Weet iemand welk model deze Gazelle is?
Re: Weet iemand welk model deze Gazelle is?
Ik heb een Gazelle damesfiets nummer 8 uit 1935 zonder pomphouders.
-
Robert v.d. Velden
Ja Ed Mondain, het viel mij ook al op dat in de prijscourant uit 1939 de No. 1 en 8 zonder pomphouders getoond worden, terwijl het er wel bij staat geschreven. Alleen de pomp is onvoldoende bewijs lijkt mij, maar die holle kroon van de vork is wat lastiger te demonteren. De vraag rijst nu wat het verschil is tussen de No. 1 en 8 behalve het Terry zadel (wat er ook makkelijk af kan).
-
Robert v.d. Velden
Mijn verhaal over de holle kroon gaat blijkbaar niet op. Hier is er een uit 1935 die op basis van de pomphouder geen A kan zijn, maar volgens de holle kroonvorm wel. Of de pomp is het als extra accessoire aan toegevoegd.
-
Robert v.d. Velden
Toch maar trapassen bestuderen...
-
Robert v.d. Velden
W§acht even, deze kroon heeft geen holle vormen maar steile hellingen. Da's toch weer anders.
-
Robert v.d. Velden
Het lijkt er sterk op dat alle Gazelle model no. 8 de steile variant kroon hebben en dus inderdaad aan de kroon het gemakkelijkst het verschil te zien is tussen een model A, 1 en 8. Bedankt Maarten. Ik kan niet uitsluiten dat elk model een ander type kroon heeft, dat zou wel zo duidelijk zijn.
-
Maarten Waarlé
Ja, Gazelle fietsen zijn wat minder goed in te delen in type omdat de kenmerken minder ver uit elkaar liggen als bijvoorbeeld bij Fongers.
Dat gaat dan voornamelijk over de oudere Fongers fietsen want richting jaren 40 werden die fietsen ook meer een eenheid.
Bij Gazelle 8 is altijd een groot model BSA as terug te vinden (grote diameter) tenzij er een kogellager as in zit (8K). Die is touwens nog groter van uiterlijk. Verder hebben de no 8 gazelles altijd een bolle bovenkant van de kroon en soms is deze direkt verchroomd dus geen kapje Soms ook wel met kapje.
Gazelle 1 heeft altijd een kleinere (je zou kunnen zeggen normale diameter ) BSA trapas. En bijvoorbeeld ook een rechte voornaaf (niet ''Gazelle hol'').
Vreemd genoeg komen die rechte naven ook voor in de sportuitvoeringen van net voor de 40er jaren.
De dikke thomson type trapassen zitten meen ik in de P en de 1 maar dat weet ik niet 100% zeker.
Gazelle 7 is een type dat gaanderweg de jaren 30 verdwijnt. Die fietsen hadden gelugde staande en liggende vorken en waren er ook als 7K
De duurste Gazelle fietsen voor een periode. De Gazelle 9 had ook gelugde vorken maar geen kogellagers. Wel een oliebad kettingkast.
Een hele mooie van model 9 is deze:
Dat gaat dan voornamelijk over de oudere Fongers fietsen want richting jaren 40 werden die fietsen ook meer een eenheid.
Bij Gazelle 8 is altijd een groot model BSA as terug te vinden (grote diameter) tenzij er een kogellager as in zit (8K). Die is touwens nog groter van uiterlijk. Verder hebben de no 8 gazelles altijd een bolle bovenkant van de kroon en soms is deze direkt verchroomd dus geen kapje Soms ook wel met kapje.
Gazelle 1 heeft altijd een kleinere (je zou kunnen zeggen normale diameter ) BSA trapas. En bijvoorbeeld ook een rechte voornaaf (niet ''Gazelle hol'').
Vreemd genoeg komen die rechte naven ook voor in de sportuitvoeringen van net voor de 40er jaren.
De dikke thomson type trapassen zitten meen ik in de P en de 1 maar dat weet ik niet 100% zeker.
Gazelle 7 is een type dat gaanderweg de jaren 30 verdwijnt. Die fietsen hadden gelugde staande en liggende vorken en waren er ook als 7K
De duurste Gazelle fietsen voor een periode. De Gazelle 9 had ook gelugde vorken maar geen kogellagers. Wel een oliebad kettingkast.
Een hele mooie van model 9 is deze:
-
Robert v.d. Velden
Heel mooi, die nummer 9 uit 1934. Het bewijst dat kwaliteit en commercieel succes helemaal niet samen hoeven te gaan.
Ja, het hele complex van kenmerken zorgt er op een gegeven moment voor dat het verschil tussen model A, 1 en 8
duidelijk wordt. Zo zag ik dat mijn 1950 Gazelle herenfiets een nummer 1 moet zijn vanwege de bolle kroon. En dat de
herenfiets uit 1939 de holle kroon heeft van een model A.
Ja, het hele complex van kenmerken zorgt er op een gegeven moment voor dat het verschil tussen model A, 1 en 8
duidelijk wordt. Zo zag ik dat mijn 1950 Gazelle herenfiets een nummer 1 moet zijn vanwege de bolle kroon. En dat de
herenfiets uit 1939 de holle kroon heeft van een model A.
-
Robert v.d. Velden
Deze pagina uit de prijscourant van 1937 toont duidelijk de drie verschillende trapassen voor de modellen A, 1 en 8.
-
Robert v.d. Velden