L'Eroica 2025

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
non-fixie

L'Eroica 2025

Bericht door non-fixie »

Na iedere deelname aan L'Eroica in Gaiole besluiten we dat dit de laatste keer was, maar even zo vaak komen we daar binnen de kortste keren weer op terug. Want het is zo leuk. Afgelopen weekend was inmiddels de achtste keer ...

Donderdag de formaliteiten afgehandeld en de bekende goodie box opgehaald:

Goodie box.jpg
Goodie box.jpg (146.2 KiB) 509 keer bekeken

Vrijdag de onderdelenmarkt bezocht, en voor de verandering eens een keer alleen twee petjes gekocht. Vrijdagavond hadden we afgesproken te borrelen met wat oude en nieuwe bekenden van Bikeforums Classic & Vintage. Een daarvan, die we wel vaker tegenkomen, was Dan Chase, die op zondag de "superheroische" 210 kilometer zou gaan doen op zijn honderd jaar oude Russ met 3-versnellingsnaaf. (Inmiddels staat zijn videoverslag van die rit online.)

Zaterdag nog even een trainingsritje van Castellina, waar we logeerden, naar Monteriggione gemaakt. Prachtig stadje langs de Via Francigena, uiteraard bovenop een heuvel:

Monteriggione.jpg
Monteriggione.jpg (340.37 KiB) 509 keer bekeken

Zaterdagavond tenue, stempelkaart en racenummer klaargelegd:

truitje.jpg
truitje.jpg (245.68 KiB) 509 keer bekeken

Zondagochtend auto parkeren in een nabijgelegen weiland en de fietsen prepareren. Regenjasjes mee, want het was nog fris (graadje of acht) en we zouden ook nog een bui krijgen:

Uitpakken.jpg
Uitpakken.jpg (323.19 KiB) 509 keer bekeken

Na de controle van het tenue (passend klassiek?) en de fietsen (geen klikpedalen of aero-remgrepen?) wachten op de helikopter van de RAI, die om klokslag 9 uur met de live-uitzending begon, en eerder mochten we natuurlijk niet weg ;) :

Start.jpg
Start.jpg (356.66 KiB) 509 keer bekeken

We deden de kortste route (het moet tenslotte wel leuk blijven) en dit was een van de vriendelijker stukjes van het parcours. De regenbui viel mee, de zon brak weer door en de temperatuur ging omhoog naar zo'n 18 graden. Perfect fietsweer:

Witte weg.jpg
Witte weg.jpg (465.69 KiB) 509 keer bekeken

Deelnemers komen van over de hele wereld. Dit Japanse stel kwamen we verschillende keren tegen. Zij op een Peugeot in prachtige conditie en hij op een even zo fraai geconserveerde Eddy Merckx:

Japan.jpg
Japan.jpg (165.63 KiB) 509 keer bekeken

Niks geen gelletjes en proteïnedrankjes bij de ravitaillering, maar o.a. brood met Porchetta en Chianti:

Lunch.jpg
Lunch.jpg (293.06 KiB) 509 keer bekeken

Ik bleek niet de enige deelnemer met een Union. Ik trof ook nog een geparkeerde Sakai langs de route. Familieportretje:

Wagtmans en Sakai.jpg
Wagtmans en Sakai.jpg (468.94 KiB) 509 keer bekeken

Tot slot: de L'Eroica-wegen zijn niet altijd even makkelijk te befietsen, maar dit soort uitzichten vergoeden veel:

Mooi.jpg
Mooi.jpg (477.15 KiB) 509 keer bekeken
marco verbaant

Re: L'Eroica 2025

Bericht door marco verbaant »

Mooie sfeerreportage, non-fixie. Waarvoor dank.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Voor volgend jaar ook maar eens een paar retro-toertochten inplannen.
Aan de fietsen hoeft het niet meer te liggen.
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag 'non-fissini' ;)

Is het een Wout Wagtmans? Ik heb daar lang geleden eens op gereden.
Ik herinner me nu nog steeds dat de meest nerveuze fiets was die ik bereden heb; bij de minste stuurbeweging reageerde die al.

Dirk
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Bandenplakker schreef: 9 okt 2025, 10.58 Dag 'non-fissini' ;)

Ik herinner me nu nog steeds dat de meest nerveuze fiets was die ik bereden heb; bij de minste stuurbeweging reageerde die al.

Dirk
Rini (niet Wout) had bij Union een naam met de typeaanduiding Rini Wagtmans. Welke werd gemaakt bij oud-renner en constructeur Gianni Motta. Rini is dan ook ploegleider geweest van de Union amateurformatie... :D
Nerveus stuurgedrag is onderhevig aan met name de balhoofdshoek....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Bericht door non-fixie »

DaVinci schreef: 9 okt 2025, 10.53 Voor volgend jaar ook maar eens een paar retro-toertochten inplannen.
Aan de fietsen hoeft het niet meer te liggen.
Retroronde van Vlaanderen in juni? :)

Ook voor niet-racefietsen leuk, trouwens:

IMG_20160612_105249.jpg
IMG_20160612_105249.jpg (406.26 KiB) 303 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Bandenplakker schreef: 9 okt 2025, 10.58 Dag 'non-fissini' ;)

Dirk
Het is inderdaad een Rini Wagtmans. En die is inderdaad behoorlijk nerveus.

Ik had vorige week overigens twee Unions mee. Naast de Wagtmans ook mijn gerestomodde Sapporo. Die heeft een Japans frame, gebouwd door Miki. Ik heb ze back-to-back gereden op dezelfde wegen, en kon ze dus mooi vergelijken. Ze schelen maar een paar jaar in leeftijd, en beide zijn fijne fietsen, maar voelen heel verschillend. De Sapporo voelt meteen heel vertrouwenwekkend zodra je erop stapt, aan de Wagtmans moet ik altijd weer even wennen.

De Wagtmans:

Wagtmans.jpg
Wagtmans.jpg (626.57 KiB) 274 keer bekeken

De Sapporo:

Sapporo.jpg
Sapporo.jpg (483.33 KiB) 274 keer bekeken
lebikesportief

Bericht door lebikesportief »

Wat een mooi verslag van de Toscaanse belevenis.
En hopelijk geen lekke banden opgelopen want ze houden van grintwegen aldaar op de route.
Tussen de Italiaanse producten nog een pakje Brooklyn kauwgum geeft de internationale verbroedering weer.
Ik denk dat jullie volgend jaar zeker niet gaan :D
Bedankt voor het delen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

lebikesportief schreef: 9 okt 2025, 14.22 En hopelijk geen lekke banden opgelopen want ze houden van grintwegen aldaar op de route.
Ben je verbaasd dat een route die bestaat om grintwegen in stand te houden over grintwegen gaat? :shock:
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 9 okt 2025, 11.44 (...) Welke werd gemaakt bij oud-renner en constructeur Gianni Motta. (...)
Dat is inderdaad het verhaal dat rondgaat op het internet. Punt is wel dat het team en de fiets werden geïntroduceerd begin 1976, en dat Gianni Motta dat hele seizoen nog deel uitmaakte van het profpeloton.

Ik wil daar nog wel eens een apart topic aan wijden.
Plaats reactie