Gezocht 5/8 x 1/8 ketting
Gezocht 5/8 x 1/8 ketting
Voor onderhoud van een nog rijdend Nelson fiets uit de jaren '30 (1936 volgens de eigenares, wat goed zou kunnen met een Torpedo naaf uit 1931) zoek ik een 5/8" x 1/8" ketting. De voor- en achter- tandwielen zijn eigenlijk nog gaaf, maar er is helaas te lang doorgefietst met een droge ketting waardoor deze nu echt beroerd fietst. Ouderwets opkoken in kettingvet helpt wel, maar een minder heftig versleten exemplaar zou het fietsen toch een heel stuk fijner maken.
-
Re: Gezocht 5/8 x 1/8 ketting
Dat is bijzonder , een Nelson. Van de firma Alt te leiden?
Zo`n fiets met een zware scheppende voorvork?
Zou interessant zijn om daar een foto van te zien.
Ik heb gekeken naar de 5/8 x 1/8 ketting en heb er een liggen met 42 buitenschakels.
Brampton is het merk.
Komt van een oude Humber.
Ik heb ook even gekeken bij Velo classic ,maar de nieuwe oude ketting gaat ruim voorbij de 100 euro.
Zo`n fiets met een zware scheppende voorvork?
Zou interessant zijn om daar een foto van te zien.
Ik heb gekeken naar de 5/8 x 1/8 ketting en heb er een liggen met 42 buitenschakels.
Brampton is het merk.
Komt van een oude Humber.
Ik heb ook even gekeken bij Velo classic ,maar de nieuwe oude ketting gaat ruim voorbij de 100 euro.
Maarten, wat aardig dat je meteen hebt gezocht! Ik had de ketting bij Heinz Fingerhut ook gezien - die is helaas niet alleen fors aan de prijs, maar ook 1/4" breed.
Hier wat foto's, sorry ik ben geen groot fotograaf.
. Voorvork is helaas ooit vervangen door een lelijke Hesling vervangingsvork. Transfer op zitbuis, ik kan er zelf niks in herkennen. Achternaaf 1931. Alleen de remmantel heb ik moeten vervangen. Detail bracket bouten. Voornaaf.
Hier wat foto's, sorry ik ben geen groot fotograaf.
. Voorvork is helaas ooit vervangen door een lelijke Hesling vervangingsvork. Transfer op zitbuis, ik kan er zelf niks in herkennen. Achternaaf 1931. Alleen de remmantel heb ik moeten vervangen. Detail bracket bouten. Voornaaf.
Dan wat details van de achternaaf:
.
.
- Bijlagen
-
- vaste rem conus.jpeg (139.67 KiB) 2239 keer bekeken
-
- remhevel.jpeg (221.81 KiB) 2239 keer bekeken
-
- palletjes houder.jpeg (186.35 KiB) 2239 keer bekeken
-
- palletejs.jpeg (209.16 KiB) 2239 keer bekeken
Trapas. Mooi ding.
.
.
-
Ach, dat had ik niet gezien bij Fingerhut, die breedte maat.
Bijzonder, deze fiets. Ik ging er tot nu toe van uit dat de Nelson een soort dienstfiets was die oa door Katwijkse vissers werd gebruikt.
(ik versimpel het verhaal misschien wat). Maar dit is een damesfiets met wel het zelfde balhoofdplaatje van de worstelaars als de dienstfiets die ik ooit gehad heb.
Alt in Leiden had een reeks merken op z`n naam.
De Nelson was er een van. Een van de kenmerken was een tamelijk scheppende ''luie'' voorvork.
Bijzonder, deze fiets. Ik ging er tot nu toe van uit dat de Nelson een soort dienstfiets was die oa door Katwijkse vissers werd gebruikt.
(ik versimpel het verhaal misschien wat). Maar dit is een damesfiets met wel het zelfde balhoofdplaatje van de worstelaars als de dienstfiets die ik ooit gehad heb.
Alt in Leiden had een reeks merken op z`n naam.
De Nelson was er een van. Een van de kenmerken was een tamelijk scheppende ''luie'' voorvork.
Wat leuk, een Nelson. Ik heb iets met het merk al is het maar omdat ik de Nelson van Maarten mocht overnemen (nee, hij rijdt nog niet) en voor de grap eens heb voorgesteld om een fietstocht te houden exclusief voor Nelson-rijders. Dat waren er tot nu toe twee maar met jou erbij zouden we met z'n drieën zijn
Wat is het framenummer van deze fiets? Het zou op de zadellug moeten staan, waarschijnlijk links, en 4 cijfers lang moeten zijn. Misschien kan ik dan zelfs inschatten of de fiets uit 1931 of 1936 is, al zijn de gegevens ter vergelijking erg beperkt

