Beste groep ,
Nog een keer de cup afstelbare naaf ten toon.
Ik ben bezig met het oplappen van een Rochet fiets van net na 1900 en in dat frame zat een achterwiel met zo`n bijzondere naaf.
Ik weet niet of het orgineel in deze fiets hoort te zitten maar de naaf is in ieder geval een franse uitvoering van het systeem.
Uiterlijk erg verwant aan Peugeot die in die jaren ook dergelijke naven bouwde en in de duurdere fietsen uitbracht.
Ik was in de veronderstelling dat het geheel van binnen rot zou zijn maar dat viel allerzins mee. Deze naven zijn om reden van betere afdichting en misschien ook gewoon betere kwaliteit vaak in goede doen.
Duidelijk is dat er veel meer werk zit in zo`n naaf.
aan alle kanten zit schroefdraad en de gehele as is gehard omdat de conussen vast op de as zitten.
Op de velg staat een pijltje wat vermoedelijk de rijrichting aangeeft.
Dit is bij deze naven van belang omdat bij het verkeerd om in de fiets zetten van de voornaaf (bij achternaaf niet mogelijk ivm ketting) in theorie de lagers los zouden kunnen lopen.
Voordeel van deze naafconstructie is wel dat je het wiel in en uit de fiets kan halen zonder de afstelling te beinvloeden.
Als de as mee draait bij het vastzetten van de wielmoeren
gebeurt er niets met de conussen.
O,ja ook heel Frans ; de kogels zijn in dit geval 6 mm ipv een kwart inch.
Groeten,
Maarten
disc adjusted hub
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: disc adjusted hub
Dit zijn toch wel delen waar mijn hart sneller van gaat kloppen 

opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 7 mei 2013, 11.57
Re: disc adjusted hub
Dit noem ik nog eens techniek. Tegenwoordig kan dit niet meer uit helaas
Re: disc adjusted hub
Hoi Maarten,
Wat een leuke naaf is dat
Zoiets zou ik nog wel eens tegen willen komen en dan ook nog met een terugtraprem er in.
Ik kom ook wel eens achternaven tegen die nog 'als nieuw' zijn van binnen. De oudste naaf die ik heb met gladde konen en kogelbanen is uit begin van de jaren 20. Nog een paar van eind jaren 20 en 30 en die zijn ook allemaal nog zo mooi van binnen.
Jij hebt het er over dat je verwachtte dat de naaf wel rot zou zijn van binnen maar dat dat meeviel. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het komt dat het lagerwerk van die zeer oude en goed gebruikte naven nog zo mooi is.
Mijn gedachten daarover zijn dat ze waarschijnlijk goed onderhouden zijn door de eigenaren. Schoonmaken, smeren en van die dingen, en dat ze vroeger niet te flauw waren om alles wat ze wisten over het materiaal wat ze gebruikten in de strijd te werpen zonder naar de kosten te kijken zodat ze het beste van het beste wat ze maar konden fabriceerden.
Het wordt nog steeds zeer gewaardeerd en ik kan daar dan ook zeer enthousiast van worden
De afdichting is ook zoiets en wordt beter door de ruimte tussen de ten opzichte van elkaar bewegende delen zo klein mogelijk te maken. Randje vet er tussen wil daar ook wel bij helpen.
Van Gazelle maar ook anderen ken ik vilten ringen en van F&S bij de Torpedo de twee metalen ringen aan de hevelkant die in elkaar grijpen zodat alles wat van buiten naar binnen wil door een 'S-bocht' heen moet. Ook weer 'beetje vet er in en er komt niemand meer binnen'.
Die laatsten zijn ook te vinden bij voorwielnaven van UNION die werden gemonteerd door Juncker in transportfietsen.
Het zijn simpele oplossingen die zeer effectief zijn en je vraagt je af waarom je ze niet nog steeds en overal tegenkomt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Wat een leuke naaf is dat

