Inderdaad, wat fietser al zegt, de Portable valt in vier delen uit elkaar. Je bouwt m heel fijn weer op; het achterste deel zet je neer op zn achterwiel met een dubbele standaard er voor. Het centrale deel van het frame schuif je daar zo op en draai je vast, en dan voorvork er in en t stuur.
tdebruin schreef: ↑19 jun 2025, 09.01
Mooi hoe men destijds bij Batavus veel moeite stak in details, ook voor een model die toch als 'betaalbaar' (neem ik aan) de markt op ging.
Daar was ik nieuwsgierig naar inderdaad. In 1967 kostte de Portable maar liefst 286 gulden! De Flying Arrow was zelfs goedkoper, en voor 11 gulden meer had je het topmodel - de Grand Tourist uit Reynolds 531 buis...
Ondertussen heb ik o.a. het zadel van mijn Portable weer voorzien van alle veren (er waren een paar foetsie), voornaaf en balhoofd uit elkaar gehad om weer soepel te laten lopen, spatborden vastgezet, en de Vredestein Superior banden er onder. Decennia lang in opslag gelegen, banden hebben mooi patina
Ow ja, en enigszins verbaasd naar de rechtercrankarm gekeken. Ik dacht even dat die fiks verbogen was, maar als je kijkt naar het smeedwerk en het feit dat het pedaal perfect recht staat hoort ie zo, mede vanwege het dikke uiteinde waar het pedaal in vast zit; je kunt het pedaal losdraaien en omdraaien zodat ie niet vervelend uitsteekt als je de fiets in delen achter in de auto zou leggen.

- 1000007326.jpg (226.61 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007327.jpg (325.29 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007328.jpg (475.34 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007329.jpg (462.62 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007330.jpg (205.08 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007331.jpg (177.97 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007333.jpg (231.01 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007387.jpg (154.81 KiB) 2054 keer bekeken

- 1000007388.jpg (524.54 KiB) 2054 keer bekeken
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz