Groet van overzee

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
mellez

Groet van overzee

Bericht door mellez »

Ik ben Melle en ik lees sinds een tijdje mee op dit forum, ik zal me nu ook even voorstellen. Ik woon simultaan in Bath (Engeland) en Dublin (Ierland) en ik heb toen ik ruim 15 jaar geleden uit Nederland vertrokken ben mijn werkplaats in Groningen aangehouden. Ik was begin deze eeuw lid van De Oude Fiets, maar ik heb mijn lidmaatschap opgezegd toen ik naar het buitenland verhuisd ben en mijn fietsenverzameling grotendeels opgeruimd heb (ik had destijds denk ik een stuk of 100 fietsen). Inmiddels ben ik weer lid!

Ik heb nogal een eclectische smaak op fietsgebied; ik heb geen verzameling rond een bepaald merk of thema. De meeste van mijn fietsen zijn 'oud', maar op dit moment nog niet ouder dan 40 jaar. Ik ben bepaald geen purist of originaliteitsfreak en geen van mijn fietsen verkeert in museumstaat. Ik heb op dit moment denk ik en stuk of 25 fietsen (in drie landen, is dat een verzachtende omstandigheid?), onder andere een Batavus PTT bakfiets uit de jaren '50 (denk ik), een Christiania PTT bakfiets uit de jaren '90, een Burco postbodefiets, een Wilkinn Short John, een SCO Long John, een Gazelle Kwikstep, een Koga Miyata Road Gentleman van rond 1980, een Koga Full Pro Scandium racefiets uit 2009 en een aantal ligfietsen.

Een paar plaatjes om jullie een idee te geven:

Afbeelding
(Ik hou me aanbevolen voor een complete huif.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn dagelijkse fiets in Bath is een toerfiets op basis van een NOS Koga Miyata Forest hybrideframe dat ik een paar jaar geleden voor de lieve som van €7,50 op Marktplaats gevonden heb (in Heerenveen, waar anders!).

Afbeelding

Mijn dagelijkse fiets in Dublin is een fixie op basis van een racefietsframe van onbekende makelij dat ik ooit op een straathoek in Amsterdam gevonden heb toen ik daar woonde. Hij heet Theseus omdat alle onderdelen (inclusief het frame) meermaals vervangen zijn, maar het nog steeds 'mijn fixie' is.

Afbeelding

Ik ben op dit moment bezig mijn oude Specialized Hardrock mountainbike uit 1994 opnieuw op te bouwen als off-road toerfiets. Ik heb de fiets nieuw gekocht en een jaar of 10 voor fietsvakanties gebruikt, waarna 'ie op de oud-ijzerbult beland is. Na een jaar of 15 buiten kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen hem naar de oud-ijzerboer te brengen, en hij geeft me nu een goed excuus om weer eens een paar wielen te spaken en allerlei fancy onderdelen te gebruiken die ik nog heb liggen. Het volgende project is een Burco Normandy 'sportfiets' die al een jaar of 25 geduldig op wat aandacht staat te wachten.

Naast fietsen heb ik drie oude Saabs (1970 96 V4, 1977 95 V4 en 1988 900i) en pruts ik graag aan oude machines en gereedschappen.
non-fixie

Re: Groet van overzee

Bericht door non-fixie »

Welkom terug, Melle!

"Eclectisch" lijkt me een correcte omschrijving. :)
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Welkom (terug)
mellez schreef: 6 sep 2025, 18.30 drie oude Saabs
In drie verschillende landen ...? :?

Zijn die zwarte transportfietsen met de teksten afkomstig van Nederlandse bedrijven?
Oude fabrieksfietsen die gebouwd zijn om dingen intern te vervoeren zijn trouwens een zeldzaam verschijnsel bij de Oude Fiets - transportfietsen juist niet.
mellez

Bericht door mellez »

fietshobbyist schreef: 7 sep 2025, 08.34In drie verschillende landen ...? :?
Haha, nee in twee. De 900 heb ik trouwens wel in drie verschillende landen op kenteken gehad (en hij heeft in totaal in vier landen geregistreerd gestaan).
fietshobbyist schreef: 7 sep 2025, 08.34Zijn die zwarte transportfietsen met de teksten afkomstig van Nederlandse bedrijven?
Het waren beide intern-transportfietsen van een fabriek van pompen- en verwarmingsfabrikant Danfoss op het Deense schiereiland Als. De Long John is helaas een jaren '80/'90 exemplaar van pisbakkenstaal, de Short John is een stuk ouder (hoewel er behalve het frame niet veel meer origineel aan is) en dat is een tank. Ik heb deze twee en nog een Short John (inmiddels doorgeschoven naar een vriend die hem compleet heeft laten restaureren) van de buurman van de Danfoss fabriek gekocht. De man had de fietsen op een veiling gekocht, ik geloof in een lot met een trekker die hij wilde hebben. Long Johns waren destijds erg populair in Kopenhagen en bij gevolg erg duur, maar Als is zo ver van Kopenhagen dat ik ze voor een habbekrats op kon halen.
Plaats reactie