Demonteren voorwielen bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
PJoris

Demonteren voorwielen bakfiets

Bericht door PJoris »

Dag allemaal

Knap forum hier, schatten aan informatie te vinden!

In mijn eerste bericht zal ik mijn project even voorstellen:
Ik heb een oude PTT bakfiets die ik wil opknappen. De meeste onderdelen zijn nog in redelijke staat, maar op alle denkbare lagers zit speling. Het geheel gaat dus nogal van links naar rechts.

Momenteel lukt het me niet om de voorwielen te demonteren. Heeft iemand hier ervaring mee? (hopelijk hebben jullie voldoende info aan de foto's)

Ik heb de sleutelwijdte gemeten en die is 38 a 39mm (moeilijk nauwkeurig te meten omwille van de verf)
1
1
IMAG0392kl.jpg (172.04 KiB) 8550 keer bekeken
2
2
IMAG0391kl.jpg (168.58 KiB) 8550 keer bekeken
3
3
IMAG0390kl.jpg (164.54 KiB) 8550 keer bekeken
4
4
IMAG0389kl.jpg (165.65 KiB) 8550 keer bekeken
maartenB

Re: Demonteren voorwielen bakfiets

Bericht door maartenB »

Hoi Pjoris
Wat is precies je probleem?
Gaan ze niet los of draait de boel mee?
Normaal in doppensets gaat het tot dop 38, dus wellicht dat die past?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
PJoris

Bericht door PJoris »

Dag Maarten

Een dop of ringsleutel past er sowieso niet op omdat de steun voor de bladveren in de weg zit.
Als ik er met een verstelbare sleutel op zit komt er nergens beweging in (as draait ook niet rond).

De hele constructie is me onbekend (het lijken twee moeren te zijn, maar zitten niet tegen elkaar aan gedraaid, dus geen contra moer). Ik kan ook niet zien of het linkse of rechtse draad is, dus weet niet op welke delen ik kracht mag zetten, zonder brokken te maken.

Moest er iemand een foto of tekening van een gedemonteerd geheel hebben zou ik al een heel eind verder komen.

Bedankt voor je snelle reactie!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

In Veldriel restaureert Jo van Uitert de ene bakfiets na de andere. Hij heeft vast wel wat meer over zo'n probleem te melden.
Als je hem eens benaderd wordt je vast wel wat wijzer.

E: wiei26ct@hetnet.nl
T: 0418632662
M: 0657381297

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Om de wielen er af te halen is het niet nodig om de moeren los te draaien die je op de foto's ziet. Daarmee zit de astap vast in het aslichaam. Draai de dop aan de buitenkant van de naaf eruit en je ziet een moer die met een splitpen of borgplaatje is geborgd.

Bij oudere bakfietsen zit er een lagerconus op de as die je er af kan schroeven. Dan kun je het wiel er afpakken. Er komen dan wel de nodige losse kogels uit de naaf rollen.

Bij nieuwere bakfietsen zitten er industrielagers in de naaf. Die zitten vrij strak op de as en in de naaf geperst en soms is een poelietrekker nodig om het wiel van de as te trekken.

Is er een reden om de astap te demonteren, dan moeten de grote moeren aan de binnenkant er wel af. Die astap zit dan nog steeds vast (als het goed is) want het einde wat in het aslichaam steekt is conisch. Ook hier is een poelietrekker in de regel noodzakelijk. Draai de drukbout van de poelietrekker goed stevig aan zodat er spanning op staat en laat dan de boel schrikken door een droge tik met een hamer op de drukbout van de poelietrekker te geven. Komt de astap dan nog niet los, dan de drukbout nog iets proberen aan te draaien en opnieuw een tik geven. Meestal schrikt de astap dan met een knal los.

Om te voorkomen dat de schroefdraad beschadigd raakt (of aseinde dikker wordt) kun je een teruggedraaide moer op het uiteinde laten zitten.

De astap op deze foto is in het aslichaam vastgezet met een kroonmoer en splitpen i.p.v. moer plus contramoer.
vooras bakfiets klassiek.jpg
vooras bakfiets klassiek.jpg (34.08 KiB) 8485 keer bekeken
Succes!

Groeten,
Sjoerd
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,
beetje late reactie, maar Sjoerd's antwoord was al heel compleet. Ik wilde alleen toevoegen dat die asmoer-met-contramoer wellicht van die mooie 'zelfborgende' moeren zijn. Foto spreekt voor zich (sorry voor de blur op de 2e foto).
ouderwetse borgsysteem
ouderwetse borgsysteem
moer1.jpg (481.53 KiB) 8474 keer bekeken
moer2.jpg
moer2.jpg (115.61 KiB) 8474 keer bekeken
Voorts een tip voor als je geen fijne poelietrekker hebt: gewoon een flinke copperen hammer.
copperen hammer
copperen hammer
hammer.jpg (157.56 KiB) 8474 keer bekeken
(ok, toegegeven, deze heb ik vooral toegevoegd omdat ik weet dat mensen alhier dit een mooie oude hammer vinden ;) )
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Er staat Thor op en het is van Koper, natuurlijk vinden wij dat mooi!

Het is trouwens geen hamer maar een 'tool of persuading'
to persuade the item in to place ;)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Voor als de moeren nog niet los zijn, gebruik de blauwe sleutel...
Ik bedoel dus een gasbrander. Je maakt veel minder stuk dan met een hamer op een sleutel. Roest brand weg of smelt weg het metaal zet uit en je krijgt het vrijwel altijd snel los. Heet stoken en dan een goed passende bahco of ring , steeksleutel er op. Desgewenst een stalen pijp er over. Voorzichtig druk gaan zetten. Succes verzekerd.

Groeten,
Michiel ;)
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Michiel Röben schreef:Voor als de moeren nog niet los zijn, gebruik de blauwe sleutel...
Ik bedoel dus een gasbrander. Je maakt veel minder stuk dan met een hamer op een sleutel. Roest brand weg of smelt weg het metaal zet uit en je krijgt het vrijwel altijd snel los. Heet stoken en dan een goed passende bahco of ring , steeksleutel er op. Desgewenst een stalen pijp er over. Voorzichtig druk gaan zetten. Succes verzekerd.

Groeten,
Michiel ;)
En WD40 of soortgelijk product gebruiken
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
PJoris

Bericht door PJoris »

Wauw, hiermee ben ik echt een pak wijzer geworden!

Hopelijk vind ik dit weekend nog even tijd om de moeren aan de buitenkant van de wielen los te draaien en de wielen eraf te halen.

Ik denk inderdaad dat het van die "oude zelfborgende moeren" zijn op de wielas, zoals tdebruin ze laat zien.
Ik ga ze echter niet proberen lasdraaien, omdat het niet hoeft voorlopig. In een later stadium misschien wel, als er nieuwe verf op zou moeten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie