Sportieve fiets van Altra

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Vietzemaaker

Sportieve fiets van Altra

Bericht door Vietzemaaker »

Ik ben in het bezit gekomen van een bronskleurige Altra Vitesse.

Afbeelding

Afbeelding

Geen idee hoe oud deze fiets is, maar aan de looks te zien schat ik hem ergens midden jaren zeventig?

De nummers die in het frame staan:
Afbeelding

Afbeelding

Iemand die weet uit welk bouwjaar de fiets is?

De fiets ziet er nog verrassend netjes uit overigens. Dat wil zeggen niet al te beschadigd. Er zijn in het verleden ook wel plekjes bij gestipt. Kortom een leuke retro sportfiets. Mist alleen de achter derailleur en de ketting. Bekabeling van de verlichting is nog helemaal in orde en loopt door het frame. Er zat overigens een tweede stuur bij met hetzelfde blauwe lint. Deze is plus minus 4 a 5 cm breder.

Grappig is de Huret/Sachs kilometer teller met dagteller die door een riempje/snaar aangedreven wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Op zoek dus naar een achter derailleur voor deze fiets.
Laatst gewijzigd door Vietzemaaker op 14 jun 2025, 18.49, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iets goed is, moet je het zo laten!
Vietzemaaker

Re: Sportieve fiets van Altra

Nog wat foto's van de fiets:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
velofilie

Bericht door velofilie »

Altra: naast het frame hebben veel onderdelen een code
Zie https://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

Groet, wiel
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Altra fietsen uit die periode kom je vaak nog mooi in de lak tegen en de kwaliteit valt niets tegen. Wat is verder de geschiedenis van dit merk, daar ben ik niet zo van op de hoogte?
Sportief fietsend!
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Kun je uit het dealer stickertje Jac Ligtvoet Philipe maken?
Voor zover ik weet hebben zij dit merk op de wereld geholpen en deze in Eindhoven (kanasldijk) geassembleerd als huismerk voor de Priofile aangesloten fietsenwinkels.
Dit was destijds best een grote vooruitstrevende fietsenzaak in Eindhoven die vervolgens over zijn gestapt op de revalidatiekliniek (mijn werkgever inmiddels overgenomen door een grotere organisatie) zij hadden ook een enorme collectie oude fietsen die ik destijds alleen maar van een afstand gezien heb. Na de overname is deze verhuisd en verkocht. Daar zaten vast ook Altra’s bij. Bijzonder om er nog eens eentje te zien. Het waren over het algemeen gewone woon /werk fietsen die ze verkochten. Maar geen idee wie daadwerkelijk geproduceerd heeft?
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Kanalsdijk= Kanaaldijk
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Vietzemaaker schreef: 14 jun 2025, 17.57 Geen idee hoe oud deze fiets is, maar aan de looks te zien schat ik hem ergens midden jaren zeventig?
Als het derailleurhandeltje nog origineel is: Sachs-Huret is '81 of later
/Marten
Vietzemaaker

Beau-Velo schreef: 14 jun 2025, 21.03 Kun je uit het dealer stickertje Jac Ligtvoet Philipe maken?
Voor zover ik weet hebben zij dit merk op de wereld geholpen en deze in Eindhoven (kanasldijk) geassembleerd als huismerk voor de Priofile aangesloten fietsenwinkels.
Dit was destijds best een grote vooruitstrevende fietsenzaak in Eindhoven die vervolgens over zijn gestapt op de revalidatiekliniek (mijn werkgever inmiddels overgenomen door een grotere organisatie) zij hadden ook een enorme collectie oude fietsen die ik destijds alleen maar van een afstand gezien heb. Na de overname is deze verhuisd en verkocht. Daar zaten vast ook Altra’s bij. Bijzonder om er nog eens eentje te zien. Het waren over het algemeen gewone woon /werk fietsen die ze verkochten. Maar geen idee wie daadwerkelijk geproduceerd heeft?
Ik denk wel dat je dat ervan kunt maken. :D Bedankt voor de toelichting. Weer wat wijzer over deze fiets.
Overigens heb ik hem ook opgehaald in Eindhoven. Het lijkt er dus op dat deze fiets nooit de thuisbasis heeft verlaten.

Afbeelding
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

De glazenwasser bij Jac. Ligtvoet-Philippe in het winkelcentrum Woensel (dat was de eerste zaak) in Eindhoven had altijd een hoop werk om de afdrukken van mijn vette tienersneusje weg te poetsen.... :D (al een poosje terug....)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

de stuurvoorbouw staat wel heel apart gemonteerd, erg lekker stabiel lijkt me dat niet fietsen, en is zeker zo nooit bedoeld....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie