De N.V Philips Gloeilampenfabriek presenteert in mei 1932 een fiets die wordt aangedreven door een elektromotor. De motor wordt geproduceerd door de firma EMI te Utrecht en de 12 Volt accu’s komen van Varta.
Er wordt een maximumsnelheid van 22 km/h opgegeven en een actieradius van 80 km. Door mee te trappen zou men de snelheid tot 30 km/h kunnen opvoeren. Aan het rechterhandvat van het stuur zit de draaihendel, waarmee de stroom wordt ingeschakeld. Een ampèremeter op het stuur geeft aan hoeveel stroom de accu’s nog bevatten. De accu kan met behulp van een ingebouwde gelijkrichter 's nachts opgeladen worden.
Philips verleent vijf Nederlandse fietsfabrieken het recht om de elektrische fiets te bouwen. Dit zijn Burgers ENR te Deventer, de Gazelle rijwielfabriek te Dieren, de Jüncker rijwielfabriek te Rotterdam, de Simplex machine- en rijwielfabriek te Amsterdam en de Handelsmaatschappij R. S. Stokvis & Zn. te Rotterdam.
Voor zover ik weet zijn er twee exemplaren die niet bij het oud ijzer terecht zijn gekomen. Bij Nemo in Amsterdam is een Juncker aanwezig en er circuleren "recente" foto's van een Stokvis.
Via Marktplaats ben ik in het bezit gekomen van een EMI motor die ik zou willen gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Wie heeft er nog een bijpassend rijwielgedeelte? Of gedetailleerde technische informatie?
Philips Elektrische fiets
Re: Philips Elektrische fiets
mooie vondst! ; zag ik op mp ook de accu kist erbij ?
benieuwd of er nog zo,n frame te vinden is ; hou je ons op de hoogte?
benieuwd of er nog zo,n frame te vinden is ; hou je ons op de hoogte?
- Jorisoudefiets
Dit is de NEMO fiets. Momenteel te zien.
- Bijlagen
-
- IMG_5949.jpeg (690.72 KiB) 1235 keer bekeken
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
-
Leuk onderwerp
en bijzonder dat zo veel fabrikanten met hun eigen variatie kwamen.
Bij Yesterdays (op de site) staat nu ook een elektrische motorfiets. Ik meen een, een of twee maal geproduceerd model.
en bijzonder dat zo veel fabrikanten met hun eigen variatie kwamen.
Bij Yesterdays (op de site) staat nu ook een elektrische motorfiets. Ik meen een, een of twee maal geproduceerd model.
De flyer van Gazelle: https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=17467117
We hebben helaas ook alleen de elektromotor staan.
Wat meer achtergrond informatie:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=10991306
We hebben helaas ook alleen de elektromotor staan.
Wat meer achtergrond informatie:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=10991306
Beheerder erfgoed Gazelle
Fabrikanten kwamen blijkbaar als bijen op de honing af in de hoop dat deze noviteit aan zou slaan. Als ik het correct heb kwam in de 1980er jaren de Rivolt (geen succes) en pas bij de Yamaha PAS motor die door Yamaha zelf en bekender Sparta (model Pharos) werden gevoerd, werd het een succes. Hete hangijzer bij het elektrisch fietsen blijft de accu, d.w.z. reikweidte, gewicht en levensduur.
Sportief fietsend!