Hallo Leden.
In mijn onderdelenbakje zitten een aantal onderdelen van andere modellen Torpedo, te weten de 05 en de 07.
Daar werd ik toch wel wat nieuwschierig naar want je vind er bijna niets over. Nou las ik ergens dat deze naven ook wel werden gebruikt als Transportnaaf.
Nu heb ik een Juncker/WKC transportfiets uit 1924, een doortrapper.
Het lijkt me een mooi project om deze om te spaken naar een terugtraprem met een 05 of een 07.
Heeft iemand toevallig er eentje liggen waar hij wel afstand van wil doen?
mvrgr. Chiel
Torpedo gezocht voor mijn Transportfiets uit 1924
-
-
Re: Torpedo gezocht voor mijn Transportfiets uit 1924
Hij hoeft van mij niet uit 1924 te zijn, een ander bouwjaar is ook prima, als het maar een 05 of 07 is. (of allebei
)

05 en 07 zijn dat geen jaartallen waarin deze onderdelen gemaakt zijn ?
- Jeroen Zuiderwijk
De eerste jaren van de Torpedo naaf veranderde bijna jaarlijks nog het model, en kreeg een nieuw nummer, de 04, 05, (06 is overgeslagen), 07, 08 en uiteindelijk de 09, die de standaard werd. Na 1909 werd daarom naast 09 het jaartal van de naaf aangegeven. Volgens scheunenfun.de is het model 07 zo'n 20 jaar als transportnaaf gemaakt, maar ik heb geen bewijs gezien dat die in Nederland ooit is toegepast. Hier was het doortrapnaaf als standaard, of Torpedo als duurdere optie. De oudste transport Torpedo die ik ken is jaren '20. Maar dat is een 09 die alleen breder is, om de kettinglijn wat naar buiten te brengen in verband met langere trapassen.
P.s. de 05 en 07 zijn uiterst zeldzame naven, met bijpassende prijzen. De laatste 05 die ik verkocht had zien worden ging voor zo'n 400-500 euro op ebay Duitsland. De onderdelen zijn zelf waarschijnlijk ook al best waardevol.
P.s. de 05 en 07 zijn uiterst zeldzame naven, met bijpassende prijzen. De laatste 05 die ik verkocht had zien worden ging voor zo'n 400-500 euro op ebay Duitsland. De onderdelen zijn zelf waarschijnlijk ook al best waardevol.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/