Quadrant model 17 safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Jorisoudefiets »

Wat een prachtige fiets Maarten.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Beau-Velo
Berichten: 614
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Beau-Velo »

m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Na zo’n filmpje krijg je toch wel meer respect voor de (gewone) Torpedo naaf.
In dit filmpje zie je naven gestempeld met 50 miljoen 1940. Heeft iemand deze?
Maarten Waarlé
Berichten: 2634
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Joris, Geheel mee eens.
Erg leuke fiets om aan te werken ook.
De fiets stribbelt niet tegen wat je soms hebt al ligt dat dan natuurlijk aan de uitvoerder en zijn humeur, vindingrijkheid ,geduld etc.

Gave film ja. Wat een professionaliteit daar bij F&S.
Respect inderdaad voor het werkpaardje onder de remmen..
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1877
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Ah, mooi! Dus bij F&S werden de tandwielen wel gehard. Verklaard ook waarom ik soms F&S naven met originele tandwielen ben tegengekomen. Helaas ben ik nog geen originele F&S transportfiets tandwielen tegengekomen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2634
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Maarten Waarlé »

De laatste dagen heb ik weer eens aan de Quadrant safety kunnen werken. De wielen hadden wat aandacht nodig. Met name het achterwiel had last van kapotte spaken. Ik heb er in totaal 13 moeten vervangen. De schroefdraad in beide naven is 1/8 inch met spoed van 40G. 40 omwentelingen per inch.
Het zijn singel butted spaken die over het dunnere deel plm 2,4 mm dik zijn. De spaken kunnen dus ook niet uit de velg worden gehaald. Aan beide uiteinden zijn ze te dik voor het gat. Onhandig en lastig om mee om te gaan maar ik ben het inmiddels wel gewend.
Het is met oude spaken steeds een beetje de vraag of ze heel blijven bij het aandraaien maar dat is redelijk goed gegaan.
Wel heb ik hier en daar schroefdraad over moeten snijden omdat het erg slecht wilde draaien in de naaf.
de naaf heeft mooie glanzende schroefdraad met scherp gesneden uiterlijk maar de spaken zijn wat rommelig en vaag gesneden waardoor ze nog al klemmen.
Ik heb ook weer banden gemonteerd de fiets staat nu weer op twee redelijk frisse wielen. Een kleine mijlpaal.
Hieronder weer eens wat fotos van het monteren van banden met staaldraad. Een fijne veilige methode al moet ik zeggen dat ik met m`n Singer met gelijmde banden ook al vele onbezorgde kilometers heb afgelegd.
Het kan dus wel SEBS rubberen banden lijmen.
P1030950.JPG
P1030950.JPG (198.85 KiB) 1640 keer bekeken
P1030953.JPG
P1030953.JPG (221.41 KiB) 1640 keer bekeken
P1030958.JPG
P1030958.JPG (290.92 KiB) 1640 keer bekeken
Na het wiel een keer te hebben omgedraaid zijn de staaldraden om elkaar heen gebogen :
P1030959.JPG
P1030959.JPG (146.06 KiB) 1640 keer bekeken
P1030961.JPG
P1030961.JPG (159.17 KiB) 1640 keer bekeken
P1030962.JPG
P1030962.JPG (175.79 KiB) 1640 keer bekeken
P1030964.JPG
P1030964.JPG (128.58 KiB) 1640 keer bekeken
Verder zijn aan de fiets een aantal kleine zaken gedaan. Oliedopjes bijvoorbeeld. Ik vind dat ze de fiets mooie details verschaffen.
En in dit geval met dat haakse oliepotje op de trapas helemaal .
P1030966.JPG
P1030966.JPG (233.25 KiB) 1640 keer bekeken
P1030969.JPG
P1030969.JPG (209.69 KiB) 1640 keer bekeken
Vervolgens ga ik nog een tandwiel passend maken om de ketting weer iets te geven om mee genomen te worden.
Ook rem ,spatborden en een pedaal moeten nog aan de beurt komen. Het stuur is met een pijpsnijder korter gemaakt. Dat gaat ook weer teruggedraaid worden.
Kortom, nog genoeg te doen.
P1030974.JPG
P1030974.JPG (553.26 KiB) 1640 keer bekeken
P1030965.JPG
P1030965.JPG (566.55 KiB) 1640 keer bekeken
ThomasMCfly
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door ThomasMCfly »

