje.
Dus als je fiets ouder is, hebben ze er latere spatborden opgezet.
Waarschijnlijk was dat dus na de oorlog.
groet,
Maarten
Gazelle gebruikte tot 1938 achterspatborden zonder varkensneusje.
Dus als je fiets ouder is, hebben ze er latere spatborden opgezet.
Waarschijnlijk was dat dus na de oorlog.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Interessant! ik zal m'n fiets eens in de groep dateren gooien als ik klaar ben hem weer in elkaar te zetten. Het framenummer wijst op productie in 1929, maar op de naaf staat 39, wat mogelijk het productiejaar is. Aangezien alles een soort grijsgroen met zwarte lijntjes is, lijkt me latere toevoeging niet heel waarschijnlijk. De velg is van Lepper, dus ik denk het spatbord ook?
asterduc schreef: ↑30 sep 2012, 22.01 eerder deze week plaatste Andre K een reply mbt koets achterlichten.
Benieuwd naar de types en de jaartallen waarin ze zijn gebruikt, ben ik naar voorbeelden op zoek gegaan.
Hierbij een foto met de types die ik voorlopig heb gevonden.
De types op de foto zijn:
- Koets A met verklikkerglas
- Koets A zonder verklikkerglas
- Koets 1A
- Koets B zonder verklikkerglas
- Koets B met verklikkerglas
- Koets ? zonder metalen ring rond het glas.
Ondertussen heb ik nog een Koets A2 gevonden (niet op de foto)
-
Leuk dat het mysterie zich langzaam ontrafeld.
Bij het type B is het model zonder verklikker glaasje voor zover ik ze ben tegengekomen bedoelt voor het geheel plastic glaasje. Daar heb je geen verklikkerglaasje nodig gezien de hele rand oplicht. Net als bij het modernere plastic gazelle binnenwerk.
Voor de volledigheid van dit topic. De verklikkerglaasjes kunnen soms ook aan de zijkant zitten. En een andere variatie is dat de aansluiting voor het draadje links of rechts kan zitten. Maar dat staat natuurlijk los van de leeftijd en het model.
Nog twee vragen:
Is er bekend in welk jaar de koets B werd geintroduceerd?
Wanneer gingen ze over van glas naar plastic voor de glaasjes? Ik vermoed begin jaren 50.
Ook heb ik weleens een koets A achterlicht gezien met een bolle lens, net als de koplampjes die je er weleens van ziet voor bakfietsen.
Buiten het vervangen van spatborden gingen fietsen vroeger ook nog weleens terug naar de gazelle fabriek voor nieuwe lak en revisie. Dat kan ook verklaren waarom er een moderner type achterlicht met echte gazelle lak is gecombineerd.
Bij het type B is het model zonder verklikker glaasje voor zover ik ze ben tegengekomen bedoelt voor het geheel plastic glaasje. Daar heb je geen verklikkerglaasje nodig gezien de hele rand oplicht. Net als bij het modernere plastic gazelle binnenwerk.
Voor de volledigheid van dit topic. De verklikkerglaasjes kunnen soms ook aan de zijkant zitten. En een andere variatie is dat de aansluiting voor het draadje links of rechts kan zitten. Maar dat staat natuurlijk los van de leeftijd en het model.
Nog twee vragen:
Is er bekend in welk jaar de koets B werd geintroduceerd?
Wanneer gingen ze over van glas naar plastic voor de glaasjes? Ik vermoed begin jaren 50.
Ook heb ik weleens een koets A achterlicht gezien met een bolle lens, net als de koplampjes die je er weleens van ziet voor bakfietsen.
Buiten het vervangen van spatborden gingen fietsen vroeger ook nog weleens terug naar de gazelle fabriek voor nieuwe lak en revisie. Dat kan ook verklaren waarom er een moderner type achterlicht met echte gazelle lak is gecombineerd.