Wat is het framenummer van deze fiets? Het zou op de zadellug moeten staan, waarschijnlijk links, en 4 cijfers lang moeten zijn. Misschien kan ik dan zelfs inschatten of de fiets uit 1931 of 1936 is, al zijn de gegevens ter vergelijking erg beperkt

Ha ja, dat zou idd een mooi exclusief fietsclub zijn, de Nelson-rijders
. Ik zal dit doorgeven aan de eigenares van de fiets. Zij gebruikt de fiets gewoon als dagelijks vervoermiddel. We hebben nu bedacht dat ik een 'gewone' 1/2" ketting en dito kettingwielen ga monteren, dan kunnen de 5/8" kettingwielen naar Maarten.
Het frame nr is 3838. Verder heb ik nergens nummers kunnen, behalve de torpedo naaf, dan.
.

Het frame nr is 3838. Verder heb ik nergens nummers kunnen, behalve de torpedo naaf, dan.
.
Dank je. Ik realiseer me nu dat ik niet goed opgelet heb - deze Nelson was ik in 2021 al eens tegengekomen, alleen wist ik het bouwjaar op de achternaaf toen nog niet. In totaal zijn mij 4 Nelsons bekend waarbij ik van de vierde in 2001 voor het laatst (en eerst) heb gehoord, dus of die nog bestaat... Nelson-rijders zijn een select gezelschap!
Een harde uitspraak over het bouwjaar doen blijft lastig maar als Alt zijn fietsen min of meer in z'n eentje (met 1-2 knechten of zo) heeft gebouwd i.p.v. als half gemonteerd frame heeft ingekocht - en daar lijkt het met die lage framenummers op - dan neig ik naar 1931. Dit ook vanwege de 5/8-ketting, die kom je in NL in de jaren 30 vrijwel nooit meer tegen. Je weet niet toevallig waar het jaar 1936 van de eigenares op is gebaseerd?
Een harde uitspraak over het bouwjaar doen blijft lastig maar als Alt zijn fietsen min of meer in z'n eentje (met 1-2 knechten of zo) heeft gebouwd i.p.v. als half gemonteerd frame heeft ingekocht - en daar lijkt het met die lage framenummers op - dan neig ik naar 1931. Dit ook vanwege de 5/8-ketting, die kom je in NL in de jaren 30 vrijwel nooit meer tegen. Je weet niet toevallig waar het jaar 1936 van de eigenares op is gebaseerd?
-
Bij deze nog twee afbeeldingen van het tandblad met de 5/8 vertanding om ze min of meer gekoppeld te houden aan de Nelson, mocht iemand ooit iets willen weten over Nelson
Vandaag binnen gekregen, waarvoor dank, Anton!
Mooi tandblad met een beetje het karakter van een herenfiets. De cranklengte maar ook de grootte van het tandblad.
Het achtertandwiel is dan ook flink van diameter om tot een licht verzet te komen.
Op het tandblad staat AH achterop. Ik ken het niet (behalve dan van de hamsterweken)
Vandaag binnen gekregen, waarvoor dank, Anton!
Mooi tandblad met een beetje het karakter van een herenfiets. De cranklengte maar ook de grootte van het tandblad.
Het achtertandwiel is dan ook flink van diameter om tot een licht verzet te komen.
Op het tandblad staat AH achterop. Ik ken het niet (behalve dan van de hamsterweken)