Beste allemaal,
Sinds een tijdje heb ik een mooie vintage Koga Miyata in mijn bezit.
Ik ben echter nog een behoorlijke leek, daarom dat ik hier nu deze post plaats.
De fiets had een tijdje stilgestaan (ivm drukte en weer) en toen ik hem laats weer pakte voor een rondje, merkte ik dat de voorste derailleur niet helemaal goed funcitoneerde. Het shiften naar mijn grote voorste blad ging wat zwaar (zwaarder dan normaal) en als ik terug shifte, dan bleef de derailleur hangen. Hij ging dus niet terug naar het kleine blad. Als ik de derailleur een beetje help, dan schiet hij wel weer terug. Zie video.
Hoe verhelp en voorkom ik dit probleem?
Ik heb al geprobeerd om de derailleur te reinigen, maar dat lijkt niet te helpen.
Goed om te benoemen: de fiets heeft 'friction shifters' als ik het juist zeg, en is volledig uitgerust met Shimano 600.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Voorste derailleur blijft hangen?
-
-
Re: Voorste derailleur blijft hangen?
Dat ding heeft 4 draaipunten, geef die de volle laag met kruipolie. Gooi de ketting van het blad en hou die omhoog zodat die niet hoeft te schakelen, en trek net zo vaak (halverwege de onderbuis) aan de schakelkabel tot er weer beweging in komtwalnut2921 schreef: ↑29 jul 2025, 10.44 Beste allemaal,
Sinds een tijdje heb ik een mooie vintage Koga Miyata in mijn bezit.
Ik ben echter nog een behoorlijke leek, daarom dat ik hier nu deze post plaats.
De fiets had een tijdje stilgestaan (ivm drukte en weer) en toen ik hem laats weer pakte voor een rondje, merkte ik dat de voorste derailleur niet helemaal goed funcitoneerde. Het shiften naar mijn grote voorste blad ging wat zwaar (zwaarder dan normaal) en als ik terug shifte, dan bleef de derailleur hangen. Hij ging dus niet terug naar het kleine blad. Als ik de derailleur een beetje help, dan schiet hij wel weer terug. Zie video.
Hoe verhelp en voorkom ik dit probleem?
Ik heb al geprobeerd om de derailleur te reinigen, maar dat lijkt niet te helpen.
Goed om te benoemen: de fiets heeft 'friction shifters' als ik het juist zeg, en is volledig uitgerust met Shimano 600.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
/Marten
-
Bedankt voor je snelle reactie!Dat ding heeft 4 draaipunten, geef die de volle laag met kruipolie. Gooi de ketting van het blad en hou die omhoog zodat die niet hoeft te schakelen, en trek net zo vaak (halverwege de onderbuis) aan de schakelkabel tot er weer beweging in komt
Kan ik WD40 gebruiken hiervoor? of juist niet?
- marco verbaant
Idd... een voorderailleur krijgt het altijd voor zijn kiezen, Krijgt water en vuil van zowel het voor- én achterwiel te verduren, en zit ook nog eens dicht bij de bron van al die zooi.m-gineering schreef: ↑29 jul 2025, 10.58 Dat ding heeft 4 draaipunten, geef die de volle laag met kruipolie. Gooi de ketting van het blad en hou die omhoog zodat die niet hoeft te schakelen, en trek net zo vaak (halverwege de onderbuis) aan de schakelkabel tot er weer beweging in komt

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
is niet zo kritisch, drupjes naaimachineolie zijn ook goed, al dan niet in combinatie met dat geparfumeerde oplosmiddelwalnut2921 schreef: ↑29 jul 2025, 11.04Bedankt voor je snelle reactie!Dat ding heeft 4 draaipunten, geef die de volle laag met kruipolie. Gooi de ketting van het blad en hou die omhoog zodat die niet hoeft te schakelen, en trek net zo vaak (halverwege de onderbuis) aan de schakelkabel tot er weer beweging in komt
Kan ik WD40 gebruiken hiervoor? of juist niet?

/Marten
-
Kettingolie is dus ook een optie?m-gineering schreef: ↑29 jul 2025, 11.13is niet zo kritisch, drupjes naaimachineolie zijn ook goed, al dan niet in combinatie met dat geparfumeerde oplosmiddelwalnut2921 schreef: ↑29 jul 2025, 11.04Bedankt voor je snelle reactie!Dat ding heeft 4 draaipunten, geef die de volle laag met kruipolie. Gooi de ketting van het blad en hou die omhoog zodat die niet hoeft te schakelen, en trek net zo vaak (halverwege de onderbuis) aan de schakelkabel tot er weer beweging in komt
Kan ik WD40 gebruiken hiervoor? of juist niet?![]()
Is het dan dus ook verstandig om regelmatig hier een druppeltje van op de derailleur te doen?
-
Als je goed zoekt vindt je vast wel superspeciale voorderailleur olie in 20ml verpakking @ 24.95.walnut2921 schreef: ↑29 jul 2025, 11.15Kettingolie is dus ook een optie?m-gineering schreef: ↑29 jul 2025, 11.13is niet zo kritisch, drupjes naaimachineolie zijn ook goed, al dan niet in combinatie met dat geparfumeerde oplosmiddelwalnut2921 schreef: ↑29 jul 2025, 11.04
Bedankt voor je snelle reactie!
Kan ik WD40 gebruiken hiervoor? of juist niet?![]()
Is het dan dus ook verstandig om regelmatig hier een druppeltje van op de derailleur te doen?

/Marten
-
Bedankt voor je hulp, ik zal het proberen!Als je goed zoekt vindt je vast wel superspeciale voorderailleur olie in 20ml verpakking @ 24.95.Maar zolang je er smering in krijgt (ipv aangkoekte roest) en het ding af en toe gebruikt is het allemaal niet zo bijzonder.