Gazelle "Off the road", Gazelle's eerste mtb, heeft iemand er een, of informatie over dit model?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Jan Dik

Gazelle "Off the road", Gazelle's eerste mtb, heeft iemand er een, of informatie over dit model?

Bericht door Jan Dik »

Goeiemiddag, ik ben geïnteresseerd in het eerste mtb model van de Gazelle race afdeling; de "Off the road" en vroeg me af of iemand er meer over weet of er een bezit? Bijgevoegd een kopie van de catalogus uit 1984.
Schermafbeelding 2025-09-17 OffTheRoad1984.png
Schermafbeelding 2025-09-17 OffTheRoad1984.png (1.34 MiB) 5395 keer bekeken
non-fixie

Re: Gazelle "Off the road", Gazelle's eerste mtb, heeft iemand er een, of informatie over dit model?

Bericht door non-fixie »

Je zou mede-Retrobike-lid Elev12k eens kunnen vragen. Ik meen hem er met eentje gezien te hebben bij de Retroronde, een jaar of tien geleden.

Ik zal eens kijken of ik daar wellicht nog foto's van heb.
Jan Dik

Re: Gazelle "Off the road", Gazelle's eerste mtb, heeft iemand er een, of informatie over dit model?

Bericht door Jan Dik »

non-fixie schreef: 30 nov 2025, 17.19 Je zou mede-Retrobike-lid Elev12k eens kunnen vragen. Ik meen hem er met eentje gezien te hebben bij de Retroronde, een jaar of tien geleden.

Ik zal eens kijken of ik daar wellicht nog foto's van heb.
Ik heb zijn thread van die fiets op retrobike.co.uk gevonden en er een reactie geplaatst. Een heel mooi exemplaar.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Jan Dik schreef: 30 nov 2025, 17.54 Ik heb zijn thread van die fiets op retrobike.co.uk gevonden en er een reactie geplaatst. Een heel mooi exemplaar.
Volgens mij is dat niet de fiets die hij in 2014(?) bij zich had. Die had, in mijn herinnering althans, een klassieke vorkkroon, en was ook ouder als ik het wel heb.

Ben nog aan het zoeken naar de foto's ...
Jan Dik

Bericht door Jan Dik »

OK, dat klinkt interessant.
Jorisoudefiets

Bericht door Jorisoudefiets »

Dag Jan,
Ik neem aan dat je al op de website van het mountainbikemuseum hebt gekeken. Misschien hebben zij er wel een staan en is er te praten over een overname. Je weet maar nooit toch.
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
Jan Dik

Bericht door Jan Dik »

Jorisoudefiets schreef: 30 nov 2025, 19.32 Dag Jan,
Ik neem aan dat je al op de website van het mountainbikemuseum hebt gekeken. Misschien hebben zij er wel een staan en is er te praten over een overname. Je weet maar nooit toch.
Ik had foto's gezien op een Duits forum, maar nog niet op hun website gekeken, goeie tip. De oudste die ze hebben is een world cruiser uit 1989. Nog met een vorkkroon.
ezgif-452e140be7f58c0c.jpg
ezgif-452e140be7f58c0c.jpg (271.28 KiB) 5102 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Helaas. Hoewel ik nog wel wat foto's van de Retroronde van 2014 heb teruggevonden, zijn er kennelijk in de loop der jaren door de nodige accountwisselingen en dubieuze beslissingen mijnerzijds ook de nodige verloren gegaan. :roll:

Laat me weten of de poging via Retrobike wat oplevert.
Jan Dik

Bericht door Jan Dik »

non-fixie schreef: 30 nov 2025, 21.00 Helaas. Hoewel ik nog wel wat foto's van de Retroronde van 2014 heb teruggevonden, zijn er kennelijk in de loop der jaren door de nodige accountwisselingen en dubieuze beslissingen mijnerzijds ook de nodige verloren gegaan. :roll:

Laat me weten of de poging via Retrobike wat oplevert.
Dank voor het proberen. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden, ook dankzij Elev12k, dat er maar een handvol exemplaren zijn gemaakt.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Jan Dik schreef: 30 nov 2025, 21.19 Dank voor het proberen. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden, ook dankzij Elev12k, dat er maar een handvol exemplaren zijn gemaakt.
Hmm, tja. Kennelijk is mijn geheugen niet heel erg betrouwbaar. :(

Overigens aardig dat Elev12k zo snel reageerde. En jammer dat hij tegenwoordig niet zo actief meer is op de fora, want ik heb heel wat mooie en bijzondere fietsen van hem langs zien komen.
Plaats reactie