Joco zonder modelnaam

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Durabo88

Joco zonder modelnaam

Bericht door Durabo88 »

Onlangs deze Joco aan de verzameling toegevoegd. De foto's zijn die van Marktplaats en ik zal zeker nog wat betere foto's gaan maken. Echt restaureren is niet nodig, wel al het lagerwerk schoonmaken en opnieuw smeren, misschien een ketting en de banden.
De afmontage is bijzonder en ik zie veel voor mij onbekende onderdelen, daarover later meer. Het lijkt erop dat de fiets opnieuw in de lak is gezet, waarschijnlijk in de 50er jaren. Transfers en biesjes zijn best netjes gezet, behalve een wat kronkelijk biesje op het kettingscherm. De laklaag is dusdanig dik aangebracht dat ik de contouren van een framenummer op de voor Joco gebruikelijke plek onder de bracket niet terugvind en krassen in de lak zie ik daar niet zitten, dus die bewaar ik zoals archeologen dat noemen 'in situ'. Het zou zomaar kunnen zijn dat het frame ouder is dan de afmontage, maar daar komen we helaas niet achter.
Bijlagen
Naamloos9.png
Naamloos9.png (628.96 KiB) 2642 keer bekeken
Naamloos8.png
Naamloos8.png (1.31 MiB) 2642 keer bekeken
Naamloos7.png
Naamloos7.png (1.27 MiB) 2642 keer bekeken
Naamloos6.png
Naamloos6.png (1.1 MiB) 2642 keer bekeken
Naamloos5.png
Naamloos5.png (1.2 MiB) 2642 keer bekeken
Naamloos4.png
Naamloos4.png (588.94 KiB) 2642 keer bekeken
Naamloos3.png
Naamloos3.png (630.92 KiB) 2642 keer bekeken
Naamloos2.png
Naamloos2.png (1.26 MiB) 2642 keer bekeken
Naamloos1.png
Naamloos1.png (1.21 MiB) 2642 keer bekeken
Sportief fietsend!
Cyclissimo

Re: Joco zonder modelnaam

Bericht door Cyclissimo »

Tof. Ik zag hem ook voorbij komen. Prachtig ding. Fijn dat hij goed terecht is. Benieuwd ook naar een preciezere datering/framenummer en of het reynolds is of niet. Het frame lijkt hetzelfde als wat ik een tijd geleden met een vraagteken postte.
Bijlagen
Screenshot_20240320_222525_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240320_222525_Marktplaats.jpg (132.91 KiB) 2511 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Jazeker en ik zal hem binnenkort nog vergelijken met een vroeg frame, waar ik foto's van heb.
Dat frame van jouw heeft geen nokjes voor verstellers of versnellingskabels heh?
Sportief fietsend!
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Klopt inderdaad. Alleen kabelnokjes waarvan er eentje mist. Maar ik kan nog eens gaan zoeken onder de menie..
En het gat voor de achterrem zit horizontaal ipv verticaal :D
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Volgens mij is van oudsher het gat horizontaal, wanneer er niet percé metalen spatborden bevestigd hoeven worden, zoals bij racefietsen.
Sportief fietsend!
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Moet je je naam niet eens veranderen in Joco88? Begint een collectie te worden volgens mij?
Leuke fiets die best een tijdje op Mp heeft gestaan. Mij net wat te klein. Maar zou er graag ook eens eentje bezitten met aangesoldeerde bagagedrager na die van jou die van Jan En van hr Moos in één weekend van dichtbij mocht bekijken en wat historie heb gelezen. Eerst maar eens mijn Locomotief tour de France tour afmaken die heeft er ook wel wat van weg.
Dacht aan de hand van de foto’s op Mp ook dat deze gerestaureerd was. Maar zouden er ook nieuwe transfers op zijn gekomen? Nieuwe uit oude voorraad of nagemaakt?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Beau-Velo,

Haha, ja een naamsverandering zou kunnen, want een Durabo collectie opbouwen is kansloos, omdat er te weinig nog van zijn.
De transfers zijn best mooi, maar geen idee over de herkomst daarvan. Het verhaal is dat deze fiets lang van een fietsenmaker is geweest en door hem bereden. Mogelijk dat hij ook de restaurateur is geweest. Maar dat is speculatief.
Sportief fietsend!
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Prachtig voorspatbord-ornament!

Zit de ketting verkeerd-om bij de derailleur of is dit een bijzonder model?

Dirk
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

het spaakslot kwam ik onlangs tegen o mijn PEUGEOT PLX45 (1958)
Bijlagen
plx45-09.jpg
plx45-09.jpg (195.33 KiB) 432 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie