Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
AndrewFBel

Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Bericht door AndrewFBel »

Hallo allemaal,

Ik heb een oude Magneet Fortuna. Hij is in zeer goede staat en bijna alles is origineel.
Maar er is een probleem gekomen:
- De linker crank (met spie) kan ongeveer 45 graden draaien zonder dat de rechter crank meedraait
- Bij beweging hoor ik een duidelijke “klik”
- Het gaat om een spietrapas (cottered cranks)

Mijn vragen:
- Wat is waarschijnlijk het probleem?
- Is dit meestal alleen een versleten spie of ook de trapas?
- Wat is uw advies over welke onderdelen ik moet zoeken en waar ik ze kan vinden?

Ik wil de fiets graag origineel houden en geen moderne cranks/trapas installeren, omdat de kwaliteit slecht is.

Alvast bedankt voor het advies!

P.S. Ik ga de cranks en trapas demonteren, maar ik moet me eerst voorbereiden, want ik heb dit nog nooit gedaan met dit mechanisme.

Mvg,
Andrej
Bijlagen
IMG_0831.jpeg
IMG_0831.jpeg (355.7 KiB) 3478 keer bekeken
IMG_0829.jpeg
IMG_0829.jpeg (315.75 KiB) 3478 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AndrewFBel op 24 feb 2026, 18.36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Advies nodig – vervanging van spietrapas (Magneet)?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je zoveel kan draaien is het echt goed mis. De spie zit er ook veel te ver in. De kans is groot dat de spie de verkeerde maat heeft, dat het schuine vlak veel te ver weggeslepen is. Een spie verwijderen is vaak een lastige klus, omdat die erg vast kan zitten. Maar omdat er zoveel beweging is, verwacht ik niet dat dat het geval is. Voor de zekerheid alvast kruipolie inspuiten, en lekker laten rusten terwijl de kruipolie zijn werk doet. Het beste om dat een weekje in te laten weken, dan komt de spie makkelijker los. Er staan genoeg topics over spies verwijderen op het forum, dus ik zou die eerst even doorbladeren.

Omdat het een BSA type trapas is, is in ieder geval de trapas zelf gehard. Dus ik verwacht niet dat de spiebaan op de trapas beschadigd is. Maar wel goed om te checken of die nog mooi vlak is.
AndrewFBel

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 feb 2026, 15.55 Er staan genoeg topics over spies verwijderen op het forum, dus ik zou die eerst even doorbladeren.
Ja, bedankt, dat ga ik doen. Ik ben vooral geïnteresseerd in waar ik onderdelen kan vinden, omdat ik geen moderne cranks/trapas wil installeren (vanwege de kwaliteit). Maar eerst ga ik het demonteren.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ik weet niet in welke omgeving je woont?
Sportief fietsend!
AndrewFBel

Durabo88 schreef: 25 feb 2026, 22.57 Ik weet niet in welke omgeving je woont?
Bedoel je in welke regio ik woon? Ik woon in Amsterdam.
maartenB

Bericht door maartenB »

1. Tik de spie eruit aan de kant waar de speling zit. Let op dat je dat een beetje netjes doet, mij lukt het meestal wel met een moker aan de onderzijde van de crank-kop als tegengewicht en dan aan de bovenkant, na het enkele slagen losdraaien van de moer, één geweldige klap met een gewone hamer. Die moker is nodig omdat anders je klap 'verdwijnt' in spelingen en buiging en vering en je trapaslagers.

2. Crank eraf en dan zie je meteen of je trapas ook kapot is. Bij zoveel speling verwacht ik van wel.

3. As eruit en (zo nodig) zoeken naar een nieuwe. Is beslist nog te vinden. Wellicht op beurzen, zie de agenda van de club.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
mellez

Bericht door mellez »

AndrewFBel schreef: 24 feb 2026, 18.41omdat ik geen moderne cranks/trapas wil installeren (vanwege de kwaliteit).
Met een moderne spieloze trapas heb je dit probleem in ieder geval niet. ;)
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Een spie demonteren kan met een losse bankschroef en een bus over de kop van de spie.
Ik schroef een oude moer tot net boven de schroefdraad en drijf dan de spie uit. Desnoods met een tik op de bankschroef.
Maar, let op: als de spie losschiet, is de klemming weg en valt de bankschroef ...
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

AndrewFBel schreef: 26 feb 2026, 10.44
Durabo88 schreef: 25 feb 2026, 22.57 Ik weet niet in welke omgeving je woont?
Bedoel je in welke regio ik woon? Ik woon in Amsterdam.
In die omgeving ben ik één of twee keer per maand. Ik weet niet hoeveel haast het heeft.
Sportief fietsend!
Plaats reactie