Zoiets zou ik nog wel eens tegen willen komen en dan ook nog met een terugtraprem er in.
Ik kom ook wel eens achternaven tegen die nog 'als nieuw' zijn van binnen. De oudste naaf die ik heb met gladde konen en kogelbanen is uit begin van de jaren 20. Nog een paar van eind jaren 20 en 30 en die zijn ook allemaal nog zo mooi van binnen.
Jij hebt het er over dat je verwachtte dat de naaf wel rot zou zijn van binnen maar dat dat meeviel. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het komt dat het lagerwerk van die zeer oude en goed gebruikte naven nog zo mooi is.
Mijn gedachten daarover zijn dat ze waarschijnlijk goed onderhouden zijn door de eigenaren. Schoonmaken, smeren en van die dingen, en dat ze vroeger niet te flauw waren om alles wat ze wisten over het materiaal wat ze gebruikten in de strijd te werpen zonder naar de kosten te kijken zodat ze het beste van het beste wat ze maar konden fabriceerden.
Het wordt nog steeds zeer gewaardeerd en ik kan daar dan ook zeer enthousiast van worden

De afdichting is ook zoiets en wordt beter door de ruimte tussen de ten opzichte van elkaar bewegende delen zo klein mogelijk te maken. Randje vet er tussen wil daar ook wel bij helpen.
Van Gazelle maar ook anderen ken ik vilten ringen en van F&S bij de Torpedo de twee metalen ringen aan de hevelkant die in elkaar grijpen zodat alles wat van buiten naar binnen wil door een 'S-bocht' heen moet. Ook weer 'beetje vet er in en er komt niemand meer binnen'.
Die laatsten zijn ook te vinden bij voorwielnaven van UNION die werden gemonteerd door Juncker in transportfietsen.
Het zijn simpele oplossingen die zeer effectief zijn en je vraagt je af waarom je ze niet nog steeds en overal tegenkomt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: disc adjusted hub
Ha Charles,
Over de kwaliteit van oude kogelbanen, Ik vind ook vaak mooie
weinig versleten lagers in vroege fietsen en ik kom er maar niet achter of het komt door weinig kilometers en ''slechts bij mooi weer'' gebruik of dat het gewoon een hogere standaard was.
Er is tenslotte ook zo weinig over om eens grondig te gaan turven hoe vaak en hoe ernstig versleten.
Het wiel van de bewuste naaf was er erg slecht aan toe. Veel losse spaken ,de helft van de spaakgaten uitgescheurd,
enkele spaken weg en een beroerd lopende as.
De kogels waren ook onder een vergrootglas gezien erg afgekloven. Dit alles bij elkaar spreekt toch in dit geval voor de kwaliteit van de kogelbanen al ken ik het aantal gedraaide kilometers nog steeds niet. Niet helemaal als nieuw, die lagerbanen maar toch met erg weinig pitten en het loopt nu met nieuwe kogels ook als een naaimachientje.
Zo`n disc adjusted hub met terugtraprem, Ik heb het nog niet gezien maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Je dient dan,lijkt me een vierkant aan de buitenkant van de as hebben voor een remhevel en aan de binnenkant iets conisch met nokken om de remmantel uit te doen zetten maar voor meedraaien te behoeden.Tussen vierkant buiten en conisch binnen zit dan de lagerbaan zoals bij mijn asje (beetje grotere diameter wel)
Groeten,
Maarten
Over de kwaliteit van oude kogelbanen, Ik vind ook vaak mooie
weinig versleten lagers in vroege fietsen en ik kom er maar niet achter of het komt door weinig kilometers en ''slechts bij mooi weer'' gebruik of dat het gewoon een hogere standaard was.
Er is tenslotte ook zo weinig over om eens grondig te gaan turven hoe vaak en hoe ernstig versleten.
Het wiel van de bewuste naaf was er erg slecht aan toe. Veel losse spaken ,de helft van de spaakgaten uitgescheurd,
enkele spaken weg en een beroerd lopende as.
De kogels waren ook onder een vergrootglas gezien erg afgekloven. Dit alles bij elkaar spreekt toch in dit geval voor de kwaliteit van de kogelbanen al ken ik het aantal gedraaide kilometers nog steeds niet. Niet helemaal als nieuw, die lagerbanen maar toch met erg weinig pitten en het loopt nu met nieuwe kogels ook als een naaimachientje.
Zo`n disc adjusted hub met terugtraprem, Ik heb het nog niet gezien maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Je dient dan,lijkt me een vierkant aan de buitenkant van de as hebben voor een remhevel en aan de binnenkant iets conisch met nokken om de remmantel uit te doen zetten maar voor meedraaien te behoeden.Tussen vierkant buiten en conisch binnen zit dan de lagerbaan zoals bij mijn asje (beetje grotere diameter wel)
Groeten,
Maarten