expander-moer voor SR stuurpen
expander-moer voor SR stuurpen
Ik heb hier een prachtige SR "New Royal Superlight" stuurpen maar de expander-moer mist, oftewel de beetje conische moer die zichzelf klem draait in de pen als je die vast zet in het frame. Ik heb genoeg andere SR-pennen liggen maar de expander die ik nodig heb heeft een afwijkende maat interne schroefdraad voor de penbout. Makkelijker gezegd: schroefdraad van de penbout is niet 6mm zoals normaal, maar 5,5mm. Kan iemand me aan een goede expander helpen, al dan niet met stuurpen en al?
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
-
m-gineering
Re: expander-moer voor SR stuurpen
Meet je wel goed? Normaal bij stuurpennen zijn alle variaties van M8 en M7, M6 ken ik niet en M5.5 zou een spoed van .5mm hebben, net als een gewoon M5 boutje. Kun je een M5 boutje in de draad van de expanderbout leggen?
/Marten
Niet goed gemeten.. een M5 moertje is te klein en een M6 moertje draait er niet goed op maar ik zie nu dat dat aan de spoed van de draad zal liggen? Als ik meet lijkt het wel een M6 draad, met een spoed van 0.5. Dus alsnog kleiner dan de standaard SR stuurpennen (die zijn inderdaad M7 of M8).
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
-
m-gineering
M6 heeft een spoed van 1.0, Als je geen schroefdraadkaliber hebt pak je een M6 bout en probeer je of je de draad van de twee bouten zonder wiebelen in elkaar kunt leggen.deraptor schreef: ↑17 dec 2025, 12.41Niet goed gemeten.. een M5 moertje is te klein en een M6 moertje draait er niet goed op maar ik zie nu dat dat aan de spoed van de draad zal liggen? Als ik meet lijkt het wel een M6 draad, met een spoed van 0.5. Dus alsnog kleiner dan de standaard SR stuurpennen (die zijn inderdaad M7 of M8).
41e04d78-fbf0-4828-ac69-68f05461c72a~1.jpg
Het ziet er trouwens uit als een aluminium bout met gesneden draad. Dat deugt natuurlijk niet *), en ik verwacht dat de bout gerekt is in de schroefdraad en dat M6 daarom slecht past.
*) Opgave: geef minstens drie argumenten waarop dit ontwerp faalt
/Marten
Het kan een engelse maat zijn. 5,5 kan 7/32 inch zijn en dan nog meten hoeveel gangen per inch.
Uitboren en dan M7 intappen.
Je kan ook schroefdraad afzagen en er een stuk van een m6 bout oplassen.
-
m-gineering
Japans zal toch echt metrisch zijn, tenzij iemand de pen opgewaardeerd heeft met nog weer lichter spul uit de USA (Arnold industries?)
Uitvinden wat voor draad het ooit was en ev een conus er bij fabrieken is niet veel werk, mocht je van zins zijn op de open dag te komen
/Marten
Of je pakt een standaard inbus expanderbout uit een willekeurige stuurnok
-
m-gineering
Het moet natuurlijk wel royaal super light blijven: " it's only original once "
/Marten