Hallo allemaal
-
Robert v.d. Velden
Hallo allemaal
Ik ben Robert van der Velden. Ik ben in 2025 begonnen aan een bescheiden verzameling oude fietsen. Die ontstond toen ik een Fongers damesfiets uit 1940 te koop zag bij Bikes to Remember van Simon1961, hier ook actief als lid. Ik had in 1981 een Fongers uit 1933 met een vernikkeld stuur uit 1929 gekocht van Maarten Waarlé, die hier een van de actiefste leden is en toen al een alternatieve groep op het Van der Puttlyceum in Eindhoven van fietsen voorzag.
Ik heb daar heel goede herinneringen aan en toen Maarten me omstreeks 2006 vroeg ik ik mijn Fongers nog had, moest ik hem bekennen dat die in Nijmegen gestolen was toen ik daar studeerde. De aankoop van de Fongers damesfiets uit 1940 was compensatie voor dat verlies.
Maar terwijl ik daarmee bezig was, bleef mijn aandacht uitgaan naar vooral vooroorlogse Gazelles fietsen met trommelremmen. Ik kon er een voor een prikje op de kop tikken die uit 1936 bleek, met een origineel kartonnen label erbij met het serienummer. En een Gazelle herenfiets uit 1950 met een SA versnellingspookje op de liggende buis. Daarna heb ik er nog een uit 1938 gekocht, waarvan de eigenaar dacht dat die uit de jaren '50 kwam. En deze week een uit 1939 in zeldzaam complete staat. Nu is mijn berging vol.
Alle reden om er hier wat meer over te proberen te weten te komen.
Ik heb daar heel goede herinneringen aan en toen Maarten me omstreeks 2006 vroeg ik ik mijn Fongers nog had, moest ik hem bekennen dat die in Nijmegen gestolen was toen ik daar studeerde. De aankoop van de Fongers damesfiets uit 1940 was compensatie voor dat verlies.
Maar terwijl ik daarmee bezig was, bleef mijn aandacht uitgaan naar vooral vooroorlogse Gazelles fietsen met trommelremmen. Ik kon er een voor een prikje op de kop tikken die uit 1936 bleek, met een origineel kartonnen label erbij met het serienummer. En een Gazelle herenfiets uit 1950 met een SA versnellingspookje op de liggende buis. Daarna heb ik er nog een uit 1938 gekocht, waarvan de eigenaar dacht dat die uit de jaren '50 kwam. En deze week een uit 1939 in zeldzaam complete staat. Nu is mijn berging vol.
Alle reden om er hier wat meer over te proberen te weten te komen.
- Bijlagen
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-5fe53605ade34fa0988584a68021544b-image.jpg (501.92 KiB) 671 keer bekeken
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-5f154491ed1f4105b8c43e3f5d5c246d-image.jpg (158.77 KiB) 671 keer bekeken
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-c050e7d444684a32bfdd9f7f6b908c70-image.jpg (270.72 KiB) 671 keer bekeken
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-6485dedf2d6542069376e2f54e731281-image.jpg (202.13 KiB) 671 keer bekeken
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-9f1fcc29ce474208b547924e1840194b-image.jpg (296.92 KiB) 671 keer bekeken
-
- Gazelle 1939
- mp-yams-12c53eee690f42948ddf06f5816b694c-image.jpg (477.8 KiB) 671 keer bekeken
-
Maarten Waarlé
Re: Hallo allemaal
Hoi Robert, Welkom!
Leuk dat je lid bent geworden van het forum en dat je het oude fietsen virus bent blijven koesteren.
Ja, die Fongers. Die kwam van een van de meiden bij ons op school. Ik had een Vesting fiets voor haar in elkaar gezet en de Fongers mee gekregen.
Het stuur kwam van Frits de Graaf van het fietsen archief Starley. Er hing een gebroken dames fiets van Fongers aan het palfont in dat gave winkeltje van hem. Ik mocht het stuur er af draaien (maar had liever heel de fiets mee genomen).
Mooie Gazelle heb je te laten zien. De haakjes onder de bagagedrager is echt zo`n kenmerk van vooroorlogs.
