Eindelijk! Een Gazelle 8K

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Chiel fietst

Eindelijk! Een Gazelle 8K

Bericht door Chiel fietst »

Sinds ik het bestaan ervan weet stond hij op mijn verlanglijstje, een Gazelle 8K.
Ik geloof dat ik er ook niet eerder een op marktplaats gezien had maar afgelopen week verscheen deze opeens op mijn marktplaats homepage, uit 1952:
image-23-08-2025_13-05-34-39.jpg
image-23-08-2025_13-05-34-39.jpg (517.86 KiB) 1849 keer bekeken
En nog 'groen' ook! Alhoewel erg verschoten. Een groene heren Gazelle stond ook op mijn lijstje. Twee vliegen in een klap, scheelt ook ruimte. Hij stond 'verborgen' bij de herenfietsen waardoor er niet veel belangstelling was. Maar wel getiteld als Gazelle 8K.
gisteren opgehaald, twee uur rijden.

Ik ben er erg blij mee, hij is in mooie patina conditie, alleen het mannetje en het achterspatbord zijn slecht. Het achterwiel is een keer vervangen, er zit nu een Favorit terugtraprem op. Vermoedelijk is de achterkant zo slecht door de combinatie van de krantentas (Nieuwsblad van het noorden) en de jasbeschermers. En regen natuurlijk.

Aan de schaduwen in de lak te zien (van het afleidwieltje en een kabelklem) vermoed ik dat er orgineel een Torpedo dreigang op heeft gezeten. Ik wil er graag een gewone terugraprem op hebben dus het zal een Perry of een Torpedo worden, het liefst in een velg met groene middenstreep maar dat wordt natuurlijk weer lastig. Ik hou van de eenvoud van terugtrapremfietsen, ik ben dan ook blij dat hij geen stang- en trommelremmen heeft.

Ik heb de standaard er inmiddels afgehaald, ik was bang dat hij daaronder ook rot zou zijn maar hij is alleen iets roestig. Ik heb een nos standaard liggen die speciaal gemaakt is voor dat Gazelle boutje onderop de trapaslug. Ik weet niet hoe ik dat mannetje kan vervangen dus dat laat ik maar zo. Mijn kruisframe heeft dat precies hetzelfde en die heb ik al een jaar of 20 in die toestand.

Mocht iemand toevallig een verschoten groen achterspatbord met varkensneusje over hebben hoor ik het graag!
IMG_20250823_171608.jpg
IMG_20250823_171608.jpg (278.2 KiB) 1849 keer bekeken
IMG_20250823_171618.jpg
IMG_20250823_171618.jpg (222.98 KiB) 1849 keer bekeken
IMG_20250823_171627.jpg
IMG_20250823_171627.jpg (444.6 KiB) 1849 keer bekeken
IMG_20250823_171637.jpg
IMG_20250823_171637.jpg (156.85 KiB) 1849 keer bekeken
Durabo88

Re: Eindelijk! Een Gazelle 8K

Bericht door Durabo88 »

Wat is technisch zo bijzonder aan dit model, extra schuine buizen?
Sportief fietsend!
Chiel fietst

Durabo88 schreef: 23 aug 2025, 23.06 Wat is technisch zo bijzonder aan dit model, extra schuine buizen?
De K staat voor kogellagers, wat natuurlijk iedere fiets heeft maar bij de K versie zijn het groefkogellagers, zoals bij de Simplex cycloïde.
Hij is overigens niet uit 1952 maar uit 1954, ik had het verkeerd onthouden.
wvdaan

Bericht door wvdaan »

Mooi kleurtje, en leuke vorm. Ook grappig dat je voorkeur uit gaat naar een terugtraprem. Ik heb juist liever alle versnellingen, remmen en andere toeters en bellen uit de folder
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Chiel fietst schreef: 23 aug 2025, 23.31
Durabo88 schreef: 23 aug 2025, 23.06 Wat is technisch zo bijzonder aan dit model, extra schuine buizen?
De K staat voor kogellagers, wat natuurlijk iedere fiets heeft maar bij de K versie zijn het groefkogellagers, zoals bij de Simplex cycloïde.
Hij is overigens niet uit 1952 maar uit 1954, ik had het verkeerd onthouden.
En dan neem ik aan dat dit enkel voor trapas en voornaaf geldt?
Sportief fietsend!
Chiel fietst

En dan neem ik aan dat dit enkel voor trapas en voornaaf geldt?
[/quote]

Ik zou denken dat er wel een zelfgemaakt vrijloopnaafje leverbaar was met groefkogellagers, maar dan ben je weer afhankelijk van trommel- of velgremmen. Terugtraprem- en versnellingsnaven zijn, voor zover ik weet, niet geleverd met groefkogelllagers.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Enkel naven zonder versnellingen konden groefkogellagers hebben. Dus bij Simplex ook de trommelnaven.
Navenfabrikanten als Sturmey Archer zeker niet, dat is pas sinds een jaar nu in sommige versnellingsnaven. Iets met de vertraagde vooruitgang haha.
Sportief fietsend!
Appie's

Bericht door Appie's »

Mooi hoor zoon K model

Maar mocht je nog een andere achterbrug zoeken(voor het mannetje voornamelijk) en een setje spatborden(in de kleur zwart) heb je die nog wel voor je
Alleen zelf nog in kleur brengen
Even goed poetsen en kijken welke kleur je hebt dan kan je die bij laten maken bij de verf speciaal zaak
antieke transportfietsen

ÛT GRUNNN
Chiel fietst

Appie's schreef: 25 aug 2025, 11.51 Mooi hoor zoon K model

Maar mocht je nog een andere achterbrug zoeken(voor het mannetje voornamelijk) en een setje spatborden(in de kleur zwart) heb je die nog wel voor je
Even goed poetsen en kijken welke kleur je hebt dan kan je die bij laten maken bij de verf speciaal zaak
Hoi Abram,
Dank je voor het aanbod maar zwarte spatborden heb ik zelf ook zat liggen. Het gaat er mij om dat er orginele lak op zit. Hetzelfd geldt voor het mannetje, als ik dat ga vervangen moet de boel worden heetgestookt en zal er een aanzienlijk stuk moeten worden overgeverfd. Ik hou de fiets daarom liever 'fris' tot ik eventueel een orgineel gekleurd spatbord vind. En als ik het niet vind is het ook prima.
Appie's

Bericht door Appie's »

Chiel fietst schreef: 25 aug 2025, 13.34
Appie's schreef: 25 aug 2025, 11.51 Mooi hoor zoon K model

Hoi Abram,
Dank je voor het aanbod maar zwarte spatborden heb ik zelf ook zat liggen. Het gaat er mij om dat er orginele lak op zit. Hetzelfd geldt voor het mannetje, als ik dat ga vervangen moet de boel worden heetgestookt en zal er een aanzienlijk stuk moeten worden overgeverfd. Ik hou de fiets daarom liever 'fris' tot ik eventueel een orgineel gekleurd spatbord vind. En als ik het niet vind is het ook prima.
Gelijk heb je het valt nog niet uitelkaar
antieke transportfietsen

ÛT GRUNNN
Plaats reactie