Peugeot racefiets randonneur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1292
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door marco verbaant »

TonTon schreef: 4 dec 2025, 19.51 ... ik zal er zwart linnen lint op aanbrengen en zeker niet van die glanzende tape...
Volgens mij was het katoen, van Velox destijds... ;)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon
Berichten: 364
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 5 dec 2025, 10.34
fietshobbyist schreef: 5 dec 2025, 08.27
marco verbaant schreef: 3 dec 2025, 20.39 Het betreft hier het type sport/racefiets (geen randonneur) P8e.
Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
verkopers geven alles een -te- mooie naam, dus alle aanduidingen zijn nogal aan erosie onderhevig.

snobistisch gesproken, is een randonneur een echte fiets waar je het een paar honderd (duizend)kilometer op uithoud, en een sportfiets iets wat er op lijkt maar zonder de kwaliteit.

Racefietsen hetzelfde verhaal, een krom stuur kan al genoeg zijn, maar dat maakt het nog geen koersfiets
Ha duidelijk, ik wist eerlijk gezegd ook niet het verschil tussen een randonneur en een sportfiets, maar nu dus wel.Bedankt
mellez
Berichten: 37
Lid geworden op: 5 jul 2025, 09.53

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door mellez »

m-gineering schreef: 5 dec 2025, 10.34snobistisch gesproken, is een randonneur een echte fiets waar je het een paar honderd (duizend)kilometer op uithoud, en een sportfiets iets wat er op lijkt maar zonder de kwaliteit.

Racefietsen hetzelfde verhaal, een krom stuur kan al genoeg zijn, maar dat maakt het nog geen koersfiets
Je bent pas echt hardcore als je Parijs-Brest-Parijs op een sportfiets rijdt of een koers wint op een Decathlon racefiets. ;)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 1470
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door non-fixie »

fietshobbyist schreef: 5 dec 2025, 08.27 Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
In het segment van "sportieve toerfietsen met een krom stuur" is het aanbod decennia lang heel groot geweest. Ontstaan toen in Frankrijk in de jaren '30 de betaalde vakantie werd ingevoerd, en vervolgens gepopulariseerd door de plaatselijke fietstoeristenvereniging, de Fédération Française de Cyclotourisme (F.F.C.T.).

Van de jaren '50 tot in de jaren '80 hadden vrijwel alle fietsfabrikanten er wel een of meer in de folders staan. Met aanduidingen als "demi-course", "diagonale", "vélo sportif" of "B.R.A."

Zoals Marten al aangaf waren de kwaliteitsverschillen groot. De goede fietsen kwamen van fietskunstenaars als René Herse, Alex Singer en Jo Routens en waren duur. En met het goedkope aanbod wilde je eigenlijk liever niet op vakantie.

De F.F.C.T. heeft in 1946 een standaard gedefinieerd voor een betaalbare vakantietoerfiets, de "vélo fédéral". HeikoS69 heeft op FLICKR het verhaal staan.

De Fédéral uit 1946, getekend door Daniel Rebour:

1946 - Fédéral.jpg
1946 - Fédéral.jpg (237.32 KiB) 1043 keer bekeken

Hoewel er geen juridisch bindende afspraken werden gemaakt, voor zover ik weet, heeft het zowel de handwerkslieden als de grote fabrikanten gestimuleerd om goede, maar betaalbare fietsen te maken.

Een Goëland Fédéral van Louis Moire uit 1956:

Goëland Fédéral 1956.jpg
Goëland Fédéral 1956.jpg (277.71 KiB) 1043 keer bekeken

Een Motobécane Fédéral van eind jaren '60, begin jaren '70:

Motobécane Fédéral.jpg
Motobécane Fédéral.jpg (509.12 KiB) 1043 keer bekeken

In 1978 heeft de F.F.T.C. een nieuwe set specificaties opgesteld. Die staat sinds kort hier. De hausse was toen echter al wel een beetje voorbij, en ik geloof niet dat ik al eens een Fédéral van na die datum heb gezien.

Als je een beetje door je oogharen naar die specificaties kijkt, dan blijkt de kern zo ongeveer te zijn:
  • een fiets in de juiste maat
  • een frame met een niet al te nerveuze geometrie, dat deugdelijk in elkaar is gezet
  • spatborden en verlichting
  • kwalitatief goede onderdelen
  • een veilig en prettig weggedrag, ook met bagage
Dat betekent dat als je begint met een aardig frame, zoals dat van TonTon, je met wat upgrades qua onderdelen een hele leuke fiets kunt bouwen waar je met plezier een hele dag op doorbrengt.