Ik denk dat het een Gazelle no 1 is gezien de Thomson trapas. De Gazelle A had een kleine BSA tapas en holle schouders van de vorkkroon. De no 8 een oversized versie van het BSA type trapas. Gazelle P weet ik eigenlijk niet wat voor as daar in zat, zou het misschien ook nog kunnen zijn.
Ik meen dat het vaste achterlicht ook niet voor alle versies uitgekozen was. Dat zou je nog eens in de catalogi van de vereniging kunnen opzoeken.
De eenvoudigere modellen hadden een los aangeschroefd achterlicht.
Het zadel lijkt me wat kort voor een herenfiets. Misschien vind je daar nog wel eens een herenversie voor. Zijn wel vaak stuk die paardenhaar gevulde zadels. Het stiksel begeeft het nog al eens.
Robert, veel plezier hier op het forum en van harte welkom, als je eens in de buurt bent.
Maarten
Leuk dat je lid bent geworden van het forum en dat je het oude fietsen virus bent blijven koesteren.
Ja, die Fongers. Die kwam van een van de meiden bij ons op school. Ik had een Vesting fiets voor haar in elkaar gezet en de Fongers mee gekregen.
Het stuur kwam van Frits de Graaf van het fietsen archief Starley. Er hing een gebroken dames fiets van Fongers aan het palfont in dat gave winkeltje van hem. Ik mocht het stuur er af draaien (maar had liever heel de fiets mee genomen).
Mooie Gazelle heb je te laten zien. De haakjes onder de bagagedrager is echt zo`n kenmerk van vooroorlogs.
Ik denk dat het een Gazelle no 1 is gezien de Thomson trapas. De Gazelle A had een kleine BSA tapas en holle schouders van de vorkkroon. De no 8 een oversized versie van het BSA type trapas. Gazelle P weet ik eigenlijk niet wat voor as daar in zat, zou het misschien ook nog kunnen zijn.
Ik meen dat het vaste achterlicht ook niet voor alle versies uitgekozen was. Dat zou je nog eens in de catalogi van de vereniging kunnen opzoeken.
Het zadel lijkt me wat kort voor een herenfiets. Misschien vind je daar nog wel eens een herenversie voor. Zijn wel vaak stuk die paardenhaar gevulde zadels. Het stiksel begeeft het nog al eens.
Robert, veel plezier hier op het forum en van harte welkom, als je eens in de buurt bent.
Maarten
Hallo Robert,
Van harte welkom bij een van de leukste verenigingen van Nederland!
Een kleine correctie voor je introductie: ik weet dat er een Simon verbonden is aan Bikestoremember, maar dat is niet Simon1961.
Want dat ben ik en ik heb nooit een Fongers uit 1940 aangeboden.
Desalniettemin wens ik je een geweldige voortzetting van je hobby toe.
Groeten van Simon1961.
Van harte welkom bij een van de leukste verenigingen van Nederland!
Een kleine correctie voor je introductie: ik weet dat er een Simon verbonden is aan Bikestoremember, maar dat is niet Simon1961.
Want dat ben ik en ik heb nooit een Fongers uit 1940 aangeboden.
Desalniettemin wens ik je een geweldige voortzetting van je hobby toe.
Groeten van Simon1961.
- Jorisoudefiets
Dag Robert,Maarten Waarlé schreef: ↑15 jan 2026, 18.52 Dat zou je nog eens in de catalogi van de vereniging kunnen opzoeken.
Ook hartelijk welkom namens het bestuurder van al de gezellige verzamelaars en restaurateur hobbyisten. (al zijn er ook een aantal erg professioneel). Je hebt een hele mooie Gazelle, zeker met die versnellingen en zelfs een Gazelle zadel. Die is gelukkig niet verpest.
Over de tip van Maarten m.b.t. het opzoeken van documentatie op onze website. Ik zie bijvoorbeeld een 1938 catalogus er wel op staan. https://oudefiets.nl/documenten/ Het bekijken lukt helaas alleen als je lid bent.
