Wil er nog iemand een gooi doen naar het type pedaal?
Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje
Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje
1 van mijn hoogtepunten van fietsjaar 2025 was het op het spoor komen van een Batavus AMEV tijdritfiets met originele afmontage uit 1988. Alleen de bidonhouder+bidon mist (vanuit het team zat er vaak zo'n megagrote "aero" Campa bus op en die zijn nu helaas best duur) en de pedalen zijn foetsie. Voor deze fiets is het wel een sport om alles 100% correct te krijgen. Ik heb twee bruikbare foto's voor het vinden van de correcte pedalen, zie onder. Het lijkt er op dat het Shimano PD-7401 clipless pedalen zijn, want de kleur grijs/zwart klopt en het tijdvak 1988-1991 ook. Op de fietsen zit verder vooral Campagnolo, maar de Campa clipless pedalen zijn dacht ik iets anders van vorm, en presteerden misschien ook niet zo goed als de ijzersterke LOOK/Shimano PD-7401..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje
Die foto van de meiden heb ik vaak genoeg bekeken, maar nooit op de pedalen gelet ....
Zonder gekheid: ik betwijfel of er überhaupt sprake is geweest van een origineel pedaal. Coureurs hebben zo hun voorkeuren, en ik kan me voorstellen dat iedereen zijn/haar eigen favoriete pedaal erop schroefde. Dus tenzij je fiets te herleiden is tot een specifieke coureur, zou ik er gewoon iets op monteren dat logisch en tijdscorrect is.
Mijn twee centen.
Zonder gekheid: ik betwijfel of er überhaupt sprake is geweest van een origineel pedaal. Coureurs hebben zo hun voorkeuren, en ik kan me voorstellen dat iedereen zijn/haar eigen favoriete pedaal erop schroefde. Dus tenzij je fiets te herleiden is tot een specifieke coureur, zou ik er gewoon iets op monteren dat logisch en tijdscorrect is.
Mijn twee centen.
Ja hele bekende foto deze, en daarom ook leuk om als referentiekader te gebruiken. De hele afmontage van mijn exemplaar is nog origineel en identiek aan de voorste fiets op de advertentie. De AMEV sticker op het achterwiel was afgebladdert maar stond nog voor €2 op Marktplaats, precies dezelfde. Nog nooit zo blij geweest met een sticker
Maar je hebt gelijk hoor, als je de oude trainingsfotos bekijkt heeft bijna iedereen een andere helm/schoenen/bidon/shirt/stuurlint, alles naar eigen smaak.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Nu ik toch eens naar de fietsen kijk vallen me vooral de remgrepen op. Klassiekers van C.L.B.?
Klopt! En ook leuk: allemaal hebben ze een enkelvoudige commandeur van Spidel op de buis.
- marco verbaant
Het was een bij elkaar geraapt zooitje. Ook lang niet alles was Campagnolo, veel ook van MIche (het namaak Campagnolo). Mooi wel die kleinere voorwieltjes, om het treintje in de ploegentijdritploeg (want daar waren deze fietsen voor) te verkorten en het aerovoordeeltje mee te nemen... Wij (Nederland) deden het met 26" voor, de Russen zelfs met 24". Maar wees gerust, het mag niet meer van de UCI, wielen V+A moeten even groot zijn tegenwoordig.
- Bijlagen
-
- amev.jpg (48.78 KiB) 2886 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Grappig. De grepen dateren van vlak na de oorlog, en waren vooral bedoeld voor porteurs en cyclomoteurs (Solex!).
- marco verbaant
Je kwam ze zelfs tegen op de Kaptein Mobylette... 
- Bijlagen
-
- kaptein mobylette.jpg (293.36 KiB) 2867 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Een met zorg geselecteerde verzameling van onderdelen noem ik het dan maar
Je voorbeeldfoto is trouwens letterlijk mijn fiets! Toen nog mèt aero Campa bidon... Snif...
Dezelfde remgrepen waren vervolgens ook terug te vinden op de loeizware amateurversie van deze fiets, de Batavus Champion Delta...
Dat is ook de enige overeenkomst, zo ongeveer.
viewtopic.php?p=55159&hilit=Champion+delta#p55159
Dat is ook de enige overeenkomst, zo ongeveer.
viewtopic.php?p=55159&hilit=Champion+delta#p55159