De verchroomde voorvork klopt daar echter niet mee. Kan natuurlijk zijn vervangen...
Onbekende racefiets
- marco verbaant
Re: Onbekende racefiets
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- fietshobbyist
Het is een Ponsteen racefiets. Dezelfde foto in de eerste forumpost was door mij geretoucheerd.
Dus, het merk stond er wel op, maar 'onbekende racefiets', omdat ik me afvroeg waar die nou eigenlijk vandaan kwam.
Ik vermoed zelf dat dit type fiets bij Gazelle door de voordeur eruit ging als een Gazelle Champion Mondial en door de achterdeur als Ponsteen-in-wording, meestal met een kaal wit frame. De kleuren werden er volgens hemzelf door een neef aangebracht. Deze fiets is van ongeveer 1984 á 1988. Er zit inderdaad een Falck sticker op de zitbuis. Ik vermoed, wel gewoon af fabriek.
Ik vroeg:
Is de fiets van goede kwali-#jr&g+b$3rbv5n-gblrrr ... (Verspreking; natúúrlijk is een Ponsteen fiets van goede kwaliteit!!
)
(Herstel:) Van wat voor sóórt kwaliteit is de fiets, race of toer?
Een toerfiets.
Overigens, ik had nooit eerder een fiets met derailleur. En de fiets weegt maar elf kilo - ook veel lichter dan die olifanten die ik gewend was ... Ik was verrast hoe zo een fiets marcheert. Je moet wel de ruimte hebben, zodat je niet te vaak hoeft te schakelen.
Het enige dat ik na aanschaf deed was, schoonmaken, poetsen en een nieuwe achterband erop - die was tweekleurig. En de - toch al niet originele - klikpedalen eraf. Ik vermoed dat de fiets nog vrijwel geheel origineel is, ook de velgen.
De pedalen horen eigenlijk schuitjes te zijn. Weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
Dus, het merk stond er wel op, maar 'onbekende racefiets', omdat ik me afvroeg waar die nou eigenlijk vandaan kwam.
Ik vermoed zelf dat dit type fiets bij Gazelle door de voordeur eruit ging als een Gazelle Champion Mondial en door de achterdeur als Ponsteen-in-wording, meestal met een kaal wit frame. De kleuren werden er volgens hemzelf door een neef aangebracht. Deze fiets is van ongeveer 1984 á 1988. Er zit inderdaad een Falck sticker op de zitbuis. Ik vermoed, wel gewoon af fabriek.
Ik vroeg:
Is de fiets van goede kwali-#jr&g+b$3rbv5n-gblrrr ... (Verspreking; natúúrlijk is een Ponsteen fiets van goede kwaliteit!!
(Herstel:) Van wat voor sóórt kwaliteit is de fiets, race of toer?
Een toerfiets.
Overigens, ik had nooit eerder een fiets met derailleur. En de fiets weegt maar elf kilo - ook veel lichter dan die olifanten die ik gewend was ... Ik was verrast hoe zo een fiets marcheert. Je moet wel de ruimte hebben, zodat je niet te vaak hoeft te schakelen.
Het enige dat ik na aanschaf deed was, schoonmaken, poetsen en een nieuwe achterband erop - die was tweekleurig. En de - toch al niet originele - klikpedalen eraf. Ik vermoed dat de fiets nog vrijwel geheel origineel is, ook de velgen.
De pedalen horen eigenlijk schuitjes te zijn. Weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
-
m-gineering
MKS maakt wel redelijke tot prachtige, en verder alle klassiekerbeurzen uiteraard.fietshobbyist schreef: ↑29 jan 2026, 08.59 De pedalen horen eigenlijk schuitjes te zijn. Weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
Ponsteen racefiets, schuitje, origineel pedaal, HP 2024.jpg
Als je nog nooit met toeclips gereden hebt, zou ik er nu niet meer aan beginnen, tenzij je echt aan klassiekertochten mee wil doen. Je valt gegarandeerd een paar keer met fiets en al om ( bonuspunten voor ruggelings een sloot in
/Marten
Of deze Ponsteen een Gazelle is weet ik niet, maar deze Brands in ieder geval wel. Heb ik ook niet als Gazelle-model terug kunnen vinden. Beetje een mengeling van Trophy en Champion Mondial. Onderop het bracket staat "GAZELLE" en een Gazelle-framenummer.marco verbaant schreef: ↑28 jan 2026, 14.13De verchroomde voorvork klopt daar echter niet mee. Kan natuurlijk zijn vervangen...![]()
- marco verbaant
Een Gazelle Champion Mondial is het in elk geval zeker niet. Een pure toerfiets ook niet, daarvoor mist het de spatbordoogjes aan de patten.
Dat gaat ook prima als je oud en bezonnen bent.m-gineering schreef: ↑29 jan 2026, 10.46 (...)
Als je nog nooit met toeclips gereden hebt, zou ik er nu niet meer aan beginnen, tenzij je echt aan klassiekertochten mee wil doen. Je valt gegarandeerd een paar keer met fiets en al om ( bonuspunten voor ruggelings een sloot in) en dat gaat het beste als je jong en onbezonnen bent.
Ik ben sindsdien wel een groot fan geworden van toeclips; ik heb ook al mijn vakantiefietsen ermee uitgerust. I.t.t. klikpedalen kun je ze ook prima gebruiken zonder speciale fietsschoenen.
- marco verbaant
Ook ik ben groot gebracht met toeclipspedalen, meer onder het mom, we wisten niet beter
Ook ik heb het asfalt bestudeerd bij de eerste keer gebruiken van de toen 1e generatie LOOK klikpedalen
De latere SPD-M (tweezijdige) mountainbike/cyclocross variant is me veel beter bevallen (lees: minder gevallen).
Maar met gewone schoenen idd minder handig te bestijgen. Er zijn adapters voor, die simpel zijn aan te brengen, en met een schroevendraaier snel te verwijderen.
Ook ik heb het asfalt bestudeerd bij de eerste keer gebruiken van de toen 1e generatie LOOK klikpedalen
De latere SPD-M (tweezijdige) mountainbike/cyclocross variant is me veel beter bevallen (lees: minder gevallen).
Maar met gewone schoenen idd minder handig te bestijgen. Er zijn adapters voor, die simpel zijn aan te brengen, en met een schroevendraaier snel te verwijderen.
- Bijlagen
-
- spd adapter.jpg (117.27 KiB) 375 keer bekeken
-
m-gineering
Op een beladen vakantiefiets is het helemaal een ramp. Je kan niet lopen op de schoenen (met plaatjes), bij het pedaal omrollen stoot je tegen de tassen, en de goede kant van het pedaal vinden ipv de toeclip plat te trappen bij starten op een steile helling gaat ook niet lukken.
Laatst gewijzigd door m-gineering op 29 jan 2026, 15.37, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
"Schuitjespedalen" vind je op Marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... iets-koers
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... un-pedalen
En ook bij Liberté Cycles https://www.libertecycles.nl/Pedaal/MKS%20Sylvan%20Road
Er zullen er vast nog meer zijn die deze in het assortiment hebben.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... iets-koers
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... un-pedalen
En ook bij Liberté Cycles https://www.libertecycles.nl/Pedaal/MKS%20Sylvan%20Road
Er zullen er vast nog meer zijn die deze in het assortiment hebben.
- marco verbaant
De term schuitjespedalen moet denk ik een puur persoonlijke terminologie zijn, mede gezien het tussen aanhalingstekens is geplaatst. In mijn optiek en beleving zijn het gewoon race- of kooipedalen.