Boek

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Harry Heithuis

Boek

Bericht door Harry Heithuis »

Beste leden,

Mijn naam is Harry Heithuis en ik ben nog maar kort lid van deze leuke club.
Ik ben niet in het bezit van een oude fiets, maar ik heb wel een soort hobby die met fietsen te maken heeft: schrijven.
Wat schrijven met fietsen te maken heeft? In mijn geval heel veel want ik schrijf een boek over de fiets.
Een boek waarin heel veel aspecten van de fiets aan bod komen. Van een stuk geschiedenis,via fietssporten, wielercafés en fietsroutes tot en met fietsen in de reclame en fietsen in de muziek. En daar tussenin nog heel veel meer.
Het idee voor het boek ontstond op basis van de vele foto's van opvallende fietsen, fietsen op opmerkelijke plekken etc. die ik in de loop der tijd gemaakt heb.

Suggesties, verhalen en ideeën zijn natuurlijk welkom. Mogelijk kan ik er iets mee.
Ik ben nog op zoek naar een uitgever en anders moet ik het misschien zelf uitgeven.

Met vriendelijke groet,
Harry Heithuis
jrietveld

Re: Boek

Bericht door jrietveld »

Hallo Harry,

Er is al wat geschreven over fietsen in Nederland, zeker over de historie (in ons blad) en over wielrennen. Er zijn ook verschillende buitenlandse auteurs die (vaak met verbazing) onze fietscultuur hebben beschreven. Het lijkt me dat je bij het schrijven een nieuw boek scherp je focus moet bepalen, ook om niet in herhaling te vallen. Het vinden van een uitgever zal nog niet zo makkelijk zijn, het uitgeven van een boek is financieel geen sine cure (daar komt de aangekondigde BTW-verhoging nog bij).
Ik heb vorig jaar een boek over Fongers geschreven en ben nu een eind op dreef met een boek over rijwielhandel Moos in Zaandam die 105 jaar Gazelle heeft verkocht. Desgewenst kunnen we wel even sparren telefonisch.

groet, Jos Rietveld
Harry Heithuis

Beste Jos,

Dank voor jouw reactie. Er zijn inderdaad veel boeken over de (geschiedenis van de) fiets en de meeste ken ik ook.
Ik heb daarom bewust voor een andere opzet gekozen. In mijn boek is de geschiedenis niet het belangrijkste maar alles rondom de fiets en daar ga ik heel ver in. Ik zie wel waar het schip strandt.

Met vriendelijke groet,
Harry Heithuis
TheodK

Bericht door TheodK »

beste Harry
Goed om te horen dat er een schrijver lid is geworden van onze club. Als je net lid bent geworden zal je eind deze week het nieuwe nummer van ons clubblad Het Rijwiel in de bus krijgen.
Ik ben al jaren eindredacteur van het blad en we kunnen altijd interessante artikelen gebruiken. Dus als je eens iets voor het clubblad wil schrijven neem dan eens contact op. Als je in de buurt van Zwolle komt kan je ook altijd eens langs komen om bij te praten en ideeën uit te wisselen.
Ik heb zelf het plan om een boek over de Burgers rijwielfabriek te gaan schrijven.

groet
Theo de Kogel
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Louisvs

Bericht door Louisvs »

Dag Harry,
Wat een ontzettend leuk idee. Als ik de reacties zie van Jos en Theo dan kan ik mij daar helemaal in vinden, in de liefde voor fietsen kan je je behoorlijk verliezen. Ondertussen heb ik een behoorlijke verzameling boeken over fietsen in al zijn facetten. Er is al ontzettend veel hierover geschreven en er komen nog steeds leuke uitgaven bij. Zo heb ik gisteren het boek over Meindert Moos, geschreven door Jos Rietveld ontvangen. Het eerste boek over een rijwielzaak. Hoe leuk zou het zijn als er meer onderzoek en informatie over rijwielzaken beschikbaar zou komen. Ik verzamel ook fietsen maar gezien de ruimte die ik heb, heb ik gekozen voor het merk Locomotief. Eind deze maand ga ik in het kader van "Bredevoort breder dan boeken", mijn "Locomotief museumpje" openen.
Mocht je behoefte hebben om te "sparren" dan zie ik graag een reactie tegemoet.

Vriendelijke groet,
Louis van Steenbergen
Harry Heithuis

Beste Jos en Theo

Het is uiteindelijk gelukt! Uitgeverij Boekscout gaat mijn boek uitgeven.
Ergens in het najaar zal het verschijnen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Met vriendelijke groet,
Harry Heithuis
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Dat is goed om te horen, Harry. Wat gaat de titel worden?

groet, Jos
Louisvs

Bericht door Louisvs »

Dat heb je snel gefikst. Wil je al iets kwijt over de inhoud? Je mag mij alvast op de reserveringslijst zetten. Groet, Louis van Steenbergen.
Louisvs

Bericht door Louisvs »

Hallo Harry,
Ik heb vandaag jouw boek over 'de fiets' gekocht. Weer een leuke, informatieve aanvulling, die goed past bij alles wat ik ondertussen aan informatie over fietsen heb verzameld. Ik denk, maar dat is aan jou om dit boek onder de aandacht van alle leden van "de oude fiets' te brengen via de uitgave van het rijwiel. Er zullen uiteraard meer liefhebbers zijn om dit boek aan te schaffen. Groet, Louis
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Bijlagen
De Fiets- Harry Heithuis.jpg
De Fiets- Harry Heithuis.jpg (101.39 KiB) 800 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie