Naaf centreren zonder gereedschap

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Borcheld

Naaf centreren zonder gereedschap

Bericht door Borcheld »

Heej,

Ik vroeg mij af of jullie nog trucjes weten om de naaf na spaken rijgen. Kan controleren of de naaf in het midden zit ten opzichte van de velgrand zonder dat je zogenaamde centreerboog gebruikt.

Ving al iets op van soepblikken en muntgeld trucje, maar het werd helaas niet uitlegd.

Ja ik weet. Centeerboog is niet zo duur of kan je eventueel zelf maken.

Maar heb nu echt geen ruimte. Plus wil graag het wiel afmaken zodat die in fiets kan.
m-gineering

Re: Naaf centreren zonder gereedschap

Bericht door m-gineering »

Borcheld schreef: 13 aug 2025, 21.18 Heej,

Ik vroeg mij af of jullie nog trucjes weten om de naaf na spaken rijgen. Kan controleren of de naaf in het midden zit ten opzichte van de velgrand zonder dat je zogenaamde centreerboog gebruikt.

Ving al iets op van soepblikken en muntgeld trucje, maar het werd helaas niet uitlegd.

Ja ik weet. Centeerboog is niet zo duur of kan je eventueel zelf maken.

Maar heb nu echt geen ruimte. Plus wil graag het wiel afmaken zodat die in fiets kan.
soepblikken werkt niet, ik beveel bierglazen aan.

Een centreerboog bestaat uit twee aanlegvlakken naar de velg, en een wijzer die je op de naafas kunt afstellen. Als het wiel symmetrisch is, klopt de afstelling links met rechts.

Die centreerboog kun je ook namaken met twee glazen als aanlegvlak die je op een tafel zet. Met het stapeltje wisselgeld maak je een torentje als wijzer naar de naafas
/Marten
Borcheld

Bericht door Borcheld »

Denk dat ik het principe nu beetje begin te snappen.

Maar ik moet dan nog wel even de naafas exact in midden afstellen of op ze minst nameten hoe ver die beide kanten uitsteekt dus?

Het gaat over een F & S torpedo naaf met terugtraprem (Juncker fiets 1956) waarvan sommige onderdelen waarschijnlijk niet origineel zijn.

Denk dat deze glazen ook wel te gebruiken zijn. Evt waterpas zetten.
IMG_20250814_001054.jpg
IMG_20250814_001054.jpg (181.69 KiB) 657 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Borcheld schreef: 14 aug 2025, 00.31 Denk dat ik het principe nu beetje begin te snappen.

Maar ik moet dan nog wel even de naafas exact in midden afstellen of op ze minst nameten hoe ver die beide kanten uitsteekt dus?

Het gaat over een F & S torpedo naaf met terugtraprem (Juncker fiets 1956) waarvan sommige onderdelen waarschijnlijk niet origineel zijn.

Denk dat deze glazen ook wel te gebruiken zijn. Evt waterpas zetten.
IMG_20250814_001054.jpg
Zolang de drie meetpunten tijdens de meting niet verschuiven is waterpas ed niet nodig.

Je maakt de stapel naar een asvlak, keert het wiel om en meet het verschil. De helft *) van het verschil is wat de velg nog moet opschuiven

*) wat er aan een kant afgaat komt er aan de andere kant bij
/Marten
Plaats reactie