Op mijn werklocatie heb ik met enige regelmaat een fiets nodig, die verder altijd binnen gestald staat. Het was tijd ook voor die ritjes iets leuks te zoeken, en gelukkig had ik recent 'beet' bij Simon. Hij had een hele stoffige Gazelle staan, redelijk hoog frame en met prachtige VASAD-jasbeschermers. Origineel geleverd door P. v.d. Stel in Sliedrecht. Bouwjaar 1950. Framenummer 818710. Volgens de nogal verweerde transfer een No.8. De naven bleken bij het demonteren nog keurig vet en soepel, uiteindelijk zijn alleen de binnen- en buitenbanden vervangen. Na jaren stilstand deed zelfs de verlichting het nog. Ik heb de fiets thuis nog eens goed nagelopen en een beetje schoongemaakt. Ik ben verbaasd hoe netjes de fiets nog is, voor een willekeurige schuurvondst. Zadel en trappers lijken mij niet origineel, de rest heel aardig. Ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie!
De grote vraag: Heeft iemand nog een tip voor een goed model standaard?
Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Re: Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Mooi ding, Milan!
Standaards zaten er destijds niet standaard op, tenzij op het achterrek. Ik heb wel zo'n dubbele middenbok liggen (niet te koop) , destijds accessoire, maar anders kom je vrees ik toch gewoon uit op nieuwere standaards.
Is het juist dat het Philips merkje oplicht, als je in het donker fietst met licht aan?
Standaards zaten er destijds niet standaard op, tenzij op het achterrek. Ik heb wel zo'n dubbele middenbok liggen (niet te koop) , destijds accessoire, maar anders kom je vrees ik toch gewoon uit op nieuwere standaards.
Is het juist dat het Philips merkje oplicht, als je in het donker fietst met licht aan?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Jazeker, het Philips-logo licht rood op. Heel sfeervol. En qua standaard misschien toch maar een aluminium prikker eronder zetten, zonder vind ik geen doen.
-
Fongers1952
- Berichten: 779
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Ik raad je aan geen moderne standaard te monteren, zo’n ding dat je vastklemt achter de bracket. Zelf zou ik op zoek gaan naar een standaard uit die jaren die je op de achternaaf monteert of een Gazelle bagagedrager met klapstandaard.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Een fiets met enige waarde kan je het beste "aan de aarde" vastzetten, en dan is de standaard (boom, lantaarnpaal) er meestal ook 
DCR gaat nooit verloren....
Re: Gazelle No. 8 herenfiets uit 1950
Nou, jullie hebben mij overtuigd hoor! Er gaat een modern slot omheen en ik ga het een tijd zonder standaard proberen.