Maarten en andere,
Onbedoelt toch een interessant onderwerp, die korte voorvorken en korte spatborden.
Ik ben zelf bezig met twee fietsen van rond 1900, de St Bavo en
de Rochet. Beide fietsen zonder orginele wielen en met in het ene geval geen en het andere geval een verbogen voorvork.
Ga dan maar eens uitvinden wat de orginele wielmaat is.
28x 1 1/2 of 28 x 13/4 zoals gebruikelijk voor de eeuwwisseling.
Kijk maar eens op die oude foto`s .de banden zijn steeds meer ''ballon'' dan dat we van 28x 1 1/5 kennen.
De ruimte tussen band en frame is geen vast gegeven heb ik intussen gemerkt.
Wel of geen spatbord speelt een rol en dus ook het gegeven of het voorspatbord tot of onder de kroon door loopt.
De foto hier onder laat dat zien.
Er kan geen spatbord onderdoor en zelfs de breedte van de rem is er niet op ingericht.

- Joubert damesfiets Haarlem voor 1910
- 001.JPG (252.5 KiB) 7354 keer bekeken
De vork is ,zou je kunnen zeggen dwingend wat betreft de keuze van voorspatbord.
Bij het in de mode komen van het langere spatbord vanaf plm 1907
konden of wilden veel fabrikanten hun frame`s en vorken (nog) niet aanpassen. Ik heb daar aardige voorbeelden van staan. Een Singer damesfiets uit 1909 en net weg gedaan ,een Sunbeam uit 1911. Beide doorlopende voorspatborden hebben onder de vorkkroon enorme gaten uit het profiel gekipt om doorgand langs-onder de kroon mogenlijk te maken.
Bekend voorbeeld is Raleigh. Ook daar een groot gat, niet omdat ze dat leuk vonden maar omdat de vork in de weg zat.
Wil je de geometrie van je fiets behouden en toch ruimte voor het spatbord creeren dan moet je de onderste balhoofdlug zo`n 12mm omhoog brengen en de vorkpoten idem verlengen. Met name die eerste ingreep is nog al heftig(lughoek, balhooflengte etc)
Begrijpelijk dus dat fabrikanten in eerste instantie de spatborden aanpaste aan de te lage vork.
Overigens is een laag kroonstuk toch wel echt een vroeg kenmerk. In de loop van de jaren 10 passen de fabrikanten hun frames aan aan het inmiddels gevestigde mode van lange spatborden.
Groeten,
Maarten