Maar niet getreurd, als het over Gazelle gaat dan kun je hier zoeken: https://archief.gazelle.nl/
Veel plezier en kom een keer naar een fietstocht toe met een van je mooie fietsen.
Groet, Joris
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu)
'50-'60er Nancia en SIF
1959 Humber
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1938 Gnome Rhone (alu)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu)
'50-'60er Nancia en SIF
1959 Humber
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
-
Fongers1952
Ik meen dat de Gazelle P een Thomson trapas had, net als de Nr 1. Het varkensneus achterlicht kwam op alle Gazelle toerfietsen voor vanaf eindjaren 30 behalve op de Gazelle A. Daar zat een Koets achterlicht opMaarten Waarlé schreef: ↑15 jan 2026, 18.52 Hoi Robert, Welkom!
Maarten
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
- Jorisoudefiets
Hier een foto van een 1951 Gazelle P omafiets.
- Bijlagen
-
- 1951 Gazelle P omafiets trapas.jpg (276.03 KiB) 453 keer bekeken
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1938 Gnome Rhone (alu)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu)
'50-'60er Nancia en SIF
1959 Humber
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1938 Gnome Rhone (alu)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu)
'50-'60er Nancia en SIF
1959 Humber
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
- Loopt spaak
Welkom bij onze mooie club. Veel fietsplezier toegewenst.
-
Robert v.d. Velden
Tsjonge, wat een levendig forum zeg, het zal wel van het fietsen komen. Wat goed zeg!
Hallo Maarten, veel dank voor de gedetailleerde info, het vlijmscherpe geheugen en de hartelijke uitnodiging; daar ga ik zeker
graag op in. Ik zie dat je bij Sunrise Medical BV werkt, op medisch gebied heb ik belangrijke zaken te melden vanuit mijn
stichting STEM-TESAM, die wetenschap met muziek combineert. Ok, die Gazelle is dus waarschijnlijk een nummer 1 of
anders een model P.
Hee, twee Simons. Ik zou zweren dat dat geboortejaar overeenkomt met Simon van Bikes to Remember. Maar Simon
van Erp zou hier toch ook ergens moeten zijn?
Hobby, dat ook weer zo'n term. Veel is niet wat het lijkt en ik heb eigenlijk geen hobby's. Wel is het een passie.
En affiniteit met mechanica als ontwerper. Maar zoals ik met fietsen, gitaren en schoenen bezig ben lijkt wel veel
op een hobby.
Ik leerde een paar jaar geleden een gitaarbouwer in Weert kennen, die dat als hobby had; hij had al 67 kwalitatief
zeer goede gitaren gebouwd, terwijl een leuke professional die ik ken niet boven de tien stuks uit kwam.
Hartelijke groet,
Robert
Hallo Maarten, veel dank voor de gedetailleerde info, het vlijmscherpe geheugen en de hartelijke uitnodiging; daar ga ik zeker
graag op in. Ik zie dat je bij Sunrise Medical BV werkt, op medisch gebied heb ik belangrijke zaken te melden vanuit mijn
stichting STEM-TESAM, die wetenschap met muziek combineert. Ok, die Gazelle is dus waarschijnlijk een nummer 1 of
anders een model P.
Hee, twee Simons. Ik zou zweren dat dat geboortejaar overeenkomt met Simon van Bikes to Remember. Maar Simon
van Erp zou hier toch ook ergens moeten zijn?
Hobby, dat ook weer zo'n term. Veel is niet wat het lijkt en ik heb eigenlijk geen hobby's. Wel is het een passie.
En affiniteit met mechanica als ontwerper. Maar zoals ik met fietsen, gitaren en schoenen bezig ben lijkt wel veel
op een hobby.
Ik leerde een paar jaar geleden een gitaarbouwer in Weert kennen, die dat als hobby had; hij had al 67 kwalitatief
zeer goede gitaren gebouwd, terwijl een leuke professional die ik ken niet boven de tien stuks uit kwam.
Hartelijke groet,
Robert
-
Robert v.d. Velden
Ik zie in de prijscourant uit 1939 model no 1. met varkensneusje als achterlicht, model P niet. Ik houd het dus op model no. 1.