Joco project

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
JocoFoto

Joco project

Bericht door JocoFoto »

Even voorstellen: mijn Joco project. Deze fiets is van circa 1960.

Ik wil graag een lichtgewicht stads/tourfiets met historie, maar geen erfgoed in showroomstaat waarbij ik iedere keer bang ben dat een transfer beschadigt. Vandaar dit meermalen overgeschilderd frame.

Het frame weegt iets minder dan 2,2 kg, dus zeker Reynolds 531 buis. De lugs zijn uit de Nervex Légère serie. Resten van afgevijlde nokken voor kettingscherm en bagagedrager, de wijde 810 remmen en extra ruimte tussen achterband en mannetje duiden allen op een supersportmodel, maar geen racefiets.

Gelukkig zijn er nog relatief veel originele onderdelen waaronder remmen, de Hermesse naven en cranks en de Lepper velgen (!). Dingen als een Titan zadelpen, Maes/Kint stuurbocht (niet race, maar gewoon), holle Stronglight trapas en natuurlijk een balhoofdplaatje hoop ik ergens te vinden.

Eerste doel is natuurlijk nieuwe lak. Ik ben een aardig eind met het kaal maken. Leuk om te zien dat het frame in het chromebad heeft gehangen.

Moet nu eerst een roestomzetter gebruikt worden voor de primer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
HJvMontfort

Re: Joco project

Bericht door HJvMontfort »

Dat cranckstel heb ik ook, blijft prachtig! Hermesse toch?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Klopt, Hermesse. 'grand tour' of zoiets staat er in zwierige letters achterop. De naafjes zijn ook van dat merk.

Vreemd genoeg levert een google-zoektocht op dit merk niets op.
HJvMontfort

Ik heb ze N.O.S. van de antiekefietsen webshop gekocht ken het merk verder ook niet.
Ze zitten op mijn gladgeschuurde frame nu!
HJvMontfort

Ze komen denk ik vaker voor op Joco fietsen

http://www.flickr.com/photos/41284201@N05/8181920018/
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Joco,
Dat is een erg fraai project!
Mooi om te volgen. Maar hier heb ik geen verstand van dus spullen heb ik niet voor je, vrees ik.

Roestomzetter lijkt me niet nodig, een goede primer wel. je haalt de roest toch weg voor het herlakken?
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Hallo Maarten,

Ja, ik zal het frame kort vantevoren fijn schuren. Overigens heb ik het gevoel dat het meeste bruine geen roest is, maar het gevolg van een behandeling ofzo (?).

Hoe dan ook - heeft iemand nog tips cq ervaring wbt lakken? Is bijvoorbeeld zelf doen met goede (Motip bijvoorbeeld) autolak iets dat voldoende resultaat oplevert? Primer, kleur en dan nog een paar lagen blanke lak.

Of is het toch echt aan te raden om te laten doen. En zo ja, kan een spuiter omgaan met al dat afplakwerk (zie de verchroomde lugs die blank moeten blijven - en dat kleine venstertje in de lug moet echt ook gelakt worden!!!!!......)?

Btw ik heb amper ervaring met spuiten met spuitbussen en ik heb ook geen ruimte anders dan de tuin. En het frame moet Lamborghini geel worden.
maartenB

Bericht door maartenB »

Komt de fiets binnen te staan of wordt het een ding voor buiten en door de pekel? Dat stelt heel andere eisen aan lakwerk.
Anders gaat de kwaliteit van autolakken uit spuitbus best wel.
Probleem is dat die lak nooit echt hard wordt, het krast dus snel.
Vandaar dat ik mijn fietsen tegenwoordig zwarte grondverf geef, en daarna zwart aflak. Dan zie je de krassen niet.

Echte spuiters gebruiken 2 komponenten spul en dat is echt veel en veel hardere lak.

Als je het zelf doet met spuitbussen is de volgorde: primer, schuren met 400, vullende primer, strak schuren met 400 of 600. Aflakken in kleur. Evt nog blanke lak.

Anderen hebben meer ervaring hiermee, ik ben toch meer van de 'als het maar oud lijkt' restauraties.
succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Bedankt MaartenB, duidelijk.

In dat geval wil ik toch gaan voor een professionele 2K lakbeurt. Kent iemand een goed adres? Er zit behoorlijk wat afplakwerk aan door de chromen delen (vooral die ingewikkelde lugs), dus ik moet wel iemand hebben die dat serieus wil aanpakken.
RVester

Bericht door RVester »

Is het gezichtsbedrog of lijkt die voorvork een stukje opgereden?
Plaats reactie