Prachtig werk! Leuk om verandering aan de fiets te kunnen volgen. De kat geniet ook van het werk :D
Sil Mandjes
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Sil Mandjes »

Hoi Maarten,

Dank voor de update en de foto’s – altijd inspirerend om te zien hoe deze prachtige machine stukje bij beetje weer tot leven komt!

De wielen zien er weer fris en netjes uit, zeker met massieve banden erom. De vervangen spaken, zijn dit nieuw gemaakte spaken of van een donor?
Prachtig dat je de klus zonder brekende spaken hebt kunnen klaren – dat blijft altijd spannend bij ouder materiaal!
arnoldus
Berichten: 402
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door arnoldus »

Wat geweldig alleen al het werk aan het tandwiel !
Maarten Waarlé
Berichten: 2634
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Sil,
De spaken van het achterwiel, tenminste de kapotte en of verdwenen spaken daarvan heb ik er 7 kunnen hergebruiken door er weer een nieuwe kop met stukje steel op te solderen. Door de aansnijding van de twee uiteinden heel schuin te maken krijg je een soldeer oppervlak dat groot genoeg is om de spaak heel te houden.
De 6 andere spaken heb ik nieuw gemaakt door lange hoge bi spaken op maat te zagen en er een verdikt (3 mm 1/8 schroefdraad) stukje onder aan te solderen.
In dat verdikte stukje zit dan een gat geboord van 2,2 mm en de steel van de spaak is daar dan ook van 2,5 naar 2,2 terug gebracht.Met zilver gesoldeerd en dat is ook overvloeiend van dun naar dik. Je herkent het nagenoeg niet terug.
Het wiel is nu weer een geheel en goed voor een ritje op normaal wegdek. Ik zie het wiel niet als onverwoestbaar. Dan had ik alle spaken moeten vervangen voor nieuwe. Er kan er nog best eens een los gaan of zelfs breken en die repareer ik dan weer.

Nol , ik heb ook nog een voortandwiel te maken. Bij een veiling had ik al eens een tandwiel met de zelfde vertanding gekocht.
Daarvan was het middendeel gebroken en dus heb ik alleen de buitenkant overgehouden en die gaat zodra het past weer op het oude tandwiel worden gesoldeerd.
P1030978.JPG
P1030978.JPG (187.75 KiB) 340 keer bekeken
Die oude mag nog wat afgedraaid worden maar daartoe moet wel de crank met kopse spie los worden gemaakt anders past het niet in de draaibank.
Ik moet ook nog ontdekken of je gietijzer (het oude tandwiel) kan solderen met zilver. Kan goed zijn dat het met koper gedaan moet worden .Dat heb ik al eens met een kacheldeurtje gedaan en dat ging.

Nu ben ik bezig met de spatborden.
P1030977.JPG
P1030977.JPG (191.39 KiB) 340 keer bekeken
P1030976.JPG
P1030976.JPG (267.21 KiB) 340 keer bekeken
Ziet er toch verzorgder uit dan de kale versie zonder spatborden.
P1030980.JPG
P1030980.JPG (271.44 KiB) 340 keer bekeken
En het stuur is met een pijpsnijder ingekort dat mag ook weer langer worden.
P1030981.JPG
P1030981.JPG (124.65 KiB) 340 keer bekeken
Ongeveer ter grootte van een handvat.
m-gineering
Berichten: 1742
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 27 jun 2025, 14.44 Ik moet ook nog ontdekken of je gietijzer (het oude tandwiel) kan solderen met zilver. Kan goed zijn dat het met koper gedaan moet worden .
Als het grauw gietijzer is (itt gietstaal) zal het toch wel cuni oid moeten worden , of Tigbrazing
/Marten
Plaats reactie