lagercups BSA-Raleigh
Re: lagercups BSA-Raleigh
heb je links en rechts nodig ? zo ja heeft de cup achter het tandwiel een borst
-
m-gineering
BSA (CEI) draad gaat terug tot zeker heel vroeg in de 20e eeuw. Jouw probleem is dat Raleigh zo groot was dat ze eigenwijs waren met eigen standaards en niet vies van gedwongen winkelnering
/Marten
Gerard, ik kan het niet meer helemaal volgen, zoek je cups met BSA draad, of juist niet? Naar mijn beste weten is BSA altijd 1.37 (=34,8mm) x 24tpi, en ik neem aan dat die 34,5mm bij Holland Bike Shop een meetfout of slordigheid is. Mocht het onverhoopt toch kloppen, dan zouden die cups eerder te los zitten dan vast lopen lijkt mij (0,3mm verschil/2 = 0,15mm, dat los je eventueel met Loctite wel op).
Beste Theodorus: Ik zoek ze allebei, dus de rechtse met borst die gewoon vastgezet wordt en de linkse met rechtse draad en borgring. En 26 tpi en doorsnede 34,85 m.m. Dus die oude grijsstalen.
M-gineering: Een bekend verschijnsel helaas.
En Mellez: Mijn hoop in bange tijden....
,,Ik woon in Engeland, stuur me gerust een PB als ik je ergens mee kan helpen."
HET land van oude spullen voor motoren en fietsen, dus neus eens rond....
(en die draad van 24 tpi is grover dan de echte Raleigh cups, loopt dus vast na 2-3 gangen, en van locktite wordt ik een ietsepietsie zenuwachtig.....)
Vriendelijke groet allemaal, Gerard.
M-gineering: Een bekend verschijnsel helaas.
En Mellez: Mijn hoop in bange tijden....
HET land van oude spullen voor motoren en fietsen, dus neus eens rond....
Vriendelijke groet allemaal, Gerard.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Ik snap er nu echt niks meer van geloof ik. Je had het opgemeten en geconcludeerd dat het 24tpi BSA draad was, maar het is toch 26tpi?
beste Mellez: Inderdaad, 26 tpi....
quote- Beste Mellez en T.deBruin: Jullie hebben gelijk. Ik krijg soms de hik van die Engelse maten
Goed. Ik heb een tafeloupe en -lamp klaar gezet, goeie schuifmaat, zo`n cupje van de Raleigh en BSA, en een kopspeldje. (Om die gangen te tellen...) Dat cupje een beetje zwart gemaakt, en afgedrukt op stuk papier. Schuifmaat er bij, 1 Gang: 0,977 m.m. 10 gangen: dus 9,77 m.m. (ook volgens de digitale, die meet op 1/100e precies) 25,4 : 0,977 = 25,99, dus 26 gangen per inch. Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. En Mellez: Kan je in Engeland aan die cups komen? Tweedehands mag ook.-end quote
quote- Beste Mellez en T.deBruin: Jullie hebben gelijk. Ik krijg soms de hik van die Engelse maten
Goed. Ik heb een tafeloupe en -lamp klaar gezet, goeie schuifmaat, zo`n cupje van de Raleigh en BSA, en een kopspeldje. (Om die gangen te tellen...) Dat cupje een beetje zwart gemaakt, en afgedrukt op stuk papier. Schuifmaat er bij, 1 Gang: 0,977 m.m. 10 gangen: dus 9,77 m.m. (ook volgens de digitale, die meet op 1/100e precies) 25,4 : 0,977 = 25,99, dus 26 gangen per inch. Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. En Mellez: Kan je in Engeland aan die cups komen? Tweedehands mag ook.-end quote
Heb je aan deze in Spanje wellicht iets? Kijk anders eens op ebay.co.uk, daar is wel wat te vinden (zoek bijvoorbeeld op "26tpi Raleigh bottom bracket"). Als een verkoper niet naar NL wil sturen wil ik het wel naar je doorsturen.
Als je niet veel om originaliteit geeft kun je ook nog overwegen 24tpi draad te (laten) tappen of een 'reparatietrapas' zonder extern draad te gebruiken (al zul je die waarschijnlijk niet vinden voor cranks met spieën).
Als je niet veel om originaliteit geeft kun je ook nog overwegen 24tpi draad te (laten) tappen of een 'reparatietrapas' zonder extern draad te gebruiken (al zul je die waarschijnlijk niet vinden voor cranks met spieën).
Beste Mellez: Dank voor alle moeite
maar die in Spanje moet worden betaald met electronische overschrijving en
dat kan ik niet. Ze hebben inderdaad wat ik zoek, maar het is buiten mijn bereik. En op ebay willen ze mijn geboorteplaats, geboortedatum, huidig adres en bijna de kleur van mijn sokken weten en daar begin ik niet aan. (ervaring). Goed, ik zoek verder en een prettig weekeind.
dat kan ik niet. Ze hebben inderdaad wat ik zoek, maar het is buiten mijn bereik. En op ebay willen ze mijn geboorteplaats, geboortedatum, huidig adres en bijna de kleur van mijn sokken weten en daar begin ik niet aan. (ervaring). Goed, ik zoek verder en een prettig weekeind.
Succes, ik ben bang dat het een lastig verhaal gaat worden als je niet elektronisch wilt of kunt betalen, tenzij de fietsenmaker op de hoek toevallig iets heeft liggen...