Gespot op Marktplaats : een oude Fongers

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Cyclissimo

Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers

Bericht door Cyclissimo »

Wat een prachtvondst weer! Ik zie erg uit naar het restauratieverslag. Blijft leuk om te zien hoe alles in die tijd net even anders is. En van een ongekende kwalitieit.
Leuk ook de afwijkende Eadie naaf. Volgens mij dezelfde als ik ooit in Frankrijk op de rommelmarkt vond, met afwijkende maat en de remnok aan de 'andere kant'. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... die#p51971
Maarten Waarlé

Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja Willem , de fiets sluit ook goed aan op mijn eerdere onderzoek naar de begin 20e eeuwse Fongers fietsen. En ook de relatie met Engels materiaal en ontwikkeling.
Het beantwoord echt een paar vragen over hoe het precies zat met die fietsen
Ik krijg ook een steeds merkwaardigere relatie met het begrip ''toeval''. Zaken vallen gewoon op hun plek.

Appie, de plaatjes op de velg zijn in het geval van Fongers van de Kronprinz velgen. Er staat op, de wielmaat en Westwood-Kronprinz.
Mijn damesfiets uit 1903 heeft ze origineel er nog op zitten en ik heb er wel een paar gecopieerd van die fiets.
Origineel
Origineel
DSC08667kl.JPG (186.34 KiB) 542 keer bekeken
copie plaatje
copie plaatje
DSC07746.JPG (152.11 KiB) 542 keer bekeken
Op Franse fietsen zie je ze vaker. Soms met een leeuw van Peugeot of een letter van een andere fabrikant.

Ja zeg, dat is inderdaad de zelfde vroege naaf die Eadie die je in die draad hebt staan!
Zou volgens een afbeelding in de Engelse library van voor 1906 moeten zijn. Heel uitgebreid vind ik geen informatie maar ook de patent tekening van de 2 versnellingen variant uit 1904 laat dit vroege model zien. Remt best goed trouwens . De voorrem ook.
De fietsen uit die tijd zijn idd wel anders maar het valt me ook op dat ze heel ''gewoon'' en gestandaardiseerd zijn.
Het geeft geen gevoel meer van jee, wat primitief of ''wat een naïeve constructies''.Of wat hand gemaakt en eenmalig.
Als je kijkt wat de stand van zaken was bij automobielen of nog meer bij vliegtuigen (gebr Wright waren net voor het eerst opgestegen, eind 1903)
dan stelde het bij de fietsfabrikanten al behoorlijk wat voor denk ik.
Ook de geautomatiseerde draaibanken bij Fongers vind ik steeds fascinerend. Daar staat misschien wel iemand te controleren of het blijft kloppen maar de machines maken wel automatisch een massa aan assen etc.
Plaats reactie