Mohawk, maar welk merk?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
KrissN

Mohawk, maar welk merk?

Bericht door KrissN »

Ik heb al 25 jaar een fiets met mohawk frame. Destijds alleen het oude kale frame gekocht en er een fiets van gemaakt.
Ik heb altijd gedacht dat het een Burgers moest zijn omdat ik niet wist dat er meer fabrikanten zijn geweest die dergelijke frames hebben gemaakt.

Kan iemand mij helpen ontrafelen waar mijn frame vandaan komt?

Er staat aan beide kanten van de bovenste lug “26” ingeslagen. Verder geen merktekens. Er heeft wel een plaatje op de balhoofdbuis gezeten zo lijkt het.

Framemaat is ongeveer 60 cm.
Wielmaat 28”

Hij lijkt sterk op de 1924 gazelle mohawk, maar mijn frame heeft een trapasbevestiging met klembouten.

Zie foto’s. Let niet op de trapas, wielen en voorvork, die zijn niet origineel.
Bijlagen
IMG_3233.jpeg
IMG_3233.jpeg (493.23 KiB) 2737 keer bekeken
IMG_3220.jpeg
IMG_3220.jpeg (557.3 KiB) 2737 keer bekeken
IMG_3223.jpeg
IMG_3223.jpeg (595.23 KiB) 2737 keer bekeken
IMG_3227.jpeg
IMG_3227.jpeg (554.1 KiB) 2737 keer bekeken
IMG_3222.jpeg
IMG_3222.jpeg (472.98 KiB) 2737 keer bekeken
IMG_3225.jpeg
IMG_3225.jpeg (530.86 KiB) 2737 keer bekeken
Loopt spaak

Re: Mohawk, maar welk merk?

Bericht door Loopt spaak »

Het is geen burgers en geen gazelle.

Beide mohawks heb ik maar die zien er toch anders uit.

Maar…. Mocht je hier afstand van willen doen voor een mooie prijs dan houdt ik mij zeer aanbevolen!

Deze zou erg mooi staan naast mijn andere mohawks.😄😄
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Maar ik zie dat je je net heb aangemeld bij onze mooie club.. welkom. En ik hoop dan dat je er een hele mooie fiets van kan maken.
Er zitten nu nog teveel nieuwere onderedelen op.
TheodK

Bericht door TheodK »

Als er gaatjes voor een balhoofdplaatje zijn. Wat is de afstand van de gaatjes?
Dat kan soms een aanknopingspunt zijn.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

De term Mohawk slaat op de extra aangebrachte buis in het frame.

Wat is het verschil met een kruis- of een pastoorsframe?
Den Haag
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint
- 1973 Windsor Dura Ace
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het merk weet ik niet maar het frame zou gebouwd kunnen zijn als transportfiets. Als je de fiets wat origineler wilt maken dan hoort er in zo’n trapashuis zeer waarschijnlijk een Bayliss Wiley Nr.3 van 150mm lang met een diameter van 16mm en spieën De as die er nu in zit zal ook wel zo lang zijn.
Een crankstel wat daar op past is nog wel ergens te vinden. Als het een transportfiets is hoort er een tandwiel en ketting op met de maat 1/2” x 3/16”
Verder ben ik er nieuwsgierig naar of de lug onder het zadel wel of niet uit één stuk is gemaakt.

https://www.transportfiets.net/2025/08/ ... hawk-1920/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wouterfietst schreef: 19 aug 2025, 22.32 De term Mohawk slaat op de extra aangebrachte buis in het frame.
Niet de extra buis, maar een schuine buis, met vooraan de grootste afstand, waardoor het een beetje op een mohawk lijkt zoals deze https://en.wikipedia.org/wiki/Mohawk_ha ... Mohawk.jpg. Er zijn trouwens drie verschillende mohawk frame modellen. Met onderste buis schuin (o.a. Burgers & B-merken, Gazelle, Amstel), met bovenste buis schuin (Eysink, Cyrus) of met de bovenste buis omhoog gekromd aan de voorzijde (Germaan). Het eerste model is onder transportfietsen het meest zeldzaam. Er zijn er tot deze slechts twee van bekend, een in Indonesië: https://www.transportfiets.net/2022/06/ ... indonesie/
en één in een museum in Giethoorn: https://www.transportfiets.net/2020/07/ ... giethoorn/
P.s. Burgers heeft ook voor hoge herenfietsen het model mohawk toegepast. Die zijn makkelijk te onderscheiden door de hoogte. Zie: https://burgers-enr.net/de-fietsen/fotogalerij/#s_13
Wat is het verschil met een kruis- of een pastoorsframe?
Een kruisframe heeft doorkruizende buizen (zie opties: http://www.rijwiel.net/kruisf2n.htm), en een pastoorsframe is een zwaarder gebouwde damesfiets, vaak met extra mannetje tussen boven en onderbuis.
Jeroen Zuiderwijk

Loopt spaak schreef: 19 aug 2025, 12.58 Het is geen burgers en geen gazelle.

Beide mohawks heb ik maar die zien er toch anders uit.

Maar…. Mocht je hier afstand van willen doen voor een mooie prijs dan houdt ik mij zeer aanbevolen!

Deze zou erg mooi staan naast mijn andere mohawks.😄😄
Dan ben ik wel heel benieuwd wat je hebt! Zou je daar foto's van kunnen plaatsen? Die zijn wel extreem zeldzaam! Als je een Gazelle mohawk hebt, dan wel helemaal. Die is alleen in 1924 geproduceerd, en er zijn tot nu toe geen enkele overgebleven exemplaren bekend. Van Burgers slechts een, aar die staat in Indonesië.
Jeroen Zuiderwijk

KrissN schreef: 19 aug 2025, 09.19 Ik heb al 25 jaar een fiets met mohawk frame. Destijds alleen het oude kale frame gekocht en er een fiets van gemaakt.
Ik heb altijd gedacht dat het een Burgers moest zijn omdat ik niet wist dat er meer fabrikanten zijn geweest die dergelijke frames hebben gemaakt.

Kan iemand mij helpen ontrafelen waar mijn frame vandaan komt?

Er staat aan beide kanten van de bovenste lug “26” ingeslagen. Verder geen merktekens. Er heeft wel een plaatje op de balhoofdbuis gezeten zo lijkt het.

Framemaat is ongeveer 60 cm.
Wielmaat 28”

Hij lijkt sterk op de 1924 gazelle mohawk, maar mijn frame heeft een trapasbevestiging met klembouten.

Zie foto’s. Let niet op de trapas, wielen en voorvork, die zijn niet origineel.
Oh, en heel fijn dat je deze hebt gepost! Dat is pas het derde mohawk frame die bekend is onder transportfietsen (wat het vrij waarschijnlijk moet zijn). En heel goed dat je die bewaard hebt!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 aug 2025, 11.43
Wouterfietst schreef: 19 aug 2025, 22.32 De term Mohawk slaat op de extra aangebrachte buis in het frame.
Niet de extra buis, maar een schuine buis, met vooraan de grootste afstand, waardoor het een beetje op een mohawk lijkt zoals deze
Het idee van een 'Mohawk' is dat het voorframe door de extra buis nu uit twee echte driehoeken bestaat, in plaats van een trapezium

En ik was er niet bij, maar ik zou denken dat de naam eerder op een fietsmerk zou slaan (dat dan dergelijke frames had) dan op een kapsel
/Marten
Plaats reactie