Beste leden,
Ik vraag dit voor een kennis die een prachtige Es-Ka pathracer heeft uit 1935. We staan allebei versteld over het crankstel. Deze is namelijk versleten en is aan vervanging toe. Het is een gewone vierkante passing met schroefdraad wat uitsteekt. Daar zit een moer op gedraaid en die duwt de crank op de vierkante passing. Nu hadden wij een paar technische vragen.
Een normale crankentrekker past er niet op. De passing van het schroefdraad is een stuk smaller dan een gewone crank. Heeft iemand hier gereedschap voor, of een goede oplossing?
En waar zou ik eventueel een vervangende crank kunnen krijgen?
Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 jun 2025, 22.24
Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
- Bijlagen
-
- IMG-20250617-WA0001.jpg (460.14 KiB) 3150 keer bekeken
-
- IMG-20250617-WA0002.jpg (406.53 KiB) 3150 keer bekeken
-
- IMG-20250617-WA0003.jpg (465.4 KiB) 3150 keer bekeken
-
- IMG-20250617-WA0000.jpg (362.03 KiB) 3150 keer bekeken
Re: Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
Als ik het goed zie is dit een zogenaamd Duits Glockenlager. Hiervan zijn er vele soorten. Eerst moet de dop uit de crank en vervolgens bestaat er een speciale trekker die om de crank klemt en de as uit de crank drukt. Nooit zelf gedaan, maar slechts voorbeelden voorbij zien komen.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 1736
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
90 jaar oud en dan al versleten? Tis watDeFietsenmaker schreef: ↑17 jun 2025, 15.07 Beste leden,
Ik vraag dit voor een kennis die een prachtige Es-Ka pathracer heeft uit 1935. We staan allebei versteld over het crankstel. Deze is namelijk versleten

denk dat je een eind komt met een normale 2 poot trekker, En anders een werkplaatspers. Voor je de cranks afschrijft zou ik ook de ketting controleren,Een normale crankentrekker past er niet op. De passing van het schroefdraad is een stuk smaller dan een gewone crank. Heeft iemand hier gereedschap voor, of een goede oplossing?
En waar zou ik eventueel een vervangende crank kunnen krijgen?
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
Het crankstel versleten, of de trapas? Het crankstel ziet er nog prima uit zo te zien.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jorisoudefiets
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Re: Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
Uit elkaar halen zal waarschijnlijk meevallen. Om de eerste kop eraf te halen heb ik een goedkope Action steeksleutel afgeslepen tot deze perfect paste.
- Bijlagen
-
- 5Krankstel.jpg (141.79 KiB) 2472 keer bekeken
-
- 1Krankstel..jpg (98.27 KiB) 2472 keer bekeken
-
- 1Krankstel.jpg (131.24 KiB) 2472 keer bekeken
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Es-Ka uit 1935. Hoe haal ik de crank er af?
Tsjechische fietsen zijn nogal Duits, of misschien beter Oostenrijks, georienteerd
Het systeem is niet heel veel anders dan van een modernere trapas met vierkante passing. Ook daar zie je in de jaren 70 nog wel varianten van met een moer óp de as ipv een bout ín de as. Alleen niet zo'n eenvoudige afnemer die je overal kan kopen helaas

Het systeem is niet heel veel anders dan van een modernere trapas met vierkante passing. Ook daar zie je in de jaren 70 nog wel varianten van met een moer óp de as ipv een bout ín de as. Alleen niet zo'n eenvoudige afnemer die je overal kan kopen helaas
