Ik was bezig met het inscannen van oude auto- en motorfietsadvertenties en daartussen zat ook deze met fietsbanden van Englebert.
Englebert was - zoals jullie wellicht wel weten - een Belgische fabrikant van auto, motor en fietsbanden.
De eerste banden die gefabriceerd werden aan het einde van de 19de eeuw, waren fietsbanden. Niet veel later ging men ook auto en motorfietsbanden produceren.
Na het samengaan met US Rubber, werd de naam gewijzigd in Uniroyal.
Englebert gaf ook jarenlang een tweemaandelijks tijdschrift uit met allerlei nieuws over auto, motor en fiets en ook een maandelijks “Velo-Magazine"
Deze advertentie komt uit het “Salonnummer" van 1949.
Peter
Englebert banden
-
m-gineering
Re: Englebert banden
Frankrijk hing ooit vol met handwijzers ' don de pneu Englebert'Peter_L schreef: ↑2 dec 2025, 14.09 Ik was bezig met het inscannen van oude auto- en motorfietsadvertenties en daartussen zat ook deze met fietsbanden van Englebert.
Englebert was - zoals jullie wellicht wel weten - een Belgische fabrikant van auto, motor en fietsbanden.
De eerste banden die gefabriceerd werden aan het einde van de 19de eeuw, waren fietsbanden. Niet veel later ging men ook auto en motorfietsbanden produceren.
Na het samengaan met US Rubber, werd de naam gewijzigd in Uniroyal.
Englebert gaf ook jarenlang een tweemaandelijks tijdschrift uit met allerlei nieuws over auto, motor en fiets en ook een maandelijks “Velo-Magazine"
Deze advertentie komt uit het “Salonnummer" van 1949.
Englebert-1949.jpg
Peter
/Marten
- fietshobbyist
Hier was en is er één te zien zonder velg:
viewtopic.php?p=40592#p40592
viewtopic.php?p=40592#p40592
- Jeroen Zuiderwijk
Hier nog een paar voorbeelden van overgebleven Engelbert banden: https://www.transportfiets.net/?s=engelbert
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ook in het oldtimer-motorwereldje kom je soms nog motoren tegen die op Englebert banden rondbollen, hoewel die van vóór 1967 zullen zijn.
Ikzelf zou ze toch niet meer vertrouwen.
Vorige week zag ik nog een set op motorwielen bij een vriend en die hadden geen scheurtjes en waren nog mooi flexibel, wat vaak niet van oude banden gezegd kan worden...
Peter
Ikzelf zou ze toch niet meer vertrouwen.
Vorige week zag ik nog een set op motorwielen bij een vriend en die hadden geen scheurtjes en waren nog mooi flexibel, wat vaak niet van oude banden gezegd kan worden...
Peter