Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bastiaan

Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Bastiaan »

Hallo,

ik heb een Magneet jubileums fiets van mijn vader gekregen en deze heeft natuurlijk een kleine restauratie nodig. Ik wil de fiets weer in zijn originele staat brengen. De fiets ziet er niet eens heel erg lelijk en verroest uit maar het leren zadel en het voor spatbord verkeren in een slechte staat. (zie foto's)

Het onderste stuk van het spatbord is afgebroken en mij vader heeft er aan de binnenkant (met PU-schuim en triplex) iets er aan "gebrijd" en is in mijn ogen gewoon gepruts. Mijn vraag is uit welk hout zijn spatborden gemaakt? en hoe kan ik het beste er een stuk aan zetten. De spatborden zijn ondertussen geschuurd en dat gepruts van mijn vader is weg.

Of het zadel nog gerepareerd kan worden ??? ik denk niet. Het leer is erg droog maar vooral voor op de punt van het zadel scheurt het bij nieten.

De originele remmen zijn er bij, alleen de originele grepen zijn er niet meer. Waar kan men zoiets nog verkrijgen behalve bij marktplaats en ebay. Net zo als het racestuur wat er eigenlijk op hoort is er ook niet meer.

Groetjes Bastiaan
Bijlagen
IMG0025.JPG
IMG0025.JPG (464.01 KiB) 7950 keer bekeken
IMG0024.JPG
IMG0024.JPG (470.02 KiB) 7950 keer bekeken
IMG0026.JPG
IMG0026.JPG (431.67 KiB) 7950 keer bekeken
IMG0027.JPG
IMG0027.JPG (383.62 KiB) 7950 keer bekeken
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
maartenB

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door maartenB »

Hallo Bastiaan,
Dat is interessant, een Nederlandse fiets met houten spatborden?
Heb je ook beelden van de fiets als geheel?
groetjes.
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Hallo Bastiaan,
Zijn de wielen ook van Hout?
Het allerbeste hout is Hickorey (amerikaans) of Essen. Later werd er ook vaak gestoomd beuken gebruikt.
Zelf zou ik als ik nu een spatbord zou maken maken. Uit Essen een aantal dunne stroken zagen. Deze op volgorde laten Mal maken en deze met een epoxy lijmen deze in model maken met een lamellenschijf, korrel 40, op de haakseslijptol. Met schuren en vijlen afwerken.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

maartenB schreef: Heb je ook beelden van de fiets als geheel?
groetjes.
Maarten
Hallo Maarten,

nee helaas niet die heb gewoon vergeten te schieten als ik die fiets heb gedemonteerd.
Hans van de Stouwe schreef:Hallo Bastiaan,
Zijn de wielen ook van Hout?
Het allerbeste hout is Hickorey (amerikaans) of Essen. Later werd er ook vaak gestoomd beuken gebruikt.
Hallo Hans van de Stouwe,

mijn vader vertelde me laatst dat houten wielen een optie was, maar die heeft die fiets helaas niet. Dat zou te mooi om waar te zijn.
Ik denk ook dat het voorspatbord Essen hout is maar het achter spatbord gestoomd beukenhout, zo ziet het er eigenlijk uit maar ik ben in de "houten wereld" niet thuis.
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Hallo,

hier een link naar een rijtje foto's
http://www.abload.de/gallery.php?key=f1BC3IHe
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik weet niets van Magneet, maar houten spatborden, gelakte velgen, een Belgisch aandoend kettingscherm? Houten spatborden zijn ook erg Belgisch. Is er niet gewoon eens wat samengebouwd?
Heeft er niemand een plaatje van zo'n fiets , misschien in catalogus?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Waarom zouden houten onderdelen persé Belgisch zijn? Hout was lang geleden het lichtst beschikbare materiaal en werd dus regelmatig toegepast op sportfietsen. Houten onderdelen werden natuurlijk direct vervangen zo gauw de betere alu-legeringen beschikbaar waren, dat kan een reden zijn waarom je ze weinig ziet. Überhaupt - hoe vaak zie je een Nederlandse (super) sportfiets van deze leeftijd?

Boeiend!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Hallo....,

die fiets is in Amsterdam gekocht ik geloof dat het een fietsen winkel op de overtoom was.

Of dat kettingscherm origineel is weet mijn vader ook niet meer, hij is intussen 92 jaar daar vergeet je wel eens wat.
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Ik ben nog geen veertig en ik vergeet heel vaak wat! Kan je nagaan.

Zulke kettingschermen werden in de jaren vijftig zeker verkocht en gemonteerd, dus het zou zeker ook een 'upgrade' kunnen zijn. Maar daar zou ik me geen zorgen over maken. Als er nou een Shimano derailleur op zat.......
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Leuke fiets!Hebben jullie die Opel uit 1956 ook nog?
Plaats reactie