Weet iemand welk model deze Gazelle is?
-
Robert v.d. Velden
Weet iemand welk model deze Gazelle is?
Ik zit al een tijdje naar de prijscourant van Gazelle uit 1936 te kijken en het lijkt mij een model no 1. weer en wind uitvoering.
Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven? Eventueel kan ik betere foto's plaatsen.
Alvast bedankt.
Robert
Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven? Eventueel kan ik betere foto's plaatsen.
Alvast bedankt.
Robert
Re: Weet iemand welk model deze Gazelle is?
Hoi Robert,
Ook ik heb een Gazelle damesfiets uit 1936 en ook ik heb de prijscourant grondig bestudeerd. Alle modellen van dat jaar hebben een fietspompje aan het frame, behalve het goedkoopste model A.
Bij jou zie ik dat pompje ook niet zitten, dus jij hebt ook een model A. Kijk nog maar eens goed.
Nog even een vraagje: waar heb je de elastieken jasbeschermer gekocht?
Ook ik heb een Gazelle damesfiets uit 1936 en ook ik heb de prijscourant grondig bestudeerd. Alle modellen van dat jaar hebben een fietspompje aan het frame, behalve het goedkoopste model A.
Bij jou zie ik dat pompje ook niet zitten, dus jij hebt ook een model A. Kijk nog maar eens goed.
Nog even een vraagje: waar heb je de elastieken jasbeschermer gekocht?
-
Robert v.d. Velden
Dankjewel, Simon. Nagenoeg onvindbaar, dus zeer behulpzaam. Ik had me verkeken op de bagagedrager, dat blijkt nu onderdeel no. 813 uit de onderdeelencourant, prijs 0,56 gulden. Die zal er bij aankoop als optie op gemonteerd zijn.
Die jasbeschermer heb ik er meteen afgesloopt, zat erop bij aankoop een jaar geleden. Als het ooit elastisch was, is de rek eruit gegaan. Was ook niet echt oud, te zien aan de aluminium verbindingsstukjes.
Die jasbeschermer heb ik er meteen afgesloopt, zat erop bij aankoop een jaar geleden. Als het ooit elastisch was, is de rek eruit gegaan. Was ook niet echt oud, te zien aan de aluminium verbindingsstukjes.
Deze is iets jonger, maar waarschijnlijk met meer details dan in de catalogus:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=17093128
Beheerder erfgoed Gazelle (mail: erfgoed@gazelle.nl): https://archief.gazelle.nl/
Os het balhoofdplaatje van aluminium of koper (met relief)?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Robert v.d. Velden
jancees schreef: ↑1 mar 2026, 10.05 Deze is iets jonger, maar waarschijnlijk met meer details dan in de catalogus:
Dank Jan Cees, al weet ik het verschil tussen een model A en model P ook niet.
MaartenB, het is koper met relief. Net als mijn 1938 (vermoedelijk ook A) en 1939 model 1.
Mijn 1950 model (?) heeft aluminium, dus ik dacht dat dat vanaf toen gebruikelijk was.
-
Maarten Waarlé
Ik heb het ook niet super scherp ,maar is de trapas tussen de A en de P niet het grote verschil ?
De A heeft in ieder geval een BSA type trapas van de kleine soort (1/4 kogels) en met trekbouten aan de buitenkant van de trapaslug.
Ik zou gokken dat de P een Thomson type trapas heeft ( die onverwoestbare 17 mm trapas bij Gazelle).
Wat de A ook zeker heeft is de holle vorm (boven op) van de vorkkroon.
De Gazelle van 1937 heeft nog de breede spatborden. Dat was voor mij lang geleden een pré als het om oude Gazelles ging.
De A heeft in ieder geval een BSA type trapas van de kleine soort (1/4 kogels) en met trekbouten aan de buitenkant van de trapaslug.
Ik zou gokken dat de P een Thomson type trapas heeft ( die onverwoestbare 17 mm trapas bij Gazelle).
Wat de A ook zeker heeft is de holle vorm (boven op) van de vorkkroon.
De Gazelle van 1937 heeft nog de breede spatborden. Dat was voor mij lang geleden een pré als het om oude Gazelles ging.
-
Robert v.d. Velden
Ik denk dat ik aan de hand van de foto's zie wat je bedoelt met holle kroon bovenop. Dan zou deze foto aantonen dat het inderdaad model A is, zoals ook het ontbreken van de pomp aangeeft. Driedimensionaal zijn er verschillende soorten hol, maar nu zie ik een duidelijke holle vorm. Trapassen zijn niet bepaald mijn core business
, al beaam ik dat het het hart van de fiets is.
-
Robert v.d. Velden
Ter vergelijking: deze uit 1938 heeft dat duidelijk niet, dus zou dit wel een no. 1 zijn als mijn gedachtegang klopt. Dat zou me verrassen. Deze had ook Batavus spatboren uit de jaren '50, een duidelijk geval van revisie lijkt mij. Maat 65 maar ik kwam er goed mee vooruit, alsof er cycloïde kogellagers in zitten (achterwiel heb ik nog niet van binnen bekeken, voorwiel is nieuw).
-
Robert v.d. Velden