Bij wijze van voorbeeld: dit is/was een Peugeot AO-8, die door een liefhebbende eigenaar is aangepakt:

ao-8 aubergine.jpeg
ao-8 aubergine.jpeg (153.22 KiB) 1043 keer bekeken
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1292
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door marco verbaant »

Ze komen bij mij niet zo vaak voorbij, dit genre race-/sportfietsen. Toevallig had ik laatst een frame van een Gazelle Champion Mondial waarvan ik vermoedde dat die nadien door mogelijk Gazelle's raceafdeling onderhanden was genomen. Inmiddels is dit frame met wat toebehoren (cantilevers en triple crankset) verhuisd naar wel een echte liefhebber. Mijn lezing toen van deze fiets:

"....Een mooie (framehoogte 62 cm c-t, bij 57 cm framelengte h.o.h.) Gazelle Champion Mondial AB Randonneur frame. Gebouwd van de bekende Reynolds 531 buizen. Extra aangesoldeerde nokjes all-over. Behalve de bekende dubbele bidonhoudernokken, en buiscommandeurs tevens ook nokken voor stuurcommandeur kabelstoppers. Nokjes aan de binnenzijde bovenaan (bij de vlinder) van de achtervorkbuizen voor een eventuele achterdrager, spatbordoogjes natuurlijk op de patten voor en achter, een pompnokje achter het balhoofd voor een pomp onder de bovenbuis, (voor-)dragernokken op de voorvorkscheden en cantilever-nokken voor en achter. Het lijkt erop dat dit Gazelle frame later in de Gazelle fabriek op speciaal verzoek is omgebouwd met deze typische randonneur kenmerken...
Bijlagen
gazelle randonneur 04.jpg
gazelle randonneur 04.jpg (116.85 KiB) 769 keer bekeken
gazelle randonneur 03.jpg
gazelle randonneur 03.jpg (181.54 KiB) 769 keer bekeken
gazelle randonneur 02.jpg
gazelle randonneur 02.jpg (166.92 KiB) 769 keer bekeken
gazelle randonneur 01.jpg
gazelle randonneur 01.jpg (126.31 KiB) 769 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon
Berichten: 364
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 5 dec 2025, 21.10
fietshobbyist schreef: 5 dec 2025, 08.27 Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
In het segment van "sportieve toerfietsen met een krom stuur" is het aanbod decennia lang heel groot geweest. Ontstaan toen in Frankrijk in de jaren '30 de betaalde vakantie werd ingevoerd, en vervolgens gepopulariseerd door de plaatselijke fietstoeristenvereniging, de Fédération Française de Cyclotourisme (F.F.C.T.).

Van de jaren '50 tot in de jaren '80 hadden vrijwel alle fietsfabrikanten er wel een of meer in de folders staan. Met aanduidingen als "demi-course", "diagonale", "vélo sportif" of "B.R.A."

Zoals Marten al aangaf waren de kwaliteitsverschillen groot. De goede fietsen kwamen van fietskunstenaars als René Herse, Alex Singer en Jo Routens en waren duur. En met het goedkope aanbod wilde je eigenlijk liever niet op vakantie.

De F.F.C.T. heeft in 1946 een standaard gedefinieerd voor een betaalbare vakantietoerfiets, de "vélo fédéral". HeikoS69 heeft op FLICKR het verhaal staan.

De Fédéral uit 1946, getekend door Daniel Rebour:


1946 - Fédéral.jpg


Hoewel er geen juridisch bindende afspraken werden gemaakt, voor zover ik weet, heeft het zowel de handwerkslieden als de grote fabrikanten gestimuleerd om goede, maar betaalbare fietsen te maken.

Een Goëland Fédéral van Louis Moire uit 1956:


Goëland Fédéral 1956.jpg


Een Motobécane Fédéral van eind jaren '60, begin jaren '70:


Motobécane Fédéral.jpg


In 1978 heeft de F.F.T.C. een nieuwe set specificaties opgesteld. Die staat sinds kort hier. De hausse was toen echter al wel een beetje voorbij, en ik geloof niet dat ik al eens een Fédéral van na die datum heb gezien.

Als je een beetje door je oogharen naar die specificaties kijkt, dan blijkt de kern zo ongeveer te zijn:
  • een fiets in de juiste maat
  • een frame met een niet al te nerveuze geometrie, dat deugdelijk in elkaar is gezet
  • spatborden en verlichting
  • kwalitatief goede onderdelen
  • een veilig en prettig weggedrag, ook met bagage
Dat betekent dat als je begint met een aardig frame, zoals dat van TonTon, je met wat upgrades qua onderdelen een hele leuke fiets kunt bouwen waar je met plezier een hele dag op doorbrengt.

Bij wijze van voorbeeld: dit is/was een Peugeot AO-8, die door een liefhebbende eigenaar is aangepakt:


ao-8 aubergine.jpeg
Geweldig Non-Fixie, wat een uitgebreide informatie, daarmee maak je veel mensen blij mee en zeker mij. Met al die aanvullende informatie woordt de hobby nog leuker.
Plaats reactie