Ranglijst gazelle a,p,1,8
Ranglijst gazelle a,p,1,8
Ik ben eigelijk wel benieuwd naar de ranglijst van gazelle fietsen
Wat us het duurste model(n⁰8 dacht ik)
Wat us het goedkoopste model
Waar staat n⁰1 voor of P
Alvast bedankt
Wat us het duurste model(n⁰8 dacht ik)
Wat us het goedkoopste model
Waar staat n⁰1 voor of P
Alvast bedankt
- Bijlagen
-
- 20250728_190558.jpg (94.95 KiB) 3680 keer bekeken
antieke transportfietsen
Re: Ranglijst gazelle a,p,1,8
Hoi Appie, volgens mij waren in elk geval in de jaren 30 de nummer 7 en nummer 9 de duurste modellen. Kijk de catalogi uit die jaren er maar eens op na. Daar staat heel veel in.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
P was volgens mij populair. Volgens mij was de reeksvoor toerfietsen na de oorlog, A, P, no1, no8, no8k ?
-
Zoals gezegd verschilt het per jaargang. De catalogi geven een geel gedetaillerd beeld bij Gazelle
Bij de naoorlogse modellen had je ook nog het geodkope model A dacht ik. Het verschil zit hem in de onderdelen en luxere opties als ander type trapas of balhoofdstel. Ook kwamen luxere opties eerst op de duurdere modellen, zoals aangesoldeerde nokjes voor dynamo of bagagedrager en de lamphaak waar de koplamp direct in gemonteerd kan worden.
Globaal in de jaren 50 is de P een instapmodel met zwarte velgen en standaard BSA as, de No1 iets luxer met chromen velgen en thompson trapas, de no.8 heeft dan weer een groter model bsa as met dikkere kogels en een voorvork met dunnere scheden en ingesoldeerde patten. De 8k zelfs groefkogellagers in naven en trapas.
Maar goed dat veranderd dus wel wat per jaargang
Bij de naoorlogse modellen had je ook nog het geodkope model A dacht ik. Het verschil zit hem in de onderdelen en luxere opties als ander type trapas of balhoofdstel. Ook kwamen luxere opties eerst op de duurdere modellen, zoals aangesoldeerde nokjes voor dynamo of bagagedrager en de lamphaak waar de koplamp direct in gemonteerd kan worden.
Globaal in de jaren 50 is de P een instapmodel met zwarte velgen en standaard BSA as, de No1 iets luxer met chromen velgen en thompson trapas, de no.8 heeft dan weer een groter model bsa as met dikkere kogels en een voorvork met dunnere scheden en ingesoldeerde patten. De 8k zelfs groefkogellagers in naven en trapas.
-
Volgens was in de jaren 40 t/m 60 het model A de goedkoopste. Te herkennen aan een Koets achterlichtje in plaats van een varkensneus. Dan had je daarna de P. Ik dacht dat de P een dienstrijwiel was. Vervolgens had je de Nr 1 en tot slot het duurste model de Nr 8. Een Nr 8 K was bijna identiek maar had de dure vaste kogellagers in de bracket.Cyclissimo schreef: ↑29 jul 2025, 13.01 Zoals gezegd verschilt het per jaargang. De catalogi geven een geel gedetaillerd beeld bij Gazelle
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Het dienstrijwiel stond naast de reeks, er staat wel iets in het transfer, bij de mijne helaas niet meer te lezen, en de trapas was dezelfde als die van de no1. met een zwaardere voorvork als van een transportfiets.
Op een rijtje:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15845908
Beheerder erfgoed Gazelle
Dan is dat lijkt mij een dienst rijwieljancees schreef: ↑30 jul 2025, 14.02 Op een rijtje:
Die dienst rijwielen die ik heb gehad hadden ook transportfiets voorvorken en die uitb1930 hadden ze gleufjes in de vork kroon
antieke transportfietsen