Bouwjaar Gazelle Mini

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Verheggen

Bouwjaar Gazelle Mini

Bericht door Verheggen »

Hallo,

Afgelopen woensdag heb ik een oude Gazelle Mini in de schuur van een oude man gevonden, verstopt achter een stel dozen en een dikke laag stof.
Kan iemand, die wel verstand heeft van oudjes, mij vertellen of het een vouwfiets is of een kinderfiets? Het stuur is namelijk makkelijk verstelbaar met een hendel net als het zadel. Maar het frame is verder niet op te vouwen. Vandaar mijn twijfels.

En verder: ik ben ook wel benieuwd naar het bouwjaar.

Verdere op of aanmerkingen zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Alvast bedankt voor jullie deskundig oordeel, hierbij nog wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Frits
velophile

Re: Bouwjaar Gazelle Mini

Bericht door velophile »

Hallo Frits,

Begin jaren zestig ontwierp de Engelse ingenieur Sir Alex Moulton een revolutionaire minifiets. Kleine wielen, volwassen maten, vering en hoge druk banden. Dit werd een enorm succes en alle fabrikanten in de -kwijnende- rijwielindustrie gingen ook minifietsen maken. Het is dus, zoals je zelf constateert, een minifiets voor mensen van alle maten en geslachten. Ze reden niet fijn; daarom verdwenen ze, met de mode, al snel achter in de schuur.
Ik ken dit model niet; met de Kwikstep had Gazelle een veel beter product, en orgineler ontwerp in huis. Het bouwjaar zal tussen 1965 en 1970 liggen. Waarschijnlijk is er een framenummer op deze fiets, daarmee is juiste datering mogelijk.

Groeten, Wiel
peterl

Bericht door peterl »

Deze fiets is uit eind van de 60 tigerjaren en was leverbaar in breek uitvoering en als universele fiets maar wel verstelbaar en werd geleverd onder de merken Gazelle , Juncker ,Simplex en Locomotief.
In de juncker folder van 1969 heet de fiets Fidelio en de vaste uitvoering Fivasti. Volgens mij werd het frame en de voorvork in Italie gekocht. Bij de eerste serie zat een opgebouwde plaatstalen voorvork later vervangen door een eigen vork.

PeterL
asterduc

Bericht door asterduc »

dag Fritz en welkom op het forum.

Ik dacht dat de mini ter hoogte van de trapas uit elkaar kon genomen worden. Het achterste gedeelte past dan ter hoogte van de trapas en over een lengte van zo'n 10cm, over die dikke onderbuis, maar dat lijkt volgens jouw foto niet te kunnen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gazelle2013S

Bericht door Gazelle2013S »

Op deze minifiets heb ik - toen ik nog in Amsterdam werkte - zo'n acht jaar gereden. Oorspronkelijk bedoeld om in de trein mee te nemen. Daar was deze mini eigenlijk niet geschikt voor. Je kon het frame in twee delen uit elkaar halen. Onhandig om te vervoeren dus. Reed voor een kleine fiets wel goed. In 1982 heb ik er afscheid van genomen. Toen ik de foto zag, kwam er een gevoel van nostalgie boven.

Willem Smalen
berkers41

Bericht door berkers41 »

Deze minifietsen waren een echte sixties hype. Toevallig heb ik net een "projectje" onderhanden van mijn buurmeisje: Een Passan-Mini van Batavus Intercycle. Als je goede toepassingen van plaatwerk zoekt, zijn dit wel juweeltjes hoor!
Bijlagen
Bandenmaat voor-achter veschillend: 18"versus 20"
Bandenmaat voor-achter veschillend: 18"versus 20"
Batavus-intercycle-Holland-Passan-Mini.jpg (134.58 KiB) 5850 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie