voor de eerste keer: hallo!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Denis waut

voor de eerste keer: hallo!

Bericht door Denis waut »

hallo collega's fietsers,

Dit is m'n eerste keer dat ik een berichtje post; dus groeten uit het Antwerpse! M'n dagdagelijks gemotoriseerd voertuig is er eentje van 1969, en dat was de rede om een paar jaar geleden van een oudere buurman z'n oude fiets te krijgen. Een Gazelle die hij 'kort na de oorlog' nieuw ‘voor veel geld’ had gekocht. De fiets werd ingezet om dag in dag uit door weer en wind in de polders naar het veld te gaan. Nu gebruik ik de fiets nog steeds dagdagelijks, en bolt heerlijk. Het kadernummer 906407 vertelt blijkbaar dat die gefabriceerd werd in 1951. Mij lijkt de fiets nog relatief origineel (reflectoren, achterverlichting, zadel?), maar kenners onder jullie zullen dit kunnen beamen of ontkennen.
Persoonlijk vind ik de patine heerlijk, en een restauratie wens ik zeker niet; wel het in orde houden en mogelijk terug in originele staat brengen.
Hierbij toch meteen drie vragen: één: de fiets heeft geen poot, en op de traditionele bevestigingsplaats van huidige fietsen tussen 'zadelbuis' en spatbord is niet mogelijk, daar er een fijn metalen buisje is voor de bedrading van de verlichting onder de 'trapasbuis' richting achterwiel: het bevestigen van de poot zou deze buis pletten. Zou er dan ooit zo'n 'zwaaipoot' tot tegen de bagagedrager zijn geweest? Maar het type bagagedrager is bij mij totaal anders .... Dan toch ooit vervangen geweest?
Tweede vraag: het achterwiel leek me nog origineel, maar de potvitessen/naafversnellingen zijn blijkbaar totaal versleten zou ik zeggen: niet meer te regelen, en trappen geregeld door in 2 en 3. Is er bij jullie een remedie gekend? Of is dit effectief het einde van het ding? (momenteel heb ik er een vervangwiel gemonteerd). Kan er een nieuw mechanisme ingebouwd worden in het oude wiel en is dit überhaupt de moeite waard?
Vraag drie: de originele achterverlichting is behoudens de behuizing foetsjie: is dit nog ergens te verkrijgen en te vervangen?
Alle kenners-info welkom over de fiets!
Hartelijk dank voor jullie mogelijke antwoorden, en met vriendelijke fietsende groeten.
Denis
Bijlagen
Afb5858.jpg
Afb5858.jpg (373.71 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5857.jpg
Afb5857.jpg (312.51 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5856.jpg
Afb5856.jpg (232.57 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5854.jpg
Afb5854.jpg (354.68 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5852.jpg
Afb5852.jpg (357.87 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5848.jpg
Afb5848.jpg (487.39 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5847.jpg
Afb5847.jpg (323.65 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5846.jpg
Afb5846.jpg (272.71 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5845.jpg
Afb5845.jpg (194.18 KiB) 2910 keer bekeken
Afb5841.jpg
Afb5841.jpg (340.13 KiB) 2910 keer bekeken
asterduc

Re: voor de eerste keer: hallo!

Bericht door asterduc »

Dag Denis en welkom op het forum.

De Gazelle die je daar hebt is voor nederland redelijk uniek en al helemaal voor België. Het is een 'sport' uitvoering.

Hij lijkt mij ook zeer origineel (met uitzondering van het tijdelijk vervangen achterwiel natuurlijk).

De voorgebogen stuurpen is typisch voor de eind jaren 40 Gazelle sportfietsen. Vooral de combinatie van deze (sport)stuurpen met het klassieke tour stuur, maken het een bijzonder geheel. Zover ik van Fietser had begrepen is Gazelle de enige firma die dat destijds deed. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet ergens anders tegen gekomen dan bij Gazelle.

De bagagedrager is in tegenstelling tot wat je denkt, ook origineel. De bagagedrager die jij denkt dat erop moet is typisch voor klassieke hollandse toerfietsen. Nogmaals, jouw fiets is een 'sport' model en de bagagedrager is dan ook lichter dan het klassieke model. Dit zijn allemaal stappen om deze 'spot' lichter te maken dan de klassieke toer fietsen. In dat teken moet je ook de aangelaste staande achtervork zien. Jammer trouwens, dat je net niet die unieke spatbordgedragen bagagedrager hebt. Daarvoor had de fiets een jaartje ouder moeten zijn.

Ik zou zeggen, kom eens langs met de fiets. Ik woon in Schilde (vanuit A'pen, +30 minuten fietsen) en heb verschillende gelijkaardige exemplaren staan. Je kunt dan kijken en vergelijken.
Een staander kan ik je aan helpen net zoals het missende achterlicht.
Graag had ik ook enkele details, zoals je remmen, eens nader bekeken, want ook die lijken uniek en origineel te zijn.

Wat de naaf betreft, die kan best eens opengemaakt worden. Als je handig bent kun je zelf een poging wagen. Versleten onderdelen kunnen vervangen worden, de meeste heb ik wel liggen.

By the way: aangezien je een 'sport' model hebt kom je in aanmerking voor onze "Gazelle Sport only" toer naar en door Antwerpen. Daarover later meer.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
berkers41

Re: voor de eerste keer: hallo!

Bericht door berkers41 »

Nou Dennis,
dit kan de start van iets moois worden. Het kontakt met de autoriteit op gebied van "Gazelle Sport", Asterduc uit Schilde, is ook al meteen gelegd.

Veel plezier gewenst, maar denk erom; fiets restauratie kan verslavend uitpakken